موضوعات داغ

سیر تکاملی جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و طی ۸۷ سال را ببینید + عکس

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
جلوپنجره کلیوی بی ‌ام ‌و آن‌چنان طراحی خاصی دارد که نمی‌توان محصولی از این شرکت را بدون آن تصور کرد. حالا این جلوپنجره به نمادی از سبک طراحی این برند تبدیل شده است.
طراحی مشهور اولیه از سال ۱۹۳۳ تاکنون تغییرات زیادی داشته و در سال‌های اخیر بزرگ و بزرگتر شده است. جلوپنجره بزرگ بی ‌ام‌ و سری ۴ نمونه خیلی خوبی در این مورد است.
اما جلوپنجره کلیوی بی ‌ام ‌و از کجا نشأت گرفته و طی این سال‌ها چه تحولاتی داشته است؟
یک رادیاتور زاویه‌دار برای ایرودینامیک بهتر
بیان یک نکته تاریخی در اینجا ضرورت دارد چون وقتی بی ‌ام ‌و ۳۰۳ در سال ۱۹۳۳ متولد شد، جلوپنجره کلیوی فقط یک رادیاتور بود که به دو بخش عمودی تقسیم شده بود که کمی به سمت طرفین زاویه داشتند.
طراح فریتز فیلدر از این طراحی دوبخشی به عنوان روشی برای بهبود ایرودینامیک ۳۰۳ بهره برد. تصمیم او افسانه‌ای را آغاز کرد که امروزه هم در خودروهای بی ‌ام ‌و شاهد آن هستیم. طی سال‌ها، طول، عرض، شکل و جایگاه این جلوپنجره نمادین تغییر کرده، اما با همان نگاه اول می‌توان تشخیص داد این یک بی ‌ام‌ و است.
بی ‌ام‌ و ۳۲۸ خودش را در اروپا مشهور کرد
بی ‌ام ‌و ۳۲۸ جزو اولین خودروهایی بود که به دلیل موفقیتش در مسابقات، برند بی ‌ام‌ و و جلوپنجره آن را در اروپا مشهور کرد.
این سبک در مدل لوکس ۳۲۷ به شهرت بیشتری رسید و این ظاهر تا اواخر دهه ۴۰ تقریبا بدون تغییر باقی ماند. در دوران پس از جنگ جهانی دوم، مدل‌های ۵۰۱ و ۵۰۲ تغییراتی در ظاهر جلوپنجره اعمال کردند. در ۵۰۳، وقتی طول جلوپنجره کمتر شد شاهد تغییرات اساسی‌تری بودیم.

جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و

جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و


مدل ۵۰۷ و افزایش عرض جلوپنجره
در سال ۱۹۵۶ و با مدل ۵۰۷ شاهد تحولی اساسی در جلوپنجره کلیوی بودیم. این خودرو اسپورت جذاب به طراحی آلبرت فون گورتز دارای جلوپنجره کوتاه اما عریض بود که به صورت افقی فضای بین چراغ‌های جلو را پر می‌کرد.
بی ‌ام ‌و Z8 به طراحی هنریک فیسکر تحت نظارت کریس بنگل سبک طراحی ۵۰۷ را با رویکردی مدرن بازگرداند. در تصاویر، شباهت بین این دو کاملا آشکار است.
تحول تدریجی جلوپنجره کلیوی پیوسته
در سال‌های اخیر، طراحان بی ‌ام ‌و این طراحی را به شکلی تغییر دادند که دارای خطی افقی باشد که چراغ‌های جلو را به جلوپنجره متصل می‌‌کند. این سبک طراحی در جدیدترین مدل‌های سری ۳، سری ۵ و سری ۸ قابل مشاهده است. مدل i3 هم از همین سبک با اندازه کوچکتر بهره می‌برد چون به ورود جریان هوا به موتور نیازی ندارد. در i8 و Z4، بی ‌ام‌ و ظاهر جلوپنجره را کشیده‌تر کرد تا بخش افقی بیشتری از نمای جلویی را دربر بگیرد.
کانسپت‌های بی ‌ام‌ و ویژن کانکتد درایو ۲۰۱۱ و بی‌ام‌و ویژن M نکست ۲۰۱۹ از همین سبک پیروی کردند. اما طراحان تمرکز خود را روی ایجاد اشکال چندضلعی پیچیده‌تر در گوشه‌ها قرار دادند.
۲۰ سال با یک شکل یکسان
به سیر تکاملی جلوپنجره کلیوی در گذشته برمی‌گردیم، جایی که شاهد رونمایی از مدل‌های مشهور به نیو کلاس در دهه ۶۰ بودیم. طراحان در این مدل‌ها از دو بیضی باریک در وسط استفاده کردند که شبکه‌هایی افقی آن‌ها را به چراغ‌ها متصل می‌کرد.
اولین سری ۵ مدل ۱۹۷۲، سری ۳ مدل ۱۹۷۵ و سری ۷ مدل ۱۹۷۷ هم تقریبا این سبک طراحی را تا چند دهه ادامه دادند. تا اواسط دهه ۹۰ هنوز این سبک طراحی روی برخی از مدل‌های این برند استفاده شد.

جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و

جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و


چیزی کمی متفاوت
حتی زمانی که مدل‌های بزرگ این شرکت دارای ترکیبی از جلوپنجره عریض و چراغ‌های جلوی دایره‌ای بودند، دیگر محصولات اشکال دیگری از این طراحی را امتحان کردند. خودروهایی مثل M1 و Z1 و سری ۸ اصلی همچنان از همان طراحی استفاده کردند، اما جلوپنجره کلیوی آن‌ها نسبت به بقیه محصولات برند کوچکتر شده بود.
دهه ۹۰
مدل Z1 سال ۱۹۸۹ و سری ۸ محصول ۱۹۹۰ نشانگر آینده این جلوپنجره در مدل‌های بعدی بی‌ ام ‌و بودند. در دهه ۹۰، خودروهایی مثل سری ۳ نسل E36، سری ۵ نسل E39 و بسیاری دیگر از مدل‌های جدید از طراحی جلوپنجره عریض چند دهه قبل استفاده نکردند. به جای آن، جلوپنجره کلیوی بخش کمتری از نمای جلویی را تشکیل می‌داد و بین آن با چراغ‌های جلو فاصله وجود داشت.
این سبک طراحی تا دهه ۲۰۰۰ ادامه داشت و در سری ۱، سری ۶، X1 و X3 مورد استفاده قرار گرفت.
به شدت بزرگ
طی ده سال گذشته، بی ‌ام ‌و با رونمایی از کانسپت‌ها و حتی مدل‌های تولیدی با جلوپنجره کاملا متفاوت، دنیای خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.
در بی ‌ام ‌و X5 محصول ۲۰۱۸، طراحان این جلوپنجره را به صورت عمودی و افقی بزرگتر کردند. استفاده از کروم در لبه‌ها باعث شد جلوپنجره از نظر ظاهری کاملا با بقیه قسمت‌ها متمایز باشد. فعلا سری ۷ و X7 محصول ۲۰۱۹ آشکارترین نمونه‌های این سبک طراحی هستند، اما می‌دانیم مدل‌های بیشتری با این سبک در راه هستند.
البته قبل از این هم کانسپت بی ‌ام ‌و پینین‌فارینا گرن‌لوسو کوپه ۲۰۱۳ و بی‌ام‌و ویژن فیوچر لاکچری ۲۰۱۳ اشاراتی به این نوع طراحی داشتند.
بازگشت به ۳۲۸ برای یک جلوپنجره عمودی
در سال ۲۰۱۱، کانپست بی‌ام‌و ۳۲۸ هومیج نشانگر رویکرد مدرنی نسبت به این مدل کلاسیک بود. بخشی از طراحی این مدل شامل جلوپنجره بزرگ و عمودی بود که از جلوی کاپوت تا نزدیک زمین ادامه داشت. حالا به نظر می‌آید بی‌ ام ‌و قصد دارد با سری ۴ جدید از این سبک طراحی در یک خودرو تولیدی استفاده کند.

جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و

جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و


نشانه‌هایی از گذشته
بی ‌ام ‌و CSL 3.0 هومیج ۲۰۱۴ و سپس ویژن نکست ۱۰۰ محصول ۲۰۱۶، کانسپت ۴ محصول ۲۰۱۹ و کانسپت i4 محصول ۲۰۲۰ نشانگر تکامل آهسته استفاده از جلوپنجره بلندتر در خودروهای آماده تولید بود. حالا می‌دانیم کانسپت ۴ پیش‌نمایشی از چیزی است که باید از سری ۴ نسل بعد انتظار داشته باشیم.
حتی در گذشته شاهد حذف فاصله بین دو بخش و استفاده از حالت پیوسته آن‌ها بودیم. خودروهایی مثل دیژن داینامیکس ۲۰۱۷، ویژن آی‌نکست ۲۰۱۷ و کانسپت iX3 محصول ۲۰۱۸ این تحول را به تصویر کشیدند.
بی ‌ام‌ و بدون جلوپنجره کلیوی
با اینکه شاید کمتر آن‌ها را دیده باشید، اما مدل‌هایی از بی ‌ام ‌و بدون جلوپنجره کلیوی هم وجود دارند. مثلا ایزتا که البته سبک طراحی آن از روی یک خودرو خیلی کوچک ایتالیایی گرفته شد. همچنین بی ‌ام‌ و ۷۰۰ که موتورش در عقب قرار داشت، پس در طراحی مدل‌های بی ‌ام ‌و، جلوپنجره کلیوی همیشه ضروری نبوده است.
بی ‌ام‌ و غیر-بی‌ام‌و با جلوپنجره کلیوی
شاید برایتان عجیب باشد اما خودروهایی وجود دارند که ارتباط نزدیکی با این خودروساز باواریایی دارند، اما با اینکه بی‌ام‌و نیستند از جلوپنجره کلیوی بهره می‌برند. مثلا شرکت آیزناخ موتورن‌ورک از آلمان شرقی سابق. پس از جنگ جهانی دوم، کارخانه سابق بی ‌ام‌ و در آیزناخ آلمان، تولید مدل‌های بی ‌ام ‌و مربوط به قبل از جنگ را آغاز کرد و تغییراتی در آن‌ها به وجود آورد.

جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و

جلوپنجره کلیوی بی ‌ام‌ و

همچنین شرکت خودروسازی بریستول که در دوران پس از جنگ فعالیت داشت. این شرکت توانست به تکنولوژی بی ‌ام‌ و دسترسی پیدا کند و حتی فریتز فیلدر طراح بی ‌ام ‌و ۳۰۳ را برای طراحی بریستول ۴۰۰ که شباهت زیادی به مدل‌های بی‌ام‌و قبل از جنگ داشت استخدام کرد.
دیگر موارد عجیب
در مواردی هم شاهد تلاش طراحان برای تغییرات عجیبی در جلوپنجره کلیوی بودیم. مثلا، کانسپت اسپیکاپ در سال ۱۹۶۹ که در آن به جای شکل زاویه‌ای از شکل مستطیلی استفاده شد؛ چیزی که از آن در خودروهای تولیدی بی‌ام‌و استفاده نشد اما شبیه مدل M1 جدید بود. برتون همچنین گارمیش را با جلوپنجره کلیوی الماسی‌-شکل طراحی کرد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/10
گزارش جالبی بود ، ولی تمیز در نیومده بود ، عکس ها همخوانی نداشت ، یک مقدار دل به کار میداد نویسنده بهتر میشد
1399/2/10
عالی بود بی ام و بهترینه