موضوعات داغ

پارک کردن خودرو در آفتاب؛ توصیه جدید برای نابودی ویروس کرونا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
با فرا رسیدن فصل گرما و تابش شدید نور خورشید که به دنبال آن می‌آید، بسیاری از رانندگان به دنبال پارک کردن خودرو در سایه و دور از نور مستقیم آفتاب هستند. در واقعیت نیز نور شدید و گرمای زیاد برای قطعات داخلی داشبورد و بسیاری از تجهیزات الکترونیکی خودرو مضر است و توصیه می‌شود اتومبیل خود را دور از نور شدید آفتاب پارک کنید. با این حال امسال و با شیوع گسترده ویروس کرونا، توصیه‌ها تغییر کرده و اکنون به رانندگان توصیه می‌شود تا اتومبیل خود را زیر نور مستقیم آفتاب پارک کنند، چرا که این‌کار به پاک کردن سطوح و عاری کردن آن‌ها از ویروس کرونا کمک می‌کند.
مطالعات اخیر دانشگاه جورجیا نشان می‌دهد پارک کردن خودرو در نور مستقیم خورشید، باعث ایجاد اثر گلخانه‌ای در محیط داخلی خودرو می‌شود و به ضدعفونی کردن محیط کمک می‌کند. برای مثال اگر دمای محیط حدود 21 درجه باشد، دمای محیط درونی خودرو می‌تواند طی یکساعت به 45 درجه برسد. اگر دمای محیط کمی بیشتر بوده و در حدود 26 درجه سانتیگراد باشد، پارک کردن خودرو زیر آفتاب می‌تواند دمای کابین را ظرف یک‌ساعت به حدود 50 درجه برساند. این دمای زیاد موجب از بین رفتن میکروارگانیسم‌های چندسلولی می‌شود و تاثیر مشابهی بر بافت ویروس کرونا دارد. مطابق تحقیقات دانشگاه جورجیا، گرم کردن محیط تا سقف 54.5 درجه سانتی‌گراد، می‌تواند تا 99.99 درصد از کرونا ویروس‌های موجود در محیط را بکشد.
یک خشک کن لباس معمولی نیز تا سطح 54.5 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود و بنابراین می‌توان با استفاده از حرارت خشک‌کن یا گرمای خودروی پارک شده زیر نور شدید خورشید، ماسک‌های چندبار مصرف را ضدعفونی کرد. البته این به معنای پارک کردن بدون دقت نیست، بلکه پیش از قرار دادن خودرو زیر نور شدید آفتاب، می‌بایست بچه‌ها، حیوانات خانگی و اشیا حساس به دما را از اتومبیل خود خارج کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد