موضوعات داغ

مالیات بر خودروهای صفر باعث افزایش قیمت خواهد شد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، مالیات یک مفهوم ارزشمند است که دولت های مدرن با استفاده از آن هزینه های خود را مدیریت و کسب درآمد می کنند، اما در شرایط فعلی جامعه ما استفاده از ابزار مالیات در مورد خودرو نه تنها کمکی به جامعه و بهبود شرایط نخواهد کرد، بلکه باعث پیچیده تر شدن شرایط می شود و باید مراقب باشیم که استفاده از این ابزار در رابطه با خودرو چه اثراتی در پی خواهد داشت.

امیرحسین کاکایی، یکی از کارشناسان صنعت خودروسازی کشور با اشاره به شرایط نابسامان بازار خودرو در طول 2 سال اخیر، چنین عنوان کرد که در مرحله نخست تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی کشور باعث شد تا ظرفیت تولید خودرو در کشور کاهش پیدا کند که خوشبختانه بخشی از آن در حال مدیریت است و در مرحله دوم، قیمت گذاری اشتباه خودرو است که باعث شده نه تنها کنترلی بر روی قیمت خودرو انجام نشود، بلکه زیان هنگفتی هم به صنعت خودروسازی کشور وارد شود و صنعتی که می توانست با سرمایه گذاری داخلی اقدام به توسعه محصولات کرده و اثر تحریم ها را کاهش دهد، با یک چالش جدی برای تولید محصولات خود مواجه شده است.

به گزارش خودروبانک و به نقل از میزان، این کارشناس خودرو در ادامه تصریح کرد: علت اصلی معضل بازار خودرو کماکان ادامه دارد و به جای اینکه دولت مردان مشکل اصلی را حل کنند، هر روز یک ایده جدید می دهند که باعث مشکلات بیشتر برای صنعت خودرو می شود. به عنوان مثال قرعه کشی خودرو قرار بود تا بازار را کنترل کند، اما توفیق چندانی نداشت و موجب تحریک بیشتر بازار شد و هزینه‌ های خودروسازان را بالا برد. مورد دیگر می تواند مالیات بر روی خودروهای صفر کیلومتر باشد که در مقطع کنونی نه تنها کمکی نمی کند، بلکه به افزایش قیمت خودرو نیز دامن می زند. به این دلیل که تولید خودرو کم بوده و سرمایه سرگردان زیاد است و همین موضوع باعث می شود عرضه کننده هزینه مالیات را از مصرف کننده دریافت کند، به همین دلیل در شرایط فعلی نه تنها بازار خودرو با اخذ مالیات مدیریت نخواهد شد، بلکه بیشتر هیجان زده می‌ شود و مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد