موضوعات داغ

تقویت روند اصلاحی نمادهای خودرویی با رشد کم قطعه سازان و بازگشت نماد پارس خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

برخلاف روزهای داغ بورس در ماه اول تابستان، این بازار در هفته های اول مردادماه با تلاطم های زیادی همراه شد و شاخص کل بورس بدون محرک های قدرتمند قبلی خود، حتی نتوانست از مرز 2 میلیون واحدی نیز عبور کند و به عبارتی ساده تر، افزایش میزان عرضه ها در نمادهای بزرگ تر کاهش پیدا کرد و جهت گیری نقدینگی ها به سمت کوچک تر ها و سهم های اصلاح شده حرکت کرد. در هفته گذشته تابلوی زنده چرخشی نمادهای بورس تقریبا ثابت ماند و حتی افت 0.62 درصدی را تجربه کرد، درحالی که نمادهای بزرگ بورسی در مسیر اصلاح خود با ریزش های چشمگیری مواجه شدند.

باتوجه به این شرایط، نمادهای خودرویی نیز با سیل فروش ها همراه شده و شاهد برگشت نماد غول های بزرگ خودروسازی از مسیر صعودی خود بودیم. در معاملات بازار سهام، نکته قابل توجه حفظ نقدشوندگی سهام و عدم تاثیرپذیری و بروز پدیده ترس در بین معامله گران در زمان اصلاح نمادهای بزرگ تر است و این موضوع به نوعی باعث خروج پول از دروازه های تالار شیشه ای را گوشزد می کند و سایه یک ریسک بزرگ را از سر بازار سهام دور می کند. تداوم ورود نقدینگی به بورس به عنوان مهم ترین عامل بروز این پدیده است و مدیریت بازار سهام برای ضرر کمتر تازه ‌واردان به بورس در این مرحله اهمیت بیشتری پیدا می ‌کند که عمدتا سهام مطرح با مالکیت دولتی را انتخاب می‌ کنند.

علاوه بر این، چیزی که تقاضا برای سهام بزرگ اصلاح شده را افزایش داده است، رشد تدریجی نرخ ارز و همچنین عدم تحقق سناریوهای ریزشی برای دلار در بازار ارز است و این انتظار وجود دارد که در همین هفته شاهد برقراری تعادل در معادلات بازار سهام باشیم. حال باتوجه به این شرایط، می توان گفت که فصل جدیدی برای خودرویی ها در بورس آغاز می شود؟

به گزارش خودروبانک و به نقل از قطعه نیوز، طی هفته گذشته تابلوی زنده نمادهای بورس رشد 6.4 درصدی را برای خودرویی ها به همراه داشت و با بازگشایی آن، نماد خودرو از مرز 600 هزار واحدی عبور کرد، ولی روزهای پرعرضه در نمادهای بزرگ گروه و بازگشایی نماد شرکت پارس خودرو با ثبت ریزش 16 درصدی قیمت در روز چهارشنبه، روند اصلاحی این نماگر را تقویت کرد. در این بین بسیاری از سهامداران شرکت های خودرویی به خاطر بدست آوردن سودهای رویایی در سال جدید، نوعی تعصب در خصوص روندهای اصلاحی در این نمادها به خرج می دهند و اهداف ذهنی بالای آنان، این دسته افراد را از حفظ سودهای کسب شده خود به طمع بازدهی بیشتر منع می کند.

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که سهام بزرگ گروه خودرو اگر پتانسیل رشد 100 درصدی را از محدوده فعلی داشته باشند، همین حالا نیز بخش زیادی از این مسیر رشد از ابتدای حرکت صعودی آنان طی شده و طمع استفاده از تمام رشد ممکن در برابر ریسک ریزش احتمالی قیمت ‌ها و حتی خواب سرمایه در مسیر نوسانی انتخاب هوشمندانه ‌ای به شمار نمی ‌رود. مضاف بر این، پتانسیل عرضه و نسبت ‌های معنادار فروشندگان بزرگ به خریداران کوچک، در این روزها مانع بزرگی در مسیر پرشتاب صعودی این نمادها خواهد بود و برای تصمیم ‌گیری در خصوص خرید این سهم‌ ها باید صبر بیشتری به خرج داد و استراتژی نوسان ‌گیری یا خرید پله‌ ای می تواند برای ورود سودآوری بهتری داشته باشد.

از طرفی دیگر، سهم های کوچک قطعه سازان در تماس مستقیم با خودروسازان متولی خود است، ولی به لحاظ ساختار بازار سرمایه رشدهای کمتری را تجربه کرده اند و انتخاب سهام با تحرکات بالای سهامداران، این زیرمجموعه می تواند به عنوان یک راهکار جایگزین در خرید و فروش سهام خودرویی در نظر گرفته شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد