موضوعات داغ

كلاسیک‌های باشکوهی كه هنوز دلبری می‌كنند

عکس مطلب اول

احتمالاً برای شما هم هنگام سفر پیش آمده است تا در جاده، از کنار خودروهای کلاسیک با ظاهر خاص‌شان عبور کنید و برای دیدن دوباره آن، بارها به عقب برگردید. این خودروها بازمانده از ده‌ها سال پیش هستند. این کلاسیک‌های زیبا هنوز هم طرفداران متعصب خودشان را دارند و در هر جایی تردد کنند معمولاً نگاه و حواس دیگران را به خود معطوف می‌کنند.

در میان تولیدات داخل ایران اولین، کلاسیک‌ترین و خاطره‌انگیزترین خودرو، پیکان است. پیکان روزگاری جلال و جبروتی داشته، به طوری که نخست وزیر وقت ایران هویدا، به جای بنز ضد گلوله خود، سوار بر پیکان سرمه‌ای رنگش می‌شده و جمله معروف «به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد» را در تاریخ ایران حک کرده است.

پس از آن ژیان وارد میدان رقابت با پیکان شد. البته در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما قیمت 12 هزار تومانی آن برای بسیاری مناسب‌تر از پیکان 17 هزار تومانی بود. اما این داستان خودروهای اقشار متوسط آن زمان است.

در میان ثروتمندان و نزدیکان دربار، داستان متفاوت بود. جولان خودروهای روز آمریکایی و آلمانی دنیای متفاوتی را برای جوانان ثروتمند آن دوران رقم می‌زد. با ما همراه باشید تا در ادامه از برخی خاص‌ترین خودروهای جامانده از آن زمان آشنا شوید.

خاص‌ترین و قدیمی‌ترین خودروهای کلاسیک در ایران

در ابتدا باید بگوییم حتماً سری به موزه خودروهای کلاسیک در تهران بزنید. تجربه‌ای متفاومت که شما را شگفت‌زده خواهد کرد و به دل تاریخ می‌برد. اما جدای از خودروهای ارزشمند موجود در این نمایشگاه، می‌خواهیم در مورد خاص‌ترین خودروهای کلاسیک که پلاک ملی دارند و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند، صحبت کنیم. از ابر خودروهایی که تنها یک دستگاه از آنها موجود است تا خودروهایی که رواج بیشتری دارند.

1- در جایگاه اول خاص‌ترین و ارزشمندترین خودروی کلاسیک ایران، اولین اتومبیل سوپر اسپرت تاریخ، مرسدس «بنز 300 اس ال» قرار می‌گیرد. این شاهکار طراحی که می‌توان آن را یک اثر هنری دانست، اولین خودروی جهان با موتور انژکتوری نیز هست. این خودروی افسانه‌ای موتوری با حجم 3 لیتر و توان تولید 215 اسب بخار دارد و می‌تواند به حداکثر سرعت 260 کیلومتر در ساعت برسد. مهم‌ترین المان ظاهری این خودرو درهای آن است که رو به آسمان باز می‌شود و منظره‌ای شبیه بال گشودن و پرواز کردن را تداعی می‌کند. از این خودروی بی‌نظیر که هنوز هم ارزش خود را از لحاظ قیمتی و فنی در جهان حفظ کرده، یک خودرو با پلاک ملی وجود دارد که باید به مالک آن غبطه خورد! (1954-1963)

2- پونتیاک جی‌تی‌او مدل 1968 دیگر خودروی کلاسیکی‌ است که در خیابان‌های تهران در گذر است. این کوپه قدرتمند و جذاب، موتوری 5.7 لیتری با آرایشی هشت سیلندر و توان تولید 390 اسب‌بخار قدرت دارد. این خودروی کهنسال قدر با وجود گذر نیم قرن از تولیدش به راحتی می‌تواند با بسیاری از خودروهای امروزی رقابت کند.

3- فولکس واگن کوپه SP2 مدل سال 1972. یک کوپه زیبای آلمانی که محصول طراحی مهندس مشهور برزیلی «مارچیو پیانکاستلی» است. ظاهر این خودرو شما را به یاد خودروهای ایتالیایی خواهد انداخت. در واقع می‌توان آن را خودرویی چند ملیتی و دورگه نامید. این خودرو که سواری با آن باعث تجربه لذتی ناب می‌شود، یکی دیگر از کلاسیک‌های پلاک تهران است.

4- کادیلاک سری 75 مدل 1973 پلاک تهران، طراحی «بیل میچل» اسطوره مهندسان شرکت کادیلاک است. این خودروی زیبای 28/6 متری در سال‌های 1972 تا 1976 وارد کشور شد. این آمریکایی با ابهت هنوز هم بسیار با ارزش است و به سختی می‌توان قیمتی روی آن گذاشت.

5- بیوک سنچوری کوپه مدل 1974، با طراحی زیبا و کم‌نظیر یک آمریکایی اصیل و سرکش است. این خودرو در دهه 50 خورشیدی نماد تجمل و تجدد در ایران محسوب می‌شد. این خودروی زیبا را می‌توانید در خیابان‌های قم مشاهده کنید.

6- و اما یکی دیگر از برترین‌ها، فورد موستانگ ماچ‌وان مدل 1970 با پلاک تهران است. این خودروی حیرت‌انگیز یکی از بهترین ساخته در تاریخ کمپانی فورد آمریکاست. این خودرو که یک موتور هشت و نیم لیتری با هشت سیلندر دارد، قدرت 300 اسب بخاری تولید می‌کند. تجربه سواری و شتاب‌گیری حیرت‌انگیز آن می‌تواند رویای هر کلاسیک‌بازی باشد.

اعضای باقیمانده هنگ كلاسیک‌ها

کادیلاک فلیت وود 1976، جگوار xj، شورولت کاپریس تخم‌مرغی 1991، فیات تیپو کوپه، مرسدس‌بنز اس 1977، تویوتا سلیکا کوپه 1975 و... از دیگر کلاسیک‌هایی هستند که هنوز در کشور می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

بسیاری از این خودروها بازسازی شده و بسیار ارزشمند هستند. به طوری که قیمت‌گذاری برای آنها چندان آسان نیست و حکم جواهری برای مالکان‌شان دارند. به نظر می‌رسد این خودروها و حس نوستالژیکی که به همراه خود می‌آورند، باید همیشه و همیشه در کنار خودروهای لوکس امروزی حضور داشته باشند.

خرید و فروش خودروهای کلاسیک

اگر تا به اینجا این مطلب شما را جذب کرده است، حتماً بررسی کوتاهی از بازار خرید و فروش این کلاس از خودروها هم برایتان جذاب خواهد بود.

همین‌طور که قبلاً عنوان شد، قیمت‌گذاری برای برخی از این خودروها ممکن نخواهد بود و البته که صاحبان آنها هم غالباً از دسته ثروتمندانی هستند که تمایلی به فروش آن‌ها نخواهند داشت. اما در مدل‌هایی که تعداد بیشتری در بازار دارند، بازار معامله به راه است.

اگر به بخش خودروهای کلاسیک در سایت‌های خرید و فروش خودرو مانند سایت نیازمندی‌های دیوار سری بزنید، با تنوع و تعدد کلاسیک‌ها در بازه‌های قیمتی متفاوت مواجه خواهید شد. از قیمت‌گذاری‌های عجیب در آگهی‌ها مانند پیکان صفر 200 میلیون تومانی، تا تن دادن به سفرهای طولانی و رفتن شهرهای مختلف برای رسیدن به خودروی محبوب، همه ازجذابیت‌های این بخش از بازار خودروست.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/16
خودروهای امروزی زیبا هستند اما به سرعت عادی می شوند ولی خودروهای دهه ۷۰ میلادی واقعا شاهکارند و همیشه باشکوه و زیبا دیده می شوند.