موضوعات داغ

نگاهی به وضعیت بازار خودروهای کلاسیک در ایران، رویاهای گران و محال

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

ماجرای بازار خودرو کلاسیک در کشورمان، قصه‌ای پر غصه است. از زمانی که خودروهای قدیمی وارد شدن در زمان پیش از انقلاب به طور کلی مورد بی‌مهری مالکین و مردم قرار می‌گرفتند تا شرایط فعلی که این خودروها با قیمت‌های نجومی معامله می‌شوند، کمتر از 20 سال گذشته، اما آنچه باعث این تحول شده، نه تنها بحث افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به ویژگی‌های خودروهای کلاسیک ارزشمند، بلکه از بین رفتن توازن بین عرضه و تقاضا بوده است.

بزرگترین مثال چنین وضعیتی را می‌توان در خصوص خودروی مردمی فولکس واگن بیتل (قورباغه‌ای) مشاهده کرد که در شمار بسیار زیادی به ایران وارد شده بود و در سال‌های دهه 70 و 80 نیز دست بر قضا در بسیاری موارد به اوراقی‌ها سپرده شدند تا به پژو آردی و پراید تبدیل شوند، اما گردش روزگار آنچنان بود که حالا قریب به اتفاق قورباغه‌ای‌های باقی مانده با قیمت‌هایی بیش از 200 میلیون تومان آگهی می‌شوند و این درحالیست که همان پراید و آردی‌های محبوب دهه 80، حالا کمتر از 40 میلیون تومان قیمت دارند.

فولکس واگن بیتل کلاسیک

این اتفاق کما و بیش در خصوص اکثر خودروهای کلاسیک موجود در کشور روی داده است و البته که مانند سایر نقاط دنیا، سهم خودروهای کوپه و کروک از افزایش ارزش بیش از نمونه‌های خانوادگی و سدان‌های مصرفی با تیراژ بالا بوده است، اما آنچه طی ماه‌های گذشته روی داده است، در نوع خود اتفاقی تازه است که ارتباطی نیز به مباحث خاص خودروهای کلاسیک ندارد.

در واقع ترکیبی از افزایش نرخ ارز و شرایط شیوع ویروس کرونا که باعث توقف بسیاری از پروازهای بین‌المللی شده، عرصه نگهداری از خودروهای کلاسیک را بر مالکین تنگ‌تر از همیشه کرده و حالا عملاً بسیاری از خودروهای کلاسیک موجود در کشور، تبدیل به مجسمه‌هایی غیر قابل حرکت شده‌اند.

رشد قیمت خودروهای کلاسیک

آنچه در این مقاله از خودروبانک می‌خواهیم به عنوان یک امر عجیب اشاره کنیم این است که ، علیرغم این شرایط سخت، در کمال تعجب اثری از کاهش قیمت یا توقف رشد قیمت در بازار خودروهای کلاسیک دیده نمی‌شود و حتی با وجود عدم تخصیص سهمیه سوخت، روند افزایش قیمت خودروهای کلاسیک تمیز به شدت خودروهای صفر کیلومتر ادامه دارد.

ریشه این افزایش شدید را نیز باید در رونق دلالی و واسطه‌گری خودروهای کلاسیک جستجو کرد که چند سالی است در کشور شدیدتر از قبل دنبال می‌شود. نامشخص بودن قیمت این خودروها در کنار امکان بازسازی و نوسازی آن‌ها که طبیعتاً به افزایش شدید قیمت منجر می‌شود در کنار ضعف‌های همیشگی خودروهای صفر کیلومتر ملال‌آور، باعث شده تا خرید و فروش یک خودرو کلاسیک نسبتاً تمیز با قیمت‌های غیرمشخص، سود خوبی را برای دلالان محترم به ارمغان آورد و زمینه افزایش قیمت خودروها در بازار را نیز ایجاد کند.

البته واقعیت این است که بسیاری از خریداران نهایی یا اصطلاحاً مصرف کنندگان، بدون مطالعه کافی و صرفاً با خوش خیالی نسبت به خرید یک خودرو کلاسیک اقدام می‌کنند و به سرعت نیز در میابند که سواری گرفتن از این ارابه‌های تاریخی با دلار 24 هزار تومانی، دست کمی از یک رویای محال ندارد و پس از چندی نیز ناامیدانه به فکر فروش خودرو خود می‌افتند و در این جا نیز بار دیگر پای دلالان نا به کار به ماجرای خرید و فروش چنین خودروهایی باز می‌شود.

توصیه‌هایی قبل از خرید

در نهایت توصیه ما این است که در چنین آشفته بازاری، در گام نخست نسبت به هزینه‌های تعمیر و نگهداری و وجود یا عدم وجود لوازم یدکی خودرو مورد نظر خود در بازار کشور به دقت تحقیق کنید و در گام بعدی نیز با مقایسه قیمت خودرو کلاسیک با قیمت جهانی، تلاش نمایید تا خودرویی با ارزش واقعی و پتانسیل افزایش قیمت را خریداری فرمایید، بلکه بخشی از استرس و هزینه نگهداری سنگین سر و کله زدن با یک خودرو پر دردسر، در شرایط اقتصادی فعلی، در آینده با افزایش ارزش خودرو جبران شود.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/15
واقعا فیسش مسخرست
1399/6/15
من خودم مزدا 1000 بابامو که یک اسطوره به تمام معنا ژاپنی هست و بیش از 60 میلیون فروش داشته تو دنیا کمتر از 400 میلیون نمیدم
1399/6/15
دوستان من خودم در به در دنبال موتور سه چرخه های مزدا K 360 میگردم همونا که قدیم بهش قوقورک میگفتن کسی سراغ داشت من حاضرم تا 200 هزار تومن بخرم ، ماشین کلاسیک فقط از نوع ژاپنی اونم فقط موتور سه چرخه 360 سی سی
1399/6/16
خرید ماشین کلاسیک در این وضعیت کاملاً اشتباه مگه اینکه شما خودت اصطلاحاً دست به آچار باشی و از همه چیشون سر در بیاری.