موضوعات داغ

عمر باتری‌های خودروهای الکتریکی چقدر است؟ + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

باتری‌های خودروهای الکتریکی ممکن است عمر طولانی‌تری از باتری‌های موبایل یا لپ‌تاپ داشته باشند، اما عمر آن‌ها واقعا چقدر است؟

اگرچه ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی در طول زمان کاهش می‌یابد، اما پیشرفت‌های مداوم فناوری به این معنی است که اندازه‌گیری دقیق این کاهش ظرفیت کار دشواری است. عامل اصلی در این زمینه، مالکان خودرو و چگونگی برخورد آن‌ها با باتری است: نحوه شارژ و جدا کردن باتری‌ها و اینکه باتری چند چرخه شارژ را تجربه می‌کند.

اینکه باتری مدل‌های تسلا پس از طی کردن مسافت ۱۶۰ هزار کیلومتری ۱۰ درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهند خیلی عجیب نیست. در مقابل، یک نیسان لیف که در لندن به عنوان تاکسی فعالیت می‌کند، مسافتی بیش از ۲۷۰ هزار کیلومتر را با باتری اصلی خودش طی کرده و سپس بدون هیچ مشکلی به شخص دیگری فروخته شده است.

بنابراین عوامل مختلفی در سالم ماندن باتری‌ها نقش دارند

مورد اول ممکن است متناقض به نظر برسد، اما باتری‌های لیتیوم یونی تمایلی به شارژ شدن کامل ندارند. چون گرما دشمن سیستم‌های باتری است و حین شارژ سریع و استفاده از باتری در ولتاژ بالا، گرمای زیادی ایجاد می‌شود. اگرچه باتری‌ها باید به صورت چرخه‌ای مورداستفاده قرار بگیرند، قاعده کلی آن نیست که خیلی به شارژرهای سریع تکیه نکنید و یا باتری را بیش از حد شارژ نکنید و همچنین اجازه ندهید کاملا تخلیه شود.

ریسک این کارها این است که شاید باعث ایجاد دندریت شوند، که برای باتری‌ها مثل علف هرز هستند و ممکن است باعث خرابی آن شوند. در عوض، توصیه می‌شود که مالکان همیشه سعی کنند خودروهای الکتریکی خود را در محدوده شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارند.

تویوتا پریوس

همچنین اگر بخواهید جلوی دوستانتان خودنمایی کنید که شتاب خودرو الکتریکی شما خیلی زیاد است، این کار گرمای زیادی تولید می‌کند. حتی وقتی حالت رانندگی لوداکریس را روی یک تسلا فعال کنید، به شما هشدار می‌دهد که این کار روی عمر باتری تاثیر خواهید گذاشت.

خوشبختانه، بیشتر خودروهای الکتریکی مجهز به سیستم‌های پیشرفته مدیریت باتری هستند که اگر در مسابقات درگ زیادی شرکت ‌کنید می‌توانند قدرت را تنظیم کنند، و همچنین بافرهای مصنوعی در بالا و پایین ظرفیت باتری ایجاد کنند - تا اطمینان حاصل کنند که سلول‌های موجود در پک باتری بیش از حد شارژ‌ یا تخلیه نمی‌شوند.

سیستم‌های مدیریت باتری در برخی خودروهای الکتریکی مانند پورشه تایکان می‌توانند با مسیریابی ماهواره‌ای کار کنند، تا باتری را حین نزدیک شدن به ایستگاه شارژ برای نیاز احتمالی به شارژ بررسی کنند.

دمای باتری، عامل حیاتی

دمای محیط عامل دیگری است که باید به آن توجه شود، چون گرما و سرمای شدید می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی عمر باتری خودرو داشته باشد. اینجاست که پک‌های باتری که به سیستم مدیریت حرارتی فعال مجهز هستند، نسبت به آن‌هایی که به خنک‌کننده هوا تکیه می‌کنند دیرتر خراب می‌شوند، چون آن‌ها در حفظ محدوده دمایی ثابت برای باتری بهتر عمل می‌کنند.

خودروسازان به خوبی می‌دانند که خریداران خیلی نگران طول عمر باتری‌های خودروهای الکتریکی هستند، و به همین دلیل است که مدت زمان گارانتی باتری‌ها خیلی بیشتر از گارانتی خودرو است. هیچ مثال بهتری از لکسوس UX300e جدید وجود ندارد، که اولین خودرویی است که پک باتری آن گارانتی ۱۰ ساله و ۱ میلیون کیلومتری دارد. این نشان‌دهنده اطمینان خودروسازان به فناوری‌های جدید است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد