موضوعات داغ

برای خرید برلیانس H320‌ به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

خودروهای هاچ‌بک همواره از اقبال خوبی در بین مشتریان ایرانی برخوردار بوده‌اند و برخلاف سگمنت خودروهای استیشن، فروش موفقی را تجربه کرده‌اند. در این بین هرکدام از شرکت‌های فعال در خودروسازی ایران سعی کردند تا نقشی را در بازار پررونق هاچ‌بک‌ها به خود اختصاص دهند. یکی از این محصولات برلیانس H320 است که در فاصله سال‌های 1394 تا 1398 توسط پارس خودرو به تولید می‌رسید.

آشنایی با برلیانس H320

برلیانس H320‌ عضوی از محصولات خانواده H300 برلیانس است و به نوعی می‌توان آن را پایه‌گذار دو محصول دیگر این خانواده یعنی برلیانس H330‌ و برلیانس C3 کراس دانست. برلیانس H330 نسخه صندوقدار برلیانس H320‌ محسوب می‌شود و برلیانس کراس نیز همان برلیانس H320‌ با اندکی پلاستیک اضافه است.

همچنین بخوانید: مقایسه رنو ساندرو و برلیانس H320، رقابت میان کیفیت و آپشن

عمده رقیب برلیانس H320‌ طی دوران حضور در بازار خودرو ایران، رنو ساندرو بوده است. این دو هاچ‌بک که هر دو توسط پارس خودرو به تولید می‌رسیدند، رقابت درون خانوادگی جذابی را در سال‌های میانی دهه نود شکل داده بودند. با توجه به محدودیت‌هایی که هنگام ثبت نام در شرایط فروش رنو ساندرو برای مشتریان ایجاد می‌شد، برخی از مصرف‌کنندگان ناچار به خرید برلیانس H320‌ می‌شدند در حالی‌که عده‌ای دیگر با اشتیاق این خودرو را برای خرید انتخاب می‌کردند.

برلیانس H320‌

امکانات رفاهی رنگارنگ و چهره زیبا از جمله مزایا برلیانس H320 در مقابل خودرویی همچون رنو ساندرو محسوب می‌شوند که از ضعف امکانات و طراحی قدیمی رنج می‌برد. برلیانس H320‌ در طی سال‌هایی که توسط پارس خودرو به تولید رسید، با دو پیشرانه 1.5 لیتری و 1.65 لیتری تحویل مشتریان شد که نمونه‌های 1.65 لیتری از قوای فنی قدرتمندتر، گیربکس بهینه سازی شده و امکانات رفاهی بیشتری بهره‌مند بودند.

امکانات رفاهی و مشخصات فنی برلیانس H320

رینگ 15 اینچی آلومینیومی، فرمان کمک برقی، تهویه مطبوع خودکار، ترمز جلو و عقب دیسکی ABS و EBD، سانروف، سنسور دنده عقب، تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، تنظیم الکتریکی آینه‌ها، مه شکن جلو و باز شدن خودکار درب‌ها هنگام تصادف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، قابلیت تنظیم نور صفحه‌ کیلومتر شمار، بسته شدن پنجره‌ها با استفاده از ریموت و تنظیم برقی آینه‌های جانبی بخشی از امکانات رفاهی برلیانس H320 هستند که البته در نسخه مجهز به موتور 1.65 لیتری با تجهیزات دیگری همچون نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای نیز همراه شده‌اند.

بزرگترین نقطه ضعف برلیانس H320‌، کیفیت پایین مواد استفاده شده در ساخت کابین این خودرو و مونتاژ کم دقت خودرو است که برخی مالکان برلیانس H320‌ را دچار دردسر کرده است. در ساخت داشبورد برلیانس H320‌ از پلاستیک خشک استفاده شده و بنابراین اگر در حفظ و نگهداری کابین کوشا نباشید، قطعات داخلی خودرو دچار شکستگی و ترک خوردگی خواهند شد.

برلیانس H320‌

همان‌طور که کمی قبل اشاره شد، برلیانس H320 با دو پیشرانه به دست مشتریان رسید. علاوه بر دو پیشرانه، دو گیربکس پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک نیز برای برلیانس H320‌ قابل انتخاب بودند که اکثر نسخه‌های موجود از نوع اتوماتیک هستند.

نمونه‌های مجهز به موتور 1.5 لیتری حداکثر قدرت 103 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 138 نیوتن‌متر را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کنند. نسخه‌های مجهز به موتور 1.65 لیتری اندکی قوی‌تر بوده و حداکثر 114 اسب‌بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهند. بنابر اعلام پارس خودرو، نسخه‌های مجهز به موتور 1.65 لیتری پانزده درصد عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌های 1.5 لیتری ثبت می‌کنند.

برای خرید برلیانس H320 به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

برلیانس H320 در زمانی که به بازار عرضه می‌شد، در محدوده قیمتی شصت میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. این روزها برای خرید برلیانس H320 نیاز به تامین بودجه‌ای در حدود 250 میلیون تومان خواهید داشت، یعنی افزایش قیمت 384 درصدی طی دو سال.

همان‌طور که در متن اشاره شد، اکثر نسخه‌های موجود از برلیانس H320 مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. در محدوده قیمت 250 الی 300 میلیون تومان قادر به خرید نسخه‌های مجهز به موتور 1.5 لیتری با کارکردی اندک و بدنه‌ای سالم هستید. نسخه‌های مجهز به موتور 1.65 لیتری از برلیانس H320‌ نیز در یک رده قیمتی بالاتر یعنی محدوده 400 میلیون تومان قابل خریداری هستند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد