موضوعات داغ

اطلاعات شخصی رانندگان روسی با قیمت کمتر از یک آیفون به فروش می‌رسد!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

اطلاعات شخصی هزاران مالک خودرو در روسیه از طریق صفحات آنلاین با مبلغی کمتر از قیمت آیفون به فروش گذاشته شد. هنوز مشخص نیست که این اطلاعات چگونه به بیرون درز کرده است. این اطلاعات شامل مشخصات میلیون‌ها راننده ساکن مسکو می‌شود و مواردی از قبیل نام کامل، اتومبیل و مدل، کد VIN و پلاک خودرو، تاریخ تولد مالک و شماره تلفن را شامل می‌شود.

به گفته رسانه‌های محلی، این داده‌ها 100 درصد مربوط به خودروهای واقعی هستند و با قیمتی کمتر از 800 دلار به فروش رسیده‌اند. اطلاعات شخصی رانندگان مسکو در فاصله سال‌های 2006 تا 2019 را شامل می‌شود. دولت روسیه سال پیش یک سیستم دیجیتالی جدید را برای ثبت مشخصات خودروها راه‌اندازی کرد که تمامی اطلاعات رانندگان را در یک سرور مرکزی ذخیره می‌کند.

هنوز مشخص نیست که کدام گروه هکری به این اطلاعات دست یافته‌اند، ممکن است یکی از گروه‌های داخلی حکومت روسیه این اطلاعات را به فروش گذاشته باشند یا آن‌که یک گروه مخرب و مخالف دولت روسیه چنین اقدامی را انجام داده باشند. رسانه‌های محلی گمان می‌کنند که این اطلاعات از طریق یک شرکت بیمه یا سرور آنلاین ناامن به سرقت رفته است.

این نقص 13 سال در یک پایگاه داده وجود داشته است و سال گذشته با مهاجرت تمامی داده‌ها به سرور مرکزی، دیگر قابل استفاده برای هکر نخواهد بود. با این حال اطلاعات افرادی که در جریان این ماجرا به سرقت رفته است در دست افراد تبهکار قرار دارد. احتمال دارد در آینده نزدیک مشکلاتی همچون فیشینگ یا جعل هویت برای آن‌ها اتفاق افتد.

خوشبختانه ، جزئیات فاش شده بسیار حساس نیستند. اما با توجه به قیمت اندک این احتمال وجود دارد که شخصی که اطلاعات را می فروشد، در بین گروه های کوچک هکری که به دنبال سوء استفاده سریع هستند تعداد زیادی مشتری داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد