موضوعات داغ

امکان تولید محصولات رنو با همکاری روسیه وجود دارد؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در چند وقت گذشته خبرهایی از همکاری خودرویی ایران و روسیه منتشر می‌شود، در آخرین صحبت‌های انجام شده رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد که ایران و روسیه در زمینه تولید خودروهای رنو فعالیت داشته‌اند و همچنین ما در کشور دو پلتفرم ال نود و ساندرو را داریم که ممکن است در تلاش و بررسی مشترک به این نتیجه برسیم که آن‌ها را احیا کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرارو علیرضا پیمان پاک اضافه کرد که احیای دوباره پلتفرم‌ها باید توسط متخصصان فنی بررسی گردد، اما درهرصورت این امکان وجود دارد که ایران و روسیه بتوانند بر روی یک پلتفرم مشترک فعالیت کنند؛ این مستلزم بررسی‌های تخصصی و فنی است تا در آینده به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم.

همان‌طور که می‌دانیم کشور روسیه از صنعت خودروسازی مدرن و قدرتمندی برخوردار نبوده و صنایع مختلف خودرو و قطعه‌سازی را در سال‌های اخیر به شرکت‌های خارجی واگذار کرده و فروخته است. با شروع جنگ با کشور اوکراین شرکت‌های خودروساز اروپایی فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کرده و دولت روسیه این شرکت‌ها را مصادره نموده است. با درنظرگرفتن این موضوع، ساخت مشترک خودرو با همکاری کشور روسیه برای ایران منفعتی به دنبال نخواهد داشت.

سعید مدنی مدیرعامل سابق شرکت سایپا اظهار نمود که استاندارد‌های صنعت روسیه از استاندارد‌های روز صنعت جهان فاصله دارد و آن‌ها خود را تافته جدا می‌داند. با درنظرگرفتن این وضعیت عملاً صنعت ساخت خودرو روسیه نسبت به تکنولوژی روز و پیشرفته جهان بسیار عقب ‌مانده است.

او در ادامه افزود که برخلاف ادعاهای مقامات دولتی که می‌توان با همکاری کشور روسیه محصولات شرکت رنو همچون ساندرو و ال 90 را در کشور مونتاژ و تولید کرد، با شروع جنگ روسیه و اکراین شرکت رنو از این کشور خارج شده و دیگر ارتباطی بین آن‌ها وجود نداشته و تکنولوژی ردوبدل نمی‌شود، براین‌اساس همکاری در چنین وضعیتی به صلاح نیست و مناسب کشور ما نمی‌باشد.

مدنی گفت: ما نیز در ایران وضعیت مشابهی در مورد شرکت فرانسوی رنو داریم و صرفاً با داشتن خط تولید و تجهیزات ساخت خودرو دستاوردی نخواهیم داشت، ما هم خط تولید محصولات رنو را در سایپا داریم به نظر بنده نباید چنین آزمونی را انجام دهیم، چون این موضوع نتیجه‌ای برای ما نخواهد داشت و همکاری با روسیه در خصوص ساخت خودرو بی‌نتیجه خواهد بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/4/19
باید ببینیم الان کمبودهائی که مانع تولید ال 90 و ساندرو میشود ، دقیقاً چیست ؟ و آیا این کمبودها در همکاری با روسیه قابل جبران هست یا نه ؟ بنابراین قبل از بررسی فنی ، فقط امکان طرح حدس و گمان را داریم . بنظر من صحبت آقای علیرضا پیمان پاک صحیح تر است که گفتند احیای دوباره پلتفرم‌ها باید توسط متخصصان فنی بررسی گردد .