موضوعات داغ

لکسوس فاصله خود با آلمانی‌ها را کم می‌کند

عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده
عکس مطلب اول
لکسوس برندی است که از نظر تکنولوژی و خدمات پس فروش و کیفیت ساخت یکی از بهترین برندهای موجود در بازار محسوب می شود. اما با این وجود خودروهای لکسوس از یک نظر هنوز از رقبای آلمانی خود یک چیزی کم دارند و آن پرستیژ بسیار بالای خودروهای آلمانی است به طوری که همچنان یک لکسوس نمی تواند آن حس حسادتی را که یک خودروی آلمانی ایجاد می کند را داشته باشد.
توکو فوکوئیشی مدیر بخش بین المللی لکسوس در این مورد می گوید: "وقتی در ترافیک مردم یک راننده مرسدس بنز را می بینند نسبت به او حسادت می کنند. ما هنوز نتوانسته ایم به این درجه ای که سه خودروساز آلمانی (منظور مرسدس بنز، بی ام و و آئودی است) قرار دارند برسیم.
او این برنامه را با نام "شیفتگی لکسوس" نام گذاری کرده است که شامل پروژه ای چند جانبه برای برندینگ لکسوس و ایجاد فاصله بین این خودرو و خودروهای تولید انبوه تویوتا است و وظیفه هدایت این پروژه نیز بر عهده خود فوکوئیشی است که به تازگی به این مقام منصوب شده است.
فوکوئیشی که از اول آوریل به سمت مدیریت بخش بین المللی لکسوس منصوب شده است پست مدیریت برندینگ را برای نخستین بار در لکسوس و تویوتا ایجاد کرد و حالا یوشیهیرو ساوا معاون مدیریت اجرایی لکسوس جایگزین وی به عنوان مدیر بخش بین الملل لکسوس خواهد شد.
لکسوس LC را می توان اولین خودرویی دانست که این پروژه را کلید خواهد زد. این خودرو به عنوان زیباترین مدل لکسوس در صدر مدل های کوپه این برند قرار خواهد گرفت و با قیمتی در حدود ۱۱۵ هزار دلار در بازار ژاپن و با قیمت ۹۲ هزار دلار در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد و در غیاب خودروی سوپر اسپرت LFA، به عنوان بارزترین محصول لکسوس شناخته خواهد شد.

قایق لکسوس

قایق لکسوس

لکسوس همچنین به جزء بحث اتومبیل اقدام به رونمایی از یک قایق لوکس نیز کرد که رنگ برنزی آن زیبایی خاصی داشته و توجه زیادی را به خود جلب می کند. این قایق که طراحی آن را می توان جزو بهترین ها داشت در ماه ژانویه در میامی ایالات متحده رونمایی شد.
این قایق به طور کامل از فیبرکربن ساخته شده است و نیروی مورد نیاز برای حرکت آن نیز از دو عدد پیشرانه ساخت تویوتا یعنی 2UR-GSE تامین می شود که یک موتور هشت سیلندر وی شکل به حجم ۵ لیتر است و در خودروی اسپرت لکسوس RC F کوپه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
لکسوس همچنین مدلی با اندازه‌ی واقعی از یک جت با نام اختصاصی Skyjet را به نمایش گذاشته است تا نشان دهنده میزان بالای جاه طلبی این کمپانی باشد. این جت فضایی در فیلم علمی تخیلی Valerian نیز به نمایش درآمده و جلوپنجره معروف لکسوس نیز در آن به چشم می خورد.
مدیر تویوتا یعنی اکیو تویودا به آقای فوکوئیشی این اختیار را داده تا با آزادی عمل کامل به هر اقدامی در رابطه با برندینگ و بازاریابی فناوری های جدید دست بزند. فوکوئیشی نیز در این مورد گفته است که من هر کاری را که بخواهیم می توانم انجام دهم. وی حالا کسی است که باید در مورد ظاهر همه محصولات تویوتا و لکسوس تصمیم گیری کند. او در این مورد گفته است که زمان آن فرا رسیده تا نگاهی را که در مورد لکسوس وجود دارد را تغییر دهیم و دیگر این ذهنیت ایجاد نشود که لکسوس تنها مدلی لوکس از تویوتا است.
به گفته وی این مشکل ناشی از برخی کارهای خود کمپانی همانند استفاده از پلتفرم های مشترک و یا اکتفاء به تغییر جلو پنجره های تویوتا با جلو پنجره لکسوس است، همانند خودروی لکسوس HS که در حقیقت همان تویوتا Si هیبریدی است. به نوعی گویی لکسوس تنها بستری برای فناوری های گران قیمت تر تویوتا است و این یکی از مواردی است که به برند لکسوس ضربه می زند.
فوکوئیشی در ادامه می گوید: "وقت آن رسیده تا اثبات کنیم یک لکسوس فقط یک لکسوس است و دیگر یک مدل لوکس از تویوتا به حساب نمی‌آید و نکاتی مختص به خود را خواهد داشت."

لکسوس LC

لکسوس LC

در بازار ایالات متحده لکسوس خودرویی پر فروش و متفاوت بوده اما در سال های اخیر مرسدس بنز و بی ام و نیز وارد این دوئل شده اند و موقعیت لکسوس را تهدید می کنند. فروش مرسدس بنز و بی ام و از ماه فوریه افزایش یافته است و این در حالی است که فروش لکسوس ۲۳ درصد کاهش را نشان می دهد و حالا لکسوس به رتبه ی سوم فروش تنزل پیدا کرده است. در بازار جهانی عملکرد لکسوس در مقایسه با قبای آلمانی حتی بدتر از بازار امریکا است.
به گفته کریس ریشتر تحلیلگر خودرویی بیشتر موفقیت آلمانی ها به خاطر پیشینه و حضور طولانی مدت آنها در بازار ها است. گرچه لکسوس به عنوان خودرویی با آمار بسیار بالای رضایت مشتری و استهلاک بسیار پایین به حساب می آید اما با رجوع به کتاب آبی Kelley می توان فهمید که هنوز با رقبای آلمانی فاصله دارد.
بر اساس آخرین نتایج نظر سنجی کتاب آبی Kelley لکسوس گرچه با پشت سر گذاشتن بی ام و توانسته هم رده استون مارتین و پورشه قرار گیرد اما همچنان از مرسدس بنز عقب تر است.
به گفته ی فوکوئیشی نکات مثبت لکسوس همچون کیفیت و خدمات خوب به تنهایی برای موفقیت این برند کافی نیستند به خصوص زمانی که اولویت اول شما خود رانندگی باشد. به گفته فوکوئیشی کیفیت بالاتر مهم نیست بلکه قدرت برند است که اهمیت دارد.
هدف فوکوئیشی این است که خریدار با خرید یک لکسوس تنها یک خودرو خرداری نکند بلکه روند زندگی او و افرادی که ملاقات می کند نیز تغییر کنند و لکسوس تبدیل به یک سبک زندگی شود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/3
توایران یکی ازاین اشغالای چینی هم سوار شه بقیه حسادت میکنند پس نتیجه میگیریم در ایران ماشینای چینی هم خودشونو به المانیا رسوندن
1396/2/4
لکسوس یعنی نهایت کیفیت
ماشین خراب شدنی نیس
سواری آرام و با کیفیت
1396/2/4
لکسوس خودروی که یک سر و گردن از بی ام و بالاتره اما چرا کم تر خواهان داره خودروی که از مدل پایه تا گرون قیمتش از بالاترین سطح کیفیت برخورداره