موضوعات داغ

تست و بررسی پژو 3008 خودروی سال اروپا

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
به عنوان یک خودروی شاسی بلند سایز متوسط، برند پژو 3008 به خوبی توانسته جایگاه خود را در این سگمنت پیدا کند و بسیاری از مشتریان را با خود همراه کند، اما آیا این خودرو به اندازه کافی خوب است تا رقبای خود را در بازار به چالش بکشد؟!
اخیرا توسط کارشناسان "کار ادوایس"، یک نسخه 5 سرنشین از خودروی پژو 3008 فراهم شده و تست های لازم بر روی آن انجام شده است، حال در این مقاله سعی داریم تست آنان را مورد بررسی قرار دهیم و جزییات آن را در خودروبانک تشریح کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید تا با خودروی شاسی بلند سایز متوسط پژو 3008 نسل جدید بیشتر آشنا شوید. هرچند این خودرو در طول شش ماه گذشته موفق به فروش بیش از 200 هزار خودرو در بازارهای بین المللی شده است که هیچ نشانه ای از کاهش تقاضای آن وجود ندارد.

پژو 3008

پژو 3008

در حقیقت، پژو 3008 بسیار بیشتر از یک مدل جدید از برند خود است، از طرفی تغییر شکل اتومبیل و هویت نام تجاری به منظور جذب یک گروه کاملا جدید از خریداران به سمت کمپانی خودروسازی پژو، از طرفی دیگر هم استفاده از سیستم محرک بهتر بر روی این شاسی بلند که باعث شده تفاوت‌های بسیار زیادی میان نسل فعلی و نسل قبل دیده شود که رقابت آن را با خودروهای مهمی همچون فولکس واگن تیگوان، مزدا CX-5 و همچنین خودروی تویوتا RAV4 جذاب خواهد کرد، بویژه اینکه خودروهای رقیب از یک طراحی سنتی و نسبتا قدیمی سود می‌برند، اما طراحی بیرونی و همچنین طراحی داخل کابین پژو 3008 به عنوان یکی از برترین طراحی سال انتخاب شده است.
شیر مشهور پژو در طراحی ظاهری خود مغرورتر شده است، در قسمت جلوی آن شاهد یک جلوپنجره بزرگ با حاشیه‌های کرومی هستیم و در اطراف آن هم چراغ‌های پیشانی متفاوت در نظر گرفته شده است که خط بالای آن را چراغ‌های LED نواری شکل تشکیل می دهد. در اطراف سپر اتومبیل دو ورودی هوا تعبیه شده است تا هم به خنک کاری بهتر پیشرانه کمک کند و هم چهره اتومبیل را جذاب تر و اسپرت نشان دهد. نسبت به نسل قبلی، نسل جدید پژو 3008 حدود 80 میلی متر طولانی‌تر شده است، اما ارتفاع کابین به خاطر شیبی که در انتهای آن شاهد هستیم، تاحدودی کاهش پیدا کرده است، اما هنوز هم یک فضای مناسب در اختیار سرنشینان اتومبیل قرار خواهد گرفت.

پژو 3008

پژو 3008

نه تنها نسل جدید پژو 3008 جدیدترین تکنولوژی‌های موجود در صنعت خودروسازی را دریافت کرده است، بلکه به نظر می‌رسد که کابین پژو 3008 غنی‌ترین کابینی باشد که تاکنون شرکت خودروسازی پژو طراحی کرده است که نمونه آن را در خودروی شاسی بلند پژو 5008 نیز شاهد هستیم. به طور دقیق‌تر، طراحی داخل کابین پژو 3008 تحت عنوان i-Cockpit معرفی شده است که بر روی پژو 5008 نیز شاهد پیاده سازی چنین طرحی هستیم و علاوه بر آن، قرار است بر روی نسل جدید پژو 508 نیز چنین طرحی پیاده شود. در مجموع، فضای کابین پژو 3008 به عنوان بهترین طراحی در سال 2017 میلادی معرفی شده است که در پشت غربیلک فرمان آن شاهد استفاده از یک صفحه کیلومتر بزرگ 12.3 اینچی کاملا دیجیتال هستیم که بزرگ‌ترین مزیت این خودرو نسبت به رقبایش به شمار می‌رود. متاسفانه رعایت ارگونومی در این کابین کمی ناخوشایند است و شما نمی‌توانید کل صفحه نمایش کیلومتر را از داخل غربیلک فرمان و یا از بالای آن تماشا کنید، اما دیگر قسمت‌های کابین به خوبی طراحی شده و دسترسی شما به کلیدها و تجهیزات را آسان کرده است. قبل از سوار شدن به اتومبیل و راننگی با آن، تصور خواهید کرد که یک خودروی شاسی بلند عجیب و غریب سوار خواهید شد، اما پس از مدتی سواری با این خودرو لذت بخش خواهد بود.
کلیدهای تعبیه شده بر روی کنسول مرکزی، در یک سبک خلاقانه به شکل کلیدهای پیانو طراحی شده است که در بالای کنسول مرکزی، شاهد بکارگیری یک صفحه نمایشگر 8 اینچی لمسی خازنی برای سیستم سرگرمی اتومبیل هستیم. صندلی‌های اتومبیل به طرز ماهرانه‌ای ساخته شده است تا راننده بتواند تا 500 کیلومتر بدون توقف، در راحتی کامل رانندگی کند.

پژو 3008

پژو 3008

در قسمت عقب اتومبیل نسبت به نسل قبل، شاهد افزایش فضای پای سرنشینان هستیم، اما برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب، قسمت زیرین صندلی‌های جلو خالی گذاشته شده است تا سرنشینان عقب بتوانند پای خود را دراز کنند که در سفرهای طولانی مدت بسیار مهم خواهد بود. فضای بار اتومبیل هم نسبت به نسل قبل حدود 90 لیتر افزایش پیدا کرده است تا حالا در حالت استاندارد به عدد 520 لیتر برسد، اما اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، می‌توانید صندلی‌های عقب اتومبیل را جمع کنید تا فضای بار شما به 1580 لیتر افزایش پیدا کند. علاوه بر این‌ها، پژو 3008 در مدل‌های پایه خود به سیستم مسیریاب ماهواره‌ای با قابلیت تشخیص صدا، اپل کارپلی، آندروید، سیستم تهویه مطبوع 2 کاناله، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب 180 درجه، چراغ‌های LED مخصوص روز، چراغ‌های اتوماتیک، آینه‌های الکتریکی مجهز به گرمکن، سقف ساخته شده از آلیاژهای آلی و... مجهز شده است.
در مدل‌های بالاتر این خودرو می توان به شارژر بی سیم، رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی، دوربین 360 درجه، سیستم کمک پارک، شیشه‌های حرارتی و آینه‌های تاشو الکتریکی اشاره داشت، این درحالیست که نسخه "اکتیو" به سیستم ترمز اضطراری خودکار، هشت کیسه هوای ایمنی، کروز کنترل قابل برنامه ریزی با محدود کننده سرعت مجهز شده است.
در مدل فول آپشن Allure نیز علاوه بر تجهیزات استاندارد، از امکانات مهم دیگری از جمله کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار خروج از جاده و نگهداری اتومبیل بین خطوط، سیستم هشدار برخورد از جلو و همچنین چراغ‌های اصلی و مه شکن LED اشاره داشت.
در بازار استرالیا، خودروی پژو 3008 با دو پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر بنزینی و همچنین یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل به مشتریان عرضه می شود که هر دوی آنان برای تبدیل و انتقال نیروی تولیدی خود از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند که در این بین پیشرانه بنزینی دارای 162 اسب بخار قدرت در 6000 دور بر دقیقه و همچنین دارای 240 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1400 خواهد بود، درحالی که با خرید پیشرانه دیزلی می توانید 178 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور در 2000 دور بر دقیقه داشته باشید. برخلاف رقبای پژو 3008 در بازار، این خودرو تنها به صورت محور جلو محرک ساخته شده است، اما برای کسانی که به دنبال انعطاف پذیری بیشتری در این خودرو هستند، می‌توانند از 5 سطح مختلف رانندگی استفاده کنند که به ترتیب شامل حالت‌های "عادی"، "برف"، "گل، "شن و ماسه" و در پایان "ESP خاموش" می شود.

پژو 3008

پژو 3008

نسخه 1.6 لیتری توربوشارژر بنزینی شاید در حد رقبای خود نباشد، اما بهتر از برخی خودروهای شاسی بلند موجود در بازار است و مهم‌تر از آن، رانندگی آرام و تصفیه شده آن خواهد بود. هنگام شتاب گیری پاسخ موتور به درخواست راننده بسیار خوب است. درحالی که تغییرات جعبه دنده عمدتا بدون مشکل است، اما آنان خروجی کمتری از پیشرانه را در اختیار اتومبیل قرار می دهند و گاها عکس العمل آنان با تاخیر اندک خواهد بود، هرچند این موضوع به هیچ وجه برای رانندگان آزار دهنده نخواهد بود، اما به هیچ وجه عالی و سرگرم کننده هم نیست.
با این حال، پیشرانه دیزلی بر روی پژو 3008 می تواند بسیار جالب باشد، زیرا این پیشرانه با حجم بالاتر و نیروی بیشتر، می تواند به راحتی مسیرهای ناهموار خارج از جاده را پشت سر بگذارد و تپه نوردی کند، اما به هیچ وجه مناسب رانندگی در مسیرهای آفرودی سنگین نخواهد بود.

پژو 3008

پژو 3008

در نسل جدید پژو 3008 همانطور که انتظار می رفت، سروصدای کابین بویژه صدای باد در حین حرکت به شدت پایین آمده است و حتی در سرعت های بالا هم صدای موتور و یا صدای باد سرنشینان داخل کابین را اذیت نخواهد کرد و واضح است که یک تحول بزرگ در عایق بندی این خودرو بوجود آمده است.
برای طراحی و ساخت این خودرو، شرکت سازنده از پلتفرم EMP2 استفاده کرده که به طور خالص 100 کیلوگرم وزن دارد، اما با نصب قطعات فنی و تجهیزات مورد نیاز اتومبیل، وزن آن به چیزی معادل 1375 کیلوگرم افزایش پیدا خواهد کرد که در کلاس خود به عنوان یکی از سبک ترین‌ها به شمار می‌آید. این خودرو به طور استاندارد بر روی چهار عدد رینگ 18 اینچی آلیاژی سوار می شود که در جاده های استاندارد بسیار عالی عمل می کند.

پژو 3008

پژو 3008

در پایان هم کارشناسان پس از انجام آزمایشات مختلف بر روی خودروی شاسی بلند پژو 3008 نسل جدید، نمره نهایی خود را ثبت کرده اند که از مجموع نمرات 7 برای کارایی و اقتصاد، نمره 8 برای فضای کابین و راحتی، نمره 8 برای تکنولوژی و قابلیت های اتصال و همچنین نمره 7.5 برای سطح رانندگی و هندلینگ، در مجموع نمره 7.5 بدست آمده است که شاید در مقایسه با تعریف و تمجیدهای بسیار زیادی که از این اتومبیل شد، نمره چندان زیادی به شمار نیاید، اما در مجموع خودروی شاسی بلند پژو 3008 می تواند رقیبی جدی برای دیگر خودروهای موجود در کلاس خود باشد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/12
از عکساش معلومه مثل 2008 وقتی داخلش میشینی کوچیکه
خیلی هم کپی برداری شده
1396/8/12
دقیقا کجاش کپی هست ؟ از ماشینی ؟؟؟
1396/8/13
وحید!: طراحی داخلیش رو خیلی کپی برداری کرده
1396/8/12
این خودرو اگر با قیمت گذاری مناسب نسخه فول آپشنش 200 یا زیر 200 ملیون باشه میتونه به راحتی توسان و سانتافه رو از میدان بدر کنه چون کره ای ها فقط آپش و زیبایی هستن ولی این خودرو به علاوه بر این ها کیفیت ساخت خوبی داره شک نکنین طراحی داخلیش تو این سگمت حریف نداره و رقابتی جالب با رنو کولوس بزاره
1396/8/13
این خودرو از نظر اندازه هم رده توسان و اسپورتیجه نه سانتافه و کولیوس
1396/8/13
اگر با قیمت گذاری مناسب نسخه فول آپشنش 200 یا زیر 200 ملیون باشه^