موضوعات داغ

مقصر واقعی تصادف‌ها کیست؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
در جامعه شهری معمولاً قوانینی وضع می‌شود تا بتوان به رفت‌و‌آمد و زندگی روزمره نظمی داد و از بسیاری از دعواها و مشکلات جلوگیری کرد. اما این قوانین با حقیقت ماجرا متفاوت است. به طور مثال ممکن است قانونی در مجرم شناختن یک فرد وجود داشته باشد و طبق شواهد فردی در دادگاهی مجرم شناخته شود اما حقیقت ماجرا نوع دیگری باشد که قانون جاری مملکت و یا هر کشور پیشرفته‌ای نتواند اصل ماجرا را متوجه شود و یا در یک دعوای دو طرفه حتماً یک طرف را مقصر بشناسد اما ممکن است مقصر واقعی ماجرا جای دیگری باشد.
همه این‌ها را گفتیم تا به یک موضوع فرهنگی اشاره کنیم. موضوعی که روزانه بارها و بارها در خیابان‌های شهرهای کشور اتفاق می‌افتد و متاسفانه سطح پایین فرهنگ رانندگی و ضعف قوانین و ده‌ها مشکل دیگر نمی‌توانند جلوی آن‌ها را بگیرد.
یادم می‌آید چند هفته پیش در خیابان شریعتی تهران مشغول رانندگی بودم که به یکباره راننده جلویی احساس کرد که می‌خواهد و می‌تواند دور بزند آن هم وسط خیابان و از روی خط ممتد! لذا بی‌درنگ و بدون توجه به اطراف روی ترمز مبارک زده و شروع به دور زدن کرد. بنده که خوشبختانه فاصله نسبتاً مناسبی داشتم خودرو را کنترل کردم و به واسطه این حرکت چند خودرو پشت سر من روی ترمز زدن که صدای تصادف را از پشت شنیدم و از آینه میانی تکان‌های دردناک برخورد خودروهای پشت سرم را نظاره‌گر بودم. حقیقتاً آنقدر عصبانی بودم که شیشه را پایین کشیده و به راننده نامحترم جلویی خودم اعتراض کردم که این فاجعه‌ای که میبینی را در اصل شما مقصرید! او هم که اصلاً انگار حرف من را نشنیده، سرش را به جلو برگرداند و راهش را ادامه داد و رفت! شاید طبق قانون خودروی پشتی باید فاصله ایمنی را رعایت می‌کرد که قطعاً هم همینطور است اما آیا واقعاً تنها مقصر این اتفاق رعایت نکردن فاصله است یا این راننده نامحترم هم باید به سزای عمل زشت خود برسد؟ متاسفانه قانون توانایی مجازات او را ندارد و شاید در دنیای پس از مرگ پاسخگو باشد، اما در حال حاضر متاسفانه کاری نمی‌توان کرد و باید تنها فرهنگ رانندگی را افزایش داد و به قانون احترام گذاشت تا نظم جامعه رعایت شود.
باید با تاسف گفت که این موارد روزانه به مراتب تکرار می‌شوند. چاله‌هایی که به یکباره وسط خیابان سبز می‌شوند و برای غرق نشدن در آن‌ها مجبورید به کنار بکشید و تصادف می‌کنید! یا عابرینی که بدون توجه به خط‌کشی مخصوص عابر پیاده از وسط اتوبان‌ها می‌گذرند و باعث تصادف‌های مرگباری می‌شوند و به خود نیز آسیب‌های جدی می‌رسانند. و یا موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نمی‌شوند و هر کاری که دلشان می‌خواهد وسط خیابان می‌کنند و کوچک‌ترین برخوردی با آنها مساوی است با وارد شدن صدمه جدی به موتورسوار و به صورت پیش فرض مقصر بودن راننده بیچاره! و هزاران مثال دیگر که گمان کنم باقی آن‌ها را شما در قسمت کامنت‌ها یاری می‌کنید.
همانطورکه اشاره شد اصل این مشکلات، فرهنگ بسیار ضعیف رانندگی ما است که متاسفانه گویا به این زودی‌ها اصلاح نمی‌شود و شاید فرزندانِ فرزندان ما شاهد درست استفاده کردن از چراغِ راهنما و فرزندانِ فرزندانِ فرزندان ما شاهد رانندگی بین خطوط باشند، البته اگر تا آن موقع خطوط خیابان‌ها به درستی کشیده شده باشند.
شاید در انتها باید تنها امید به فرهنگ‌سازی راهنمایی و رانندگی، هر چه بهتر شدن مهندسی خیابان‌ها و تلاش برای آموزش فرزندانمان باشیم تا در آینده‌ای دور لااقل وقتی یک توریست وارد کشور می‌شود، از طرز عجیب رانندگی ما انگشت به دهان نماند و ما را افرادی کم‌صبر و بی‌نظم در رانندگی نخواند.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/11
سلام جناب آل طه
خیلی خوشحالم بالاخره یکی حرف دل ما رو زد
قوانین ما متأسفانه از این جهت ناقص هستند
مطمئن باشید که امثال اینها هم مدیونند
1396/5/15
فقط از این نظر؟!؟؟!! توی قوانین بدون برسی و الكی وناقص توی مملكت ما فراوونه
1396/5/11
کاملا حرفتون درسته . چند روز پیش دوست بنده تو جاده به یه پیرمردی زده و منجر به فوت شده . شب تاریک و تو جاده بدون روشنایی و با سرعت هشتاد تا این اتفاق افتاده . راننده میگفت که یهو پرید جلوی ماشین و من فقط نور انعکاس یافته از بیل مرحوم رو دیدم و زدم رو ترمز . ماشینش هم داغون شده و دست همسرش هم شکسته با برخورد بیل و بچه هاشم خراش جزیی دارن . رانننده هم صد در صد مقصر و باید درصدی از پول بیمه رو خودش بده . نمیدونم واقعا نقص قانونه یا که چی
1396/5/11
اقا محسن خبری از فیلم برسی خودرو نیست دیگه چرا؟
1396/5/11
با عرض سلام و خسته نباشید واقعا حقیقت داره مقصرهای اصلی1- موسسه های آموزش رانندگی هستند که خوب و با نظم رانندگی کردن را یاد نمیدهند و به افراد گواهی نامه میدهند 2-مقصر بعدی شرکت های خودرو سازی هستند که با کمترین هزینه و اقساطی شرایط خرید ماشین را فراهم می کنند.
1396/5/11
حرف دل ما رو زدی... واقعا خیلی از تصادفات.... قانوناً مقصر کس دیگه ای است ولی اخلاقا یک نفر دیگه..... به شخصه خیلی از این دست تصادفات دیدم که سر چهارراه ها زاننده ای که از مسیر اصلی می اومد می تونسته کنترل کنه ولی عمدا به ماشین که از فرعی به آرومی اومده می زنه و مقصر ...........طرف فرعی .... واقعا ما انسانها چقدر دروغ می گیم و بدتر اونو توجیه می کنیم
1396/5/11
درسته جاده غیر استاندارد و ماشین ها هم مقصرند اما همه جا ادم بیشعور هست پس مقصر اصلی همین ادم های نفهم و گوساله هستند محسن خان
1396/5/11
مقصر خود مردم و فرهنگ مردم هست
اصلا میدونین چرا اتوبان های آلمان محدودیت سرعت ندارن؟
چون با وجود برداشتن محدودیت سرعت بازم با تاپ اسپید ماشین رانندگی نمیکنن و با جریان ترافیک جلو میرن

1396/5/12
محسن جان، داداش، ما منتظر نقد و بررسی هاتونیما، حوصلمون سر رفته:))