موضوعات داغ

قانون لیمو چیست؟

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: قانون لیمو به نظر نام خنده داری می آید که شاید از نظر شنونده به قانون خرید و فروش لیمو ربط داشته باشد ولی این قانونی است در کالیفرنیا (و شاید بقیه ایالت ها) که اگر شما ماشینی بخرید که ظرف چند ماه اول سه بار برای یک دلیل به تعمیرگاه برود شما می توانید ماشین را پس داده و کل پول خود شامل مالیات پرداختی را پس بگیرید.

چند دوست می شناسم که ب ام و های ۷۵۰ خود را در سال های اولیه عرضه کامپیوتر در این ماشین ها به علت اشکالات کامپیوتر پس دادند و پول خود را پس گرفتند. در کاغذ خرید این ماشین ها پس از پس دادن کلمه لیمو حک می شود و تا ابد این ماشین قیمت کمتری از ماشین های مشابه خواهد داشت حتی اگر آن عیب اولیه برطرف شده باشد. نمایندگی ها هرچند گاه یکبار لیموهای خود را حراج کرده و در درجه اول به کارمندان و بعد شاید به بقیه می فروشند. از آنجا که این چیزی نیست که به آن افتخار کنند سعی می کنند که‌ آنها را به کارمندان خود بفروشند که اخبار آن زیاد به بیرون درز نکند. مثلاً اگر نمایندگی ب ام و می خواست تبلیغ کند که یکصد ب ام و ۷۵۰ برگشتی یا لیمو برای فروش دارد این به بقیه خریداران این ندا را می داد که نباید سراغ این ماشین بروند. اخیراً تبلیغی از یک وکیل لیمو دیدم که آگهی کرده بود که دارندگان ماشین های زیر در صورت تمایل می توانند با وی تماس بگیرند که بتوانند پول خود را پس بگیرند حتی پس از چند سال. مدل ها عبارت بودند از:

۲۰۱۲ – ۲۰۱۵ FORD FOCUS

۲۰۱۴ – ۲۰۱۶ DODGE RAM 1500

۲۰۱۲ – ۲۰۱۴ FORD FIESTA

۲۰۱۴ – ۲۰۱۶ DODGE RAM 2500

۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ POLARIS RZR (UTV)

۲۰۱۳ – ۲۰۱۵ DODGE DART

۲۰۱۴ – ۲۰۱۶ JEEP CHEROKEE

۲۰۱۴ – ۲۰۱۷ JEEP GRAND CHEROKEE

۲۰۱۳ – ۲۰۱۶ NISSAN PATH FINDER

یک قانون دیگر هم ایالت کالیفرنیا دارد در مورد ماشین هایی که در تصادف داغون شده اند. چنانچه ماشینی در تصادف آنقدر صدمه ببیند که تعمیر آن صرف نکند شرکت بیمه آنرا به قیمت روز از شما خریده و خودش آنرا می فروشد ولی روی سند آن مهر SALVAGE می خورد که معانی مختلف دارد از قبیل نجات از خطر، مصرف مجدد آشغال. خلاصه این مهر هم مانند مهر LEMON یعنی که خریداران مواظب باشند چون ممکنست ماشین حتی اگر ظاهرش عالی باشد ولی در حدی بوده که بیمه پول آنرا به خریدار داده است. البته SALVAGE هم بازار خود را دارد و بسیاری از صافکارها این قبیل ماشین ها را خریده و بازسازی کرده و می فروشند و بسیاری از خریدارانی که مثلاً دوست دارند که بنز S کلاس سوار بشوند ولی پولشان به اندازه بنز C کلاس است در صورت تمایل پول C را داده و S تصادفی سوار می شوند و به بقیه هم لازم نیست چیزی بگویند مگر بخواهند آنرا بفروشند. در ایران خودمان گروه لیمو که خیلی نادر هستند ولی می دانم که همکارم توانست هیوندای سانتافه خود را بابت داشتن یک خراش به نمایندگی پس بدهد. حالا نمایندگی لابد آنرا اصلاح و به کسی دیگر فروخته ولی گروه SALVAGE وجود دارد ولی مهری روی کاغذ خریدش نخورده و بسته به مهارت خریدار دارد که بتواند بفهمد که ماشین تصادفی است یا خیر. حالا کدام سیستم منصفانه تر و عادلانه تر است؟ سیستم ما یا کالیفرنیا؟

نظرات کاربران

16 نظر