موضوعات داغ

وارونگی قوانین آلایندگی خودرو در کشور

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : با سرد شدن تدریجی هوا طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو باز هم با «پدیده وارونگی» و افزایش آلودگی مواجه خواهیم شد و این در شرایطی است که به‌تازگی شماره‌گذاری خودروهای آلاینده و پر‌مصرف بازهم از سر گرفته شد.
طبق مصوبه دولت، قرار بود خودروسازان داخلی به ازای تولید محصولات پرمصرف و آلاینده، یک خودرو فرسوده اسقاط کنند تا از این راه به کاهش آلایندگی و البته صرفه جویی در مصرف سوخت کمک شود. هرچند پلیس راهور در شهریور امسال اقدام به توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف و آلاینده کرد، با این حال چندی بعد دولت مصوبه موردنظر را لغو و به‌تازگی نیز شماره‌گذاری این خودروها از سر گرفته شد. این اقدام در شرایطی انجام شد که کلان‌شهرهای کشور از آلودگی شدید هوا رنج می‌برند به‌خصوص در ماه‌های سرد سال و با ایجاد «پدیده وارونگی»، بسیاری از شهروندان گرفتار مشکلات تنفسی شده و حتی برخی نیز جان خود را از دست می‌دهند. طبعا در کشوری با این حجم از خودروهای قدیمی و پرمصرف و آلاینده، تدوین و اجرای قوانینی در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، ضروری است، با این حال در بیشتر مواقع، این قبیل قوانین به نفع خودروسازان داخلی لغو یا تعلیق می‌شوند.

هرچند مصوبه اخیر دولت (اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولید محصولات پرمصرف)، دامان چند مدل خودرو مربوط به بخش خصوصی را گرفت، با این حال اجرای آن می‌توانست آغازی باشد برای حذف پرتیراژهای پرمصرف و آلاینده. در این شرایط، اثرات منفی لغو مصوبه موردنظر، خود را در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو بیشتر نشان خواهد داد، به‌علاوه اینکه خودروهای پرمصرف و آلاینده همچنان بدون مانع خاصی به تولید خواهند رسید.

نکته دیگر اینجاست که در حال حاضر خودروهای فرسوده سهم بسیار زیادی در تیره شدن آسمان کشور دارند؛ بنابراین اگر مصوبه موردنظر اجرا می‌شد، شاهد اسقاط هرچه بیشتر آنها نیز بودیم در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا به سمت حذف خودروهای پرمصرف رفته و حتی در حال جایگزینی محصولات بنزینی و دیزلی با مدل‌های برقی و هیبریدی هستند. این کشورها برای آنکه شهروندان را به کنار گذاشتن خودروهای سوخت فسیلی به‌خصوص آلاینده‌ها و پرمصرف‌ها ترغیب کنند، سیاست‌های تشویقی و تنبیهی لازم را در نظر می‌گیرند تا انگیزه استفاده از این محصولات، پایین بیاید. با این حال در ایران نه تنها چنین سیاست‌هایی عملا در نظر گرفته نشده، بلکه قوانین و مصوبات مربوطه نیز به نفع خودروهای قدیمی و پرمصرف و آلاینده لغو می‌شوند. به‌عبارت بهتر، هرچه در دنیا قوانین به سمت کاهش آلایندگی و عرضه خودروهای پاک در حرکت است، در ایران با اقداماتی وارونه و در راستای جولان محصولات پرمصرف و آلاینده مواجه هستیم.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/2
قوانینی که میزارن کاملا" غیر کارشناسی و مسخره ست.اینایی که مصرق سوخت رو معیار میزارن مشخصه که یه مشت بی سوادن چون الان پراید حجم موتورش اندازه یه دوغه ولی به اندازه ی اوتلندر داره بنزین میسوزونه.بعد از دید آقایون این میشه استاندارد. یکی نیست بگه آخه دانشمند پراید موتورش تقریبا" نصف اوتلندره ولی مصرف سوخت مشابه دارن این یعنی موتور خودروی به اصطلاح کم مصرفتون داره غیر استاندارد میسوزونه و صد در صد آلایندگیش بیشتره .کاش به جای اینکه مسئولین رو از روی روابط انتخاب کنن بر حسب لیاقت و فهم تعیین کنن.
1396/8/2
اولین دلیل آلودگی هوا کیفیت پائین بنزین و گازوئیل تولیدی در داخل کشور هستش. دلیل یعدی تولید موتور های
آلاینده برای چند دهه پیشه. 405 سمند پارس با موتور 1800 پر مصرف و قدیمی. موتور قدیمی پراید انواع وانت های تولیدی و حتی تردد کامیون هایی که مال دوران جنگ جهانی دوم هستن تو سطح شهر. مطمئنن اگر جلوی تردد این وسایل گرفته بشه و توقف تولید بشن آلایندگی شهر ها هم تا حدود زیادی از بین میره.
1396/8/2
در کشور ما .مردم بی اهمیت ترین وپست ترین ها حساب میشن .از همه لحاظ .من قصد توهین به کسیو ندارم .اما ایا کسی به جان وسلامتی مردم اهمیتی میده .همه جای کشور وباندهای مافیایی گرفته از صعنت خودرو بگیرتا غیره .خدا خودش رحم کنه.اینم بگم من امید زیادی برای پخش این پستم ندارم .اما حرف دلمو گفتم
1396/8/2
کاملا مشخص قوانین توسط یه سری ادم بی سواد و غیر متخصص و صرفا فقط از دید سیاسی و حمایت از باند مافیایی خودرو ساز دولتی وضع مسشن وگرنه استاندارد الایندگی با مصرف سوخت کاملا متفاوته برای مثال سمندی که مصرف سوخت 10 داره آلایندگی به ارفاق و با قابل قبول دونستن حرفای خودرو ساز دولتی یورو 4 و بازده بسیار پایینی داره نهایتا 100 اسب بخار باید حمایت و تولید بشه و الایندگیش برای مردم مشکلی ایجاد نمی کنه اما جک یا هایما یا....که با مصرف 8.5 و الایندگی کمتر یورو 5 و بازده ای بیشتر 170 اسب الایندس و نباید پلاک بشه