موضوعات داغ

بررسی نمونه‌هایی از ماکت‌های موجود در بازار (قسمت ششم)

عکس نویسنده
فربد امینی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
در ششمین قسمت از بررسی ماکت ها به سراغ آمریکایی هایی می رویم که بسیار تک و ناب هستند. این ماکت های خاص چیزی نیستند جز اسب چموش آمریکایی یعنی موستانگ. ماکت های موستانگی که می بینید همه ساخت شرکت اتوآرت هستند که در جعبه های ویژه ای بسته بندی شده اند و دارای شناسنامه هستند. اولین ماکتی که مورد بررسی قرار می‌دهیم فورد موستانگ جی تی سال ۱۹۶۷ میباشد این ماکت در دو رنگ قهوه ای روشن و یشمی تیره تولید شده ولی در حال حاضر در بازار یافت نمی شود . این ماکت به قدری سنگین وزن است که اگر به مدت طولانی در جای ثابتی باقی بمانند لاستیک های آن اصطلاحا پله کرده و حالت گرد خود را از دست می دهد پس باید حواستان باشد که هرچند وقت یکبار ماکت را جابجا کنید تا لاستیک بر اثر وزن زیاد آسیب نبینند. به قدری جزئیات این ماکت زیاد است که واقعاً مبهوت کننده بوده و سخن گفتن در رابطه با تک تک اجزا کاری آن بسیار دشوار است.

به طور کلی جذابترین قسمت های ماکت را میتوان اجزای موتور ، ادوات و تجهیزات داخل کابین و تزییات بدنه خارجی ذکر کرد. برخی از این جزییات مثل آنتن کوتاه و کرومی رنگ جلوی گلگیر سمت شاگرد، بسیار ریز و شکننده بوده و باید مراقب آن بود تا آسیب نبیند. وقتی در صندوق عقب این خودرو را باز می کنید یک عدد لاستیک زاپاس در گوشه صندوق جاسازی شده است. قطعات کرومی رنگ در جای‌جای این ماکت خودنمایی می‌کنند و لاستیک دور سفید آن نیز شامل نوشته های ریزی است که جزئیات لاستیک را نشان میدهد. ماکت بعدی فورد موستانگ جی تی 500 شلبی است .

این ماکت نیز مانند ماکت قبلی جزئیات بسیار ریزی و دقیقی دارد. به عنوان مثال آرم ماشین مخصوص این ماشین که به شکل مار افعی است از جنس فلز و به صورت برجسته بر روی این ماکت کار شده است.
این ماکت نیز در دو رنگ قرمز با دوخط سفید و آبی آسمانی با دوخط سفید به تولید رسیده است که به نظر نگارنده رنگ قرمز با خطوط سفید ترکیب بهتری را به نمایش می گذارد تا آبی با خطوظ سفید زیرا رنگ آبی این ماکت چون روشن است، با خطوط سفید ترکیب جذابی را ایجاد نمیکند. داخل ماکت نیز آرم شلبی کبرا روی داشبورد و فرمان کار شده وکف ماکت نیز همانند دیگر ماکت های حرفه‌ای اتوارت موکت کاری شده است. وقتی در صندوق عقب را باز می‌کنید زاپاس واقعی در ابعاد کوچک خودنمایی میکند.
نوشته سفید رنگی روی لاستیک خودنمایی می کنند که مضمون آن بی اف گودریچ است. برای اطلاع بیشتر لازم به ذکر است که بی اف گودریچ یکی از سازندگان معتبر لاستیک خودرو است. با توجه به نکات ذکر شده در بالا با نگاه دقیق میتوان متوجه شباهت بسیار زیاد این ماکت با مدل اصلی آن شد.

ماکت بعدی فورد موستانگ مک وان مدل ۱۹۷۱ میباشد که در چهار رنگ قرمز ،زرد، سفید و مشکی تولید شده است. از لحاظ جزئیات باید به مواردی چون باله عقب، درب باک، خطوط روی بدنه ،ادوات داخل کابین و جزئیات موتور اشاره کرد. در کاپوت این ماکت به قدری سنگین است که باید تا بالاترین حد آن را باز کرد و گرنه به دلیل وزن بالاخود به خود بسته می شود.
ماکت آخر فورد موستانگ ۵۰۰ شلبی ۲۰۰۵ است که به نوعی از نوادگان فورد موستانگ جی تی ۵۰۰ به حساب میآید.این ماکت نیز همانند ماکت های قبلی بسیار ظریف و دقیق ساخته شده است و یکی از نکاتی که بسیار جلب توجه می کنند درب کاپوت آن است به طوری که وقتی آنرا باز میکنیم، میله نگهدارنده ای وجود دارد که میتوان به کمک آن درب کاپوت را در جای خود ثابت نگاه داشت.

ضمنا این بخش از ماکت را متوانید در گالری تصاویر مشاهده کنید. این ماکت در رنگ قرمز با دوخط سفید و رنگهای دیگر تولید شده است . باید بگوییم که فعلاً نمونه آکبند این چهار ماکت در بازار موجود نمی باشد و اگر قصد خرید این ماکت ها را دارید باید به بازار ماکت های دست دوم مراجعه کنید که هم اکنون نیز قیمت های بالای یک میلیون تومان را یدک می کشند در پایان شما را به دیدن گالری تصاویر این ماکت های کلاسیک و زیبا دعوت می کنیم

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد