موضوعات داغ

استانداردسازی، کلید حذف تدریجی خودروهای قدیمی

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : سازمان ملی استاندارد دو روز پیش، در شرایطی از توقف تولید ۲۵ خودرو به‌دلیل عدم تبعیت از استانداردهای این سازمان خبر داد که به‌نظر می‌رسد جدیت سازمان مذکور در اجرای مقررات مصوب و همچنین همراهی دستگاه‌های نظارتی بتواند به خروج خودروهای قدیمی از چرخه تولید سرعت ببخشد.
استانداردسازی، کلید حذف تدریجی خودروهای قدیمی
در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از خطوط تولیدی خودروسازان به خودروهای قدیمی و از رده خارج اختصاص دارد که به‌دلیل نداشتن تکنولوژی روز، با ایمنی و استانداردهای روز دنیا فاصله جدی دارند. هرچند خودروسازی کشور به‌دلیل انحصار بازار و داخلی‌سازی بالای این خودروها، توان دل کندن از تولیدات قدیمی را ندارد؛ اما روند استانداردسازی که هم‌اکنون سازمان ملی استاندارد پیگیر آن است می‌تواند به تدریج خروج این خودروها از خط تولید را تسهیل و خودروسازان را مجبور به جایگزینی با محصولات جدید و به‌روزتر کند. در این زمینه به‌نظر می‌رسد همراهی مسوولان صنعتی و نظارت آنها بر استانداردهای مصوب می‌تواند به خروج خودروهای قدیمی از خط تولید سرعت ببخشد. طی سال‌های گذشته خودروسازان با حمایت و پشتوانه وزارت صنعت از اجرای مقررات استانداردی محصولات خود در زمان‌های مقرر سرباز زده یا آنها را با وقفه طولانی به سرانجام می‌رساندند، این در شرایطی است که تولیدکنندگان، اجرای استانداردهای مصوب را هزینه‌بر خوانده و آن را زمینه‌ساز افزایش قیمت خودرو می‌دانند. در این مورد می‌توان به نصب اجباری ایربگ و ترمز ضدقفل در خودروهای تولیدی اشاره کرد.

ترمز ABS و ایربگ از سال ۸۵ توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی مطرح و پیگیری‌های لازم نیز برای اجرای آن صورت گرفت، این در شرایطی است که در سال ۸۹ به‌رغم مخالفت خودروسازان و حتی برخی از مقامات اجرایی وزارت صنعت، تولیدکنندگان مجبور به نصب ایربگ و ترمز ضدقفل شدند. خودروسازان با پیش کشیدن هزینه تجهیز محصولات خود به استانداردهای مذکور اجرای ترمز ضدقفل را همراه با هزینه ۱۳۰۰‌میلیاردتومانی می‌خواندند؛ این در شرایطی است که در کنار هزینه مذکور ادعا می‌کردند که سرمایه‌گذاری برای تغییر خطوط تولید (اضافه کردن دستگاه‌های جدید) و خرید ابزارآلات هم رقمی به هزینه‌ها اضافه می‌کند. با این سابقه اما به‌نظر می‌رسد در دور جدید اجرای استانداردها، سازمان ملی استاندارد مصمم‌تر از گذشته است و حتی پیش از آن با خودروسازان بر سر زمان مقرر به توافق رسیدند؛ به‌طوری‌که در سال جاری تولید ۲۵ خودرو از سوی این سازمان متوقف شده است. حال افزایش استانداردها از اول دی‌ماه در حالی بار دیگر واکنش خودروسازان را به‌دنبال داشته است که براساس زمان‌بندی تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد در دو بازه زمانی دیگر یعنی تیر و دی‌ماه سال آینده نیز خودروسازان افزایش استاندارد محصولات خود را پیش رو دارند. بر این اساس در صورتی که خودروهای قدیمی تولیدکنندگان داخلی قابلیت انطباق با استانداردهای جدید را دارا باشد که بار دیگر به خطوط باز می‌گردند اما اگر این خودروها نتوانند استانداردهای جدید را احراز کنند به‌طور حتم از چرخه تولید خارج خواهند شد.

خروج خودروهای قدیمی یا استانداردسازی
اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۲ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس فهرست کامل ۸۵ استاندارد خودرویی که مقرر شد از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و در سه مقطع زمانی در دستور کار قرار گیرد نیز اعلام شد.

طبق زمان‌بندی صورت گرفته ابتدای دی‌ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی باید اجرایی شود. از جمله این استانداردها می‌توان به حفاظ عرضی زیر شاسی عقب خودرو و نصب آن، تجهیزات فرمان، قفل لولا، علائم و وسایل هشداردهنده شنیداری، وسایل دید غیرمستقیم و نصب آنها، سازگاری الکترو مغناطیس، اتصالات داخلی وسایل سرعت سنج، چراغ شب نما، چراغ مه شکن جلو و عقب، قلاب‌های بکسل، چراغ دنده عقب و چراغ مانور، سیستم برفک زدا و مه زدای شیشه جلو، حفاظ‌های چرخ و... اشاره کرد.

پس از این مرحله خودروسازان باید تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد استاندارد دیگر را که به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود، رعایت کنند. این استانداردها شامل کمربندهای ایمنی و سیستم‌های نگهدارنده کودکان و سیستم حفاظت از خودرو در برابر استفاده غیرمجاز هستند. در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی‌ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش پیدا می‌کند.از جمله این استانداردها می‌توان به سیستم ترمزگیری خودروهای سواری، تکیه‌گاه‌های کمربند ایمنی، سیستم‌های نگهدارنده و نگهدارنده‌ها، حفاظت از افراد پیاده، سیستم‌های تهویه مطبوع، ایمنی عمومی، نشانگر تعویض دنده، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار خودرو (VAS) و حفاظت از سرنشینان کابین وسیله نقلیه تجاری اشاره کرد.

آنگونه که سازمان ملی استاندارد در زمان ابلاغ این استانداردها اعلام کرد؛ براساس تصمیمی که در شورای سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر وقت صنعت، معدن، تجارت، خودروسازان، قطعه‌سازان و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اتخاذ شده است، موارد اولیه تدوین شده درخصوص استانداردهای خودرویی که باید در موعد زمانی نزدیک‌تری اجرایی شوند، استانداردهای ساده‌تری به شمار می‌آیند که به‌نظر می‌رسد خودروسازان از عهده‌ اجرای آن برخواهند آمد. اما هرچه به اجرای استانداردهایی که نیاز است تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شوند، نزدیک شویم شرایط برای خودروسازان سخت‌تر خواهد شد. براین اساس اگر خودرویی نتواند استانداردهای تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبه‌رو خواهد شد. ارتقای استاندارد خودروها در سه سطح ایمنی و آلایندگی صورت می‌گیرد. به رغم آنکه خودروسازان در بحث ایمنی سیستم ترمز ای‌بی‌اس و کیسه هوا، محصولات خود را به روز کردند اما آنها باید در این دو بخش استانداردهای جدیدی را اعمال کنند که بخش مهمی از آن به پلت‌فرم خودروها ارتباط دارد؛ از آنجا که یکی از الزامات تغییر در پلت‌فرم خودرو داشتن دانش فنی است بنابراین به‌نظر می‌رسد، خودروسازان با چالشی جدی مواجه هستند.

آنگونه که به‌نظر می‌رسد، در شرایط کنونی که سازمان ملی استاندارد، پافشاری جدی بر اعمال استانداردهای سختگیرانه خود دارد بنابراین دو مسیر، پیش روی خودروسازان قرار خواهد گرفت؛ اینکه استانداردهای لازم را پاس کنند یا اینکه به‌دلیل عدم ارتقای محصولات خود براساس تکنولوژی و امکانات ایمنی جدید از تولید آنها دست بکشند، این در شرایطی است که بیش از ۵۰ درصد خودروهای تولیدی در صنعت خودرو ایران دارای پلت‌فرم‌های قدیمی هستند و این خودروها ظرفیت ارتقای بیش از این را ندارند. با وجود این اگر خودروسازان تصمیم داشته باشند که خودروهای قدیمی خود را براساس استانداردهای جدید به روز کنند، بار دیگر با چالش مواجه خواهند شد. چرا که این موضوع علاوه بر اینکه دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا را می‌طلبد، نیازمند دارا بودن سرمایه به منظور اجرایی شدن این استانداردها نیز است. سرمایه‌ای که تاثیر جدی در قیمت تمام‌شده خودرو برجای خواهد گذاشت؛ از آنجا که خودروهای تولیدی در شرکت‌های خودروساز دارای پلت‌فرمی قدیمی هستند بنابراین به روز کردن تولید آنها توجیه اقتصادی ندارد. بر این اساس آنگونه که به‌نظر می‌رسد، سختگیری نهادهای نظارتی بر استاندارد خودروها موجب می‌شود خودروسازی ایران استانداردهای خود را بر اساس سیستم‌های کشورهای پیشرفته منطبق کنند و آنها دیگر نتوانند به هر نحوی بالا بردن ایمنی محصولات خود را دور بزنند.هر چند خروج پلت‌فرم‌های فعلی و جایگزینی آنها با مدل‌های جدید تاثیر جدی قیمت خودروها دارد، اما این موضوع موجب افزایش ایمنی و کیفیت محصولات به نفع مشتریان خودرو خواهد شد.

عقب‌نشینی نمی‌کنیم
اطلاعیه سازمان ملی استاندارد درخصوص اعمال ۶۱ استاندارد خودرو که موجب توقف ۲۵ خودروی تولید داخل شد، واکنش بسیاری از خودروسازان را به‌دنبال داشت؛ به‌طوری که برخی از خودروسازانی که اسامی خودروهای آنها غیراستاندارد اعلام شد، بلافاصله بعد از انتشار این خبر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که این خودروها تمامی تاییدیه‌های مدنظر سازمان ملی استاندارد را دریافت کرده و نباید نامشان در فهرست خودروهای غیراستاندارد قرار می‌گرفت. به اعتقاد این دسته از شرکت‌ها، در حال حاضر فیس‌لیفت برخی از خودروهای نامبرده از سوی سازمان استاندارد تولید و عرضه می‌شود؛ حال آنکه در لیست اعلامی به اشتباه مدل قدیمی ذکر شده بود. در این میان اما برخی دیگر از شرکت‌ها بر خروج خودرو از خطوط تولید خود خبر می‌دهند.

در این بین مسوولان سازمان ملی استاندارد همچنان بر اجرای قانون و خروج خودروهای قدیمی تاکید دارند. به گفته آنها سازمان ملی استاندارد از اجرای قوانین و مقررات ملی عقب‌نشینی نمی‌کند؛ چراکه موضوع مورد اهمیت برای این سازمان ایمنی وسلامت مشتریان است. در این مورد پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس راهور شماره‌گذاری خودروهایی که دارای استاندارد نیستند امکان ندارد، می‌گوید: سازمان ملی استاندارد هیچ‌گونه مهلتی را برای خودروسازان داخلی در نظر نگرفته است.

وی تاکید کرد: تولید این خودروها منوط به اعمال استانداردهایی است که در نظر گرفته شده است، در صورتی که خودروسازان بتوانند محصولات خود را با استانداردهای جدید منطبق و اسناد آن را ارسال کنند، در اول تیرماه سال آینده گواهی تایید نوع دریافت خواهند کرد. در صورتی که این خودروها نتوانند استاندارد مدنظر سازمان را رعایت کنند تولید آنها منتفی خواهد بود.وی تاکید کرد که سازمان ملی استاندارد به هیچ یک از شرکت‌های خودروساز مهلت نداده است؛ چرا که خودروسازان تاکنون از چندین مهلت استفاده کرده‌اند.در این میان اما سیدجمال هادیان، سخنگوی سازمان ملی استاندارد نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه اجرای این استانداردها برای تولیدکنندگانی که پیش از این از سازمان ملی استاندارد ایران گواهینامه تایید نوع دریافت کرده‌اند، مطابق برنامه زمانبندی تعیین شده، در دست اقدام است، می‌گوید: با توجه به برنامه زمانبندی شده الزامات استانداردهای موردنظر در چارچوب کنترل‌های تطابق تولید(COP)، از سوی سازمان ملی استاندارد ایران آغاز شده است.

هادیان با اشاره به اینکه موضوع مهم برای سازمان ملی استاندارد داشتن ایمنی وکیفیت خودروها است، می‌گوید: مباحثی چون افزایش قیمت خودرو به‌دنبال افزایش استانداردها جزو دغدغه‌های سازمان ملی استاندارد نیست و وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و خودروسازان باید برای آن چاره‌ای بیندیشند.وی اضافه کرد: عمده استانداردهای جدیدی که برای خودروهای تولیدی و وارداتی اعمال می‌شوند، آپشن‌هایی مرتبط با ایمنی و سلامت سرنشینان است که نمی‌توان از آنها عدول کرد.وی در پاسخ به انتقادات صورت گرفته از سوی خودروسازان درخصوص اسامی خودروهایی که تنها برخی از مدل‌های آنها نتوانسته با استانداردها مطابقت داشته باشد، می‌گوید: سازمان ملی استاندارد ملزم به شفاف‌سازی و آگاهی بخشی در جامعه است. باوجود این اسامی خودروها براساس مدل و مشخصات تعیین شده است وخودروسازان می‌توانند در این زمینه اطلاعات دقیق‌تر را به مشتریان خود ارائه کنند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/6
سلام. هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. مهلت بی نهایت به این تولید کنندگان معضل و مخل داده خواهد شد.
1396/10/6
چند ساله ما میشنویم این لگنها میخوان توقیف تولی بشن ک په
1396/10/6
تا سایت خودروبانک هست و ما هستیم نه تولید سمند متوقف میشه نه پراید
1396/10/7
بالفرض بشود فوقش چند ماهی پراید تولید نمیشود مثل همین جریان 111 بعد از اینکه بازار تشنه تر شد مجددا با تغییرات جزیی و البته قیمت بالا تر عرضه آن صورت میگیرد
1396/10/7
امیدوارم این متن دلسوزانه را منتشر کنید.

واقعا جای تعجب و کمی تامل داره.

اگر به لیست خودروهای به ظاهر غیر استاندارد توجه کنید کاملا مشهود هست که کشور ما چگونه بازیچه دست عده ای خودخواه، بی منطق و غیر متخصص شده به گونه ای که فقط و فقط منافع خود را در نظر گرفته و حاضرند به این دلیل یک فرد یا سازمان را یک شبه به زیر کشیده و بالعکس یکشبه با اوج کشانده.
زمانی که رئیس سازمان استاندارد در مصاحبه خبری با اعتماد به نفس بالا اینطور بیان میکند که ما با جان مردم شوخی نمیکنیم، اینطور برداشت میشود که انگار 25 خودروی اعلامی آنقدر بی کیفیت و نا امن هستند که حتی نمیتوان از 10 فرسخی آن ها عبور کرد! این استانداردها که اینطور در مورد آن ها اعلام نظر می شود چه هستند؟ آیا نصب انواع سنسورها و ابزار الکترونیک که از تشخیص خط کشی جاده گرفته، تا ترمز خودکار، ابزار دید غیر مستقیم و ... به عنوان ابزار اصلی و اساسی تامین امنیت یک خودرو محسوب می شود؟ آیا اگر خودرویی به عنوان مثال سنسور تشخیص خطکشی جاده های بسیار بی کیفیت ایران را نداشته باشید دچار نقص ایمنی است؟ این مسئولین چگونه مخاطبینی را پیش چشم خود دیده اند که براحتی و یک شبه این عوامل را استانداردهای اساسی و مهم تلقی کرده و به آحاد مردم اینگونه القا می کنند که خودروهای فاقد این سنسورها و تجهیزات دیجیتال، فاقد استاندارد بود تا حدی که دیگر اجازه نداده شماره گذاری شوند تا جان مردم را به خطر نیندازند؟!
آیا گران قیمت ترین خودروهای جهان از تمامی این تجهیزات یک جا در تمامی رده های محصولات خود استفاده کرده اند؟ آیا خودروهای داخلی که بعضا در باور عموم مردم با کیفیت و با اعتماد خوانده می شوند از این تجهیزات استفاده کرده اند؟ چرا محصولات رنو تمامی این تجهیزات را ندارند اما استاندارد هستند؟ چرا محصولات کیا و هیوندا تمامی این تجهیزات را ندارند اما استاندارد هستند؟ چرا محصولات پژو تمامی این تجهیزات را ندارند اما استاندارد هستند؟ چرا حتی محصولات میان رده بنز و بی ام و تمامی این تجهیزات را ندارند اما استاندارد هستند؟
چگونه محصولاتی چون هیوندا i10 و جک J5 را یک شبه فاقد استاندارد معرفی می کنید در حالیکه انواع محصولات رنو، پژو، پراید، برلیانس، دنا، سمند و ... را در لیست خود قرار نداده اید؟ چگونه مقایسه ای انجام داده اید که اینگونه افکار عمومی را نسبت به این خودروها بی اعتماد کرده و اغبال عمومی را به سمت مورد دلخواه خود که در لیست ذکر نکرده اید، سوق داده اید؟
آیا جز اینکه کماکان یار و یاور دو خودرو ساز انحصار طلب و بی کیفیت سایپا و ایران خودرو هستید و تمام تلاش خود را برای به زمین کوبیدن دیگران به کار بسته اید؟ خودروهایی چون جک J5 و هیوندا i10 چه ضعف و ایرادی نسبت به محصولات زیر دارند:
خانواده پژو
خانواده سمند
خانواده دنا
خانواده رنو
خانواده کیا تولید داخل
خانواده سیتروئن تولید داخل
خانواده برلیانس
و ....
از نظر فنی و ایمنی و حتی رفاهی و امکانات نه تنها دو خودرو جک J5 و هیوندا i10 ضعفی نسبت به آن ها ندارند بلکه به مراتب بهتر، باکیفیت بالاتر و ایمنی و رفاه بیشتر هستند. متاسفانه مردم ما نیز کماکان بدون فکر و تامل تنها مبلغ کاملا رایگان و در بس اختیار برخی از این مسئولین بی فکر و بی مبالات هستند. آیا فکر کرده اید با این حرف های سرشار از بی عدالتی و ظلم چگونه زندگی و سرمایه افراد مالک به خصوص این دو نوع خودرو و موارد مشابه را تحت الشعاع قرار داده اید؟
اگر به حرف و منطق شما باشد بیش از 70-80 درصد از خودروهای دنیا که حتی توسط تولید کننده های معتبر روانه بازار می شوند نا امن، غیر قابل اعتماد و مهمتر از همه غیر استاندارد هستند! پس جان بیش از 70-80 درصد مردم دنیا که از اینگونه خودرو ها استفاده می کنند در خطر حتمی مرگ است که دارد با جان آن ها شوخی میشود.
مگر برلیانس نیز چینی نیست؟ پس چرا تافته جدا بافته است؟ فقط به این دلیل که سایپا و زیر مجموعه آن در حال مونتاز آن هستند؟ کدامیک از حتی برخی از سنسورهای ساده را در این خودرو نصب کرده اند؟ اصلا در یک مقایسه ساده امکانات و سنسورهای برلیانس را با جک J5 مقایسه کنید. ساده اما قابل تامل است. جالب اینکه در این لیست فقط پژو پارس و آن هم با موتور XUM فاقد استاندارد معرفی شده و دیگر انواع پارس و خانواده پژو چون 405 و ... ظاهرا استاندارد هستند.
البته توجه کنید که وانت پراید هم استاندارد بوده و از جمله خوردهای ایمن ایران محسوب میشود!!! احتمالا تا مدتی دیگر وانت بار پراید حائز رتبه برتر و برنده جایزه بهترین سیستم تعلیق با بیشترین قابلیت انعطاف و توان حمل بار در طبقات مختلف خواهد شد. دور از انتظار نیست!!
با خودرو پراید یا 206 و یا حتی برخی اوقات با L90 در جاده از کنار یک کامیون یا اتوبوس عبور کنید، چنان ضربه ای به ماشین وارد می شود که انگار میخواهید پرواز کنید. حالا همین مقایسه را با برخی از خودروهای معرفی شده به ظاهر فاقد استاندارد چون جک J5 انجام دهید.
فاصله محورها، فضای سرنشینان عقب و فاصله قانونی و ایمنی آن ها با جلو، امکانات رفاهی، ستون های شاسی، قدرت و کیفیت موتور ، جنس و وزن فولاد به کار رفته در بدنه و حتی آپشن ها و سنسورهای الکترونیکی در جک J5 را با دیگر خودروهای تولید داخل مقایسه کنید.
در کشور ما خودرهای ژاپنی نیز با کیفیت خوانده می شوند. خانواده مزدا و تویوتا.
سوال من این است که کدامیک از محصولات این دو برند معتبر و باکیفیت تمامی این استانداردهای اجباری شما را یکجا در خودروهای خود تامین کرده اند؟ چند درصد از محصولات آن ها به این موارد به طور کامل تجهیز شده اند؟

چرا با طرح مسائل خلاف، ذهن و روح مردم و اجتماع را متشنج کرده و به نفع خود مصادره می کنید؟ این چینی هایی که مدام از آن ها به بی کیفیتی یاد می کنید چگونه به بازار ایران وارد شدند؟ آیا بنده نوعی به تنهایی عامل ورود محصولات چین به ایران بودم؟ آیا آن زمان که به عنوان سوابق ارزشمند کاری خود به این موارد و تامین محصولات افتخار می کردید جنس چینی بد نبود اما الان بد است؟ چطور چند سال پیش تمامی موتورهای محصولات پژو 206 را در قالب طلب خود از چین بدون اعلام رسمی به مردم از چین وارد کرده و بی کیفیت ترین خودروهای تاریخ پژو 206 و حتی پارس را به مردم بی گناه و ساده ما قالب کردید، سازمان به ظاهر استاندارد به فکر شوخی کردن با جان مردم نبود؟ آن موقع احتمالا چین و محصولاتش با معنی استاندارد مطابقت داشتند!
لطفا یک مقایسه کوچک. کاپوت پژو 206 فعلی را با یک دست بالا ببرید و با همان دست کاپوت پژو 206 چند سال قبل را بالا ببرید. احساس خود را به اشتراک بگذارید.
کدامیک از شماها تا کنون از ضعف ایمنی و مصداق آن در حوادث برای دو خودرو جک J5 و هیوندا i10یا حتی بعضی از دیگر خودروهای اعلامی در این لیست 25تایی مطلبی شنیده اید؟ اگر صحبتی می شود باید مصداق داشته باشد. اگر صحبتی میشود باید عدله فنی و کارشناسانه مطرح شود. اگر مواردی بد و مواردی خوب عنوان می شوند باید مقایسه صورت گیرد. همینطور که نمی شود!
حرف ها برای گفتن بسیار است مقایسه ها برای انجام دادن بسیار است اما کو گوش شنوا؟ دانایانی که خود را به خواب زده و خسته و بی رمق فقط به گفتن کلمه ای چون متاسفم بسنده می کنند!
اگر نمیخواهید محصولی تولید شود اگر آن را در رقابت با محصولات داخلی خود رقیب قدرتمند می دانید و قصد دارید از صحنه رقابت خارج کنید، بگویید تولید نکنید، بگویید میخواهیم خودمان تولید کنیم، چرا دیگر قدرت و کیفیت آن ها را زیر سوال می برید چرا عیب و نقص ناروا به آن ها وارد می کنید. این رسم جوانمردی نیست به خدا. رسم انسانیت و عدالت هم نیست. باور کنید. بارها دیده ام که همین جوانان عزیزمان تکنولوژی را ابداع کرده و یا ساخته اند و به خودروسازان داخلی به خصوص سایپا و ایران خودرو پیشنهاد کرده تا در محصولات خود اعمال کنند اما هیچ کسی حمایت که نکرده هیچ ارزش آن کار بسیار با ارزش را تا توانسته اند کم کرده اند. این یعنی انحضار طلبی، این یعنی کسی در کار ما دخالت نکند ما بلدیم خودمان چگونه محصولات بی کیفیت بسازیم و رقبا را یکی پس از دیگری از این صحنه خارج کرده و همچنان بتازیم.
به جرئت میگویم که چنانچه استانداردهای جدید بخواهد بر روی خودروی داخلی نصب شوند هر یک چندین میلیون تومان شاید حتی بیش از 5 تا 10 میلیون تومان گران شوند. و ما مجبوریم برای تامین خودرو همچنان پول گزاف بدهیم و هیچ نگیریم! آنوقت است که خودروهایی چون دنا، پژو، سمند و l90 و ... براحتی جا پای قیمت محصولاتی چون جک j5 و هیوندا i10 و یا موارد مشابه گذاشته و ما مجبوریم بخریم و استفاده کنیم.
روز و شب مشغول و کار و تلاش در این جامعه هستیم و آنوقت یک شبه برخی افراد و مسئولین تمامی تلاش ها، سرمایه و فکر و ذهن ما را آسیب زده و به عنوان افتخار در کارنامه های خود ثبت می کنند. بنابراین توصیه می کنم اگر خودتان را دوست دارید اگر هموطن خود علاقه دارید هر جا که حقی از شما تضییع می شود حداقل آن را طرح کنید تا نگویند که هر کاری خواستیم کردیم و کسی چیزی نگفت. مال و اموالشان را براحتی گرفتیم اما کسی ناله نکرد. ما که جانمان را از سر راه نیاوردیم که همینطور هر کسی از راه برسد به آن خدشه وارد کند!!
1396/10/8
میتونه همش بازی باشه ! مثلا خودروساز به سازمان استاندارد گفته تو این استاندارد ها رو اعلام کن بعد هم یه بازی خبری درست می کنیم آخرش هم اعلام کن که ما خودروساز ها به استاندرهای لازم رسیدیم و به تولید محصولاتمون ادامه بدیم و بیشتر از پیش آدم بکشیم !
استاندارد داریم تا استاندار ! مهم اینکه که استاندارد رو چی تعریف کنی !