موضوعات داغ

جنگ داخلی ژاپن؛ نبرد تویوتا کمری 2018 و هوندا آکورد 2018 - بخش دوم

عکس مطلب اول
با اینکه قابلیت های رانندگی در پایین ترین اولویت برای رانندگان سدان های خانوادگی قرار دارند ولی در عین حال هیچ کس از رانندگی با یک خودروی کسل کننده لذت نمی برد.
با روشن کردن موتور هر دو خودرو متوجه خواهید شد که موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تویوتا پر سر و صداتر و خشن تر از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ آکورد کار می کند. موتور تویوتا در دور آرام اندکی لرزش دارد در حالی که لرزش موتور هوندا به طور قابل توجهی کمتر احساس می شود.
کمری به دلیل اینکه نسبت دنده یک کوتاهی دارد هنگام بیرون آمدن از فضای پارک، نسبت به فشردن پدال گاز واکنش بیشتری نشان می دهد ولی برای حفظ شتابگیری سریع باید پدال گاز را تخته کنید زیرا نسبت دنده های بعدی گیربکس زیاد تهاجمی نیستند.
موتور کمری در حال حرکت نسبت به آنچه از آن انتظار دارید قوی تر است و با اشتیاق دور می گیرد. گیربکس جدید 8 دنده تویوتا نرم و پیوسته دنده ها را سبک می کند ولی معکوس دادن در این گیربکس به اندازه سبک کردن دنده ها به نرمی صورت نمی گیرد و گهگاهی گیربکس تویوتا در مورد اینکه چه دنده ای را برای سبقت گیری انتخاب کند مردد می شود. انتخاب حالت اسپرت نیز هیچ تغییر محسوسی در واکنش پدال گاز یا نحوه تعویض دنده ها ایجاد نمی کند.

موتور تویوتا

موتور تویوتا


موتور هوندا

موتور هوندا

گیربکس CVT آکورد با اینکه همچنان بهترین گیربکس ضریب پیوسته است ولی رفتار آن اندکی بیش از حد ملایم است. برای حرکت از حالت سکون برای اینکه واکنش سریعی از خود نشان دهد باید پدال گاز را بیشتر از حد انتظار فشار دهید. هنگامی که به عملکرد گیربکس آکورد عادت می کنید شتابگیری پیوسته تری نسبت به تویوتا ارائه می دهد و موتور کوچکتر و اندکی ضعیف تر هوندا را درست در بهترین محدوده گشتاور مفید موتور نگه می دارد. گیربکس CVT به دلیل اینکه دنده ای برای تعویض ندارد و واکنش سریعی دارد اندکی نرمتر از یک گیربکس اتوماتیک معمولی عمل می کند و مزیت گیربکس CVT آکورد این است که صدای وز وز که آفت دیگر گیربکس های ضریب پیوسته است را ندارد.

اگر به هر دلیل این دو خودرو را برای مسابقه شتاب در برابر هم قرار دهید متوجه خواهید شد که با وجود ویژگیهای متفاوتی که دارند کاملا مساوی هستند. موتور بزرگتر 2.5 لیتری تویوتا با 203 اسب قدرت و 249 نیوتن متر گشتاور می تواند این خودرو را در عرض 7.6 ثانیه به سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت برساند در حالی که آکورد با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ خود که 192 اسب قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید می کند دقیقا در مدت زمان یکسانی به همین سرعت دست می یابد.

هوندا آکورد

هوندا آکورد


تویوتا کمری

تویوتا کمری

پدال ترمز تویوتا بازی عمودی زیادی دارد و برای دستیابی به قدرت ترمزگیری دلخواه باید اندکی بیش از اندازه به آن فشار وارد کنید. با اینکه ترمزهای آکورد نیروی بیشتری به دیسک ترمزها وارد می کنند ولی تایرهای بسیار سفت آن چسبندگی لازم را ندارند و به همین دلیل به 4 متر مسافت بیشتر برای توقف نیاز دارد. مسافت توقف آکورد و کمری از سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت به ترتیب 41 و 37 متر است.
فارغ از اینکه در بزرگراه یا جاده های خارج از شهر هستید تفاوت قابل توجهی در هندلینگ این دو خودرو وجود دارد. شاسی آکورد واکنش بهتری دارد و اسپرت تر عمل می کند و باعث می شود انحراف عرضی بدنه هنگام پیچیدن کمتر و حرکات بدنه خودرو بهتر کنترل شود. تویوتا در مقایسه با هوندا هنگام عبور از پیچ ها بیشتر دچار انحراف عرضی می شود و چون نشیمنگاه صندلی آن تخت و مسطح است باعث لیز خوردن راننده به طرفین صندلی شده و حس انحراف بدنه را تشدید می کند. فرمان آکورد سفت تر است ولی عکس العمل طبیعی تری دارد. فرمان کمری نرم تر است و نسبت به کوچکترین چرخش فرمان بسیار حساس است که باعث می شود حس ارتباط مناسبی بین فرمان و چرخها احساس نکنید.
نتایج حاصل از تستهای عملکرد دینامیکی باعث شد تا این دو خودرو شباهت بیشتری نسبت به هم پیدا کنند که تایرهای برتر کمری نیز در این نتایج تاثیرگذار هستند. آکورد برای اینکه از قابلیت فرمان پذیری بهتر خود استفاده کند نیاز به تایرهایی با چسبندگی بیشتر دارد. هر دو خودرو سواری تقریبا یکسانی دارند و اندکی خشک هستند. کنترل بهتر حرکات بدنه در آکورد در این شرایط خودش را نشان می دهد و در مسیرهای ناهموار پرش های کمری را ندارد ولی در مسیرهای ناهموار متوالی تکان های بدنه آکورد اندکی بیشتر است.
سر و صدا به یک اندازه ولی به صورت متفاوت به داخل کابین هر دو خودرو نفوذ می کند. صدایی که در کابین کمری به گوش می رسد صدای زوزه موتور و مقداری صدای باد است که از برخورد هوا با آینه های جانبی در محدوده سرعت بزرگراه شنیده می شود ولی صدایی که در آکورد شنیده می شود صدای تایرها هستند که از کف خودرو به داخل کابین نفوذ می کنند.
مصرف سوخت کمری در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.4، 6.0 و 7.3 لیتر در 100 کیلومتر توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده اعلام شده است و مصرف سوخت آکورد با گیربکس ضریب پیوسته 7.8، 6.1 و 7.1 لیتر در 100 کیلومتر توسط همین سازمان اعلام شده است.

کمری در برابر آکورد

کمری در برابر آکورد

از آنجایی که آکورد جدید هنوز توسط سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه های ایالات متحده آزمایش نشده است نمی توان ایمنی این دو خودرو را با هم مقایسه کرد ولی نسل های پیشین هر دو خودرو موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی یا رتبه برتر ایمنی از موسسات تست ایمنی خودروها شدند.
در مجموع باید گفت آکورد خودرویی راحت تر، جادارتر و لوکس تر از کمری است. همچنین کم صداتر است و سواری و هندلینگ بهتری دارد و با وقار بیشتری حرکت می کند. آکورد فناوری پیشرفته تری دارد و استفاده از امکانات آن برای کاربران آسان تر است. به بیان ساده می توان گفت تویوتا یک کمری بهتر ساخته است ولی هوندا یک خودروی بهتر ساخته است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که هوندا آکوردی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته است نسخه قبل از تولید انبوه است و از نظر موتور، کیفیت ساخت و نوع تنظیم سیستم تعلیق کاملا مشابه نسخه نهایی نیست.

مشخصات فنیهوندا آکوردتویوتا کمری
نوع موتور4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ4 سیلندر تنفس طبیعی 2.5 لیتری
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
نسبت تراکم10.3 به یک13.0 به یک
حداکثر قدرت192 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه203 اسب بخار در 6600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور260 نیوتن متر در 1600 دور در دقیقه249 نیوتن متر در 5000 دور در دقیقه
نوع گیربکسضریب پیوسته CVT 8 دنده اتوماتیک
سیستم تعلیق جلومستقل مک فرسونمستقل مک فرسون
سیستم تعلیق عقبمستقل چند عضویمستقل چند عضوی
ابعاد تایر225/50R17235/45R18
وزن خالص1441 کیلوگرم1583 کیلوگرم
شتاب 0 تا 96.5 کیلومتر7.6 ثانیه7.6 ثانیه
شتاب 0 تا 144.8 کیلومتر16.2 ثانیه15.8 ثانیه
مسافت 1/4 مایل15.9 ثانیه با سرعت 143.6 کیلومتر در ساعت15.9 ثانیه با سرعت 145.1 کیلومتر در ساعت
مسافت ترمز از سرعت 96.5 کیلومتر41 متر37 متر
حداکثر شتاب جانبی قابل تحمل0.81 جی0.81 جی
زمان در مسیر هندلینگ موتور ترند27.7 ثانیه27.3 ثانیه
قیمت نمونه تست شده28.345 دلار33.865 دلار


بخش اول این مقاله را در این لینک بخوانید.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/29
آکورد با اینکه 5000 دلار ارزان تر است یک سرو گردن بالاتر از کمری است البته نمی توان برتری 100% آکورد رو قبول کرد چون کمری در هر حال کمی نرم تر است ولی با توجه به مشخصات و توانایی ها آکورد کمی ارزش خرید بالاتری دارد تا کمری
1396/10/29
یه مقایسه بین آکورد 2 لیتری توربو 2018هم داشته باشید با شتاب 5.7 و 257 اسب بخار این موتور ضعیف ترش بود حالا
1396/10/29
هر دو عالي هستند ولي انتخاب من مزدا٦ ٢.٥ ليتري توربو مدل ٢٠١٨
1396/10/29
کمری و اکورد یکی از دیگری بهتر هستن و دو خودروی به تمام معنا درجه یکن اما افسوس که ما فقط باید حسرت داشتنشون رو تو دلمون داشته باشیم
1396/10/30
تبلیغ هوندا اکورد بود دیگه, درسته؟
البته اکورد بهتر از کمری است ولی این بررسی جانب دارانه بود
توی جدول نهایی هم "مسافت 1/4 مایل" قطعا اعدادی که نوشته شده اشتباه و امکان نداره زمان هر دوتا خودرو یکی باشه
1396/10/30
این مقایسه توسط موتور ترند نوشته شده!!
بعید میدونم اونا همچین کاری بکنن
1396/10/30
علیرضا جان شاید ناخواسته اینجوری شده ولی جانب دارانه بودن متن غیر قابل انکار
1396/10/30
به نظر من این دوتا انگار پراید 132 با پراید 131 داره مقایسه میشه.
هردو به قد من زیبا با دوام با استایلی فراموش نشدنی هستن.هر دو هم در مقایسه با هم از هم سرترن .
مثلا اگه فیلم دیده باشین میبینین که هر دو شباحتاشون بیشتر تا تفاوت ها.
لوکستر ساده تر و البته سواری تر میخوایین برین سراغ هوندا .
جمع جور تر راحتر تر و با دوامتر میخوایین برین سراغ تویوتا.
1396/10/30
جنگ بین پراید و تیبا رو هم بزارید
1397/1/11
همانطور که سی ار وی از راوفور بهتره اکورد هم از کمری بالاتره