موضوعات داغ

بدترین پیشرانه های موجود در صنعت خودروسازی، بخش اول

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برای ماشین‌های مقرون به صرفه و اقتصادی تا خودروهای لوکس و گران قیمت، همیشه مشکلاتی وجود داشته است که شرکت‌های خودروسازی را مجبور به فراخوان و رفع نواقص آنان کرده است، از جمله قفل شدن بی مورد درب اتومبیل، منفجر شدن کیسه های هوا و یا حتی نقص فنی اتومبیل و مشکلاتی که برای سیستم محرک و انتقال قدرت اتومبیل بوجود می آید را می توان به کمک شرکت سازنده حل کرد، اما یک مشکل اساسی وجود خواهد داشت و آن هم پیشرانه محرک اتومبیل خواهد بود که اگر از همان اول بد طراحی شده باشد، هیچ کمکی از سوی شرکت سازنده به شما نخواهد شد. پیرو این موضوع، در ادامه لیستی از بدترین پیشرانه های صنعت خودروسازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که توسط منابع خارجی تنظیم شده است.
مهم نیست که شما یک موتور 2 سیلندر داشته باشید یا موتور 12 سیلندر، زیرا طراحی بد، مهندسی ضعیف، تکنیک های ساخت موتور و یا حتی قطعات نصب شده بر روی موتور می تواند بهترین پیشرانه جهان و یا در نقطه مقابل، بدترین پیشرانه های جهان را بوجود آورد که باعث سرخوردگی مالکان اتومبیل شده و در نهایت منجربه شکست می شود که در ادامه بخش اول لیست بدترین پیشرانه های صنعت خودروسازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

10- کادیلاک V8-6-4
چرا اسم این خودرو V8-6-4 است؟. در سال 1981 میلادی، مهندسان کمپانی خودروسازی "کادیلاک" بر روی موتوری کار کردند که امکان غیرفعال کردن سیلندرهای موتور را داشت که امروزه در بسیاری از محصولات کادیلاک دیده می‌شود. این موتور به صورت 8 سیلندر ساخته شده بود و این امکان را فراهم می‌کرد تا کاربران در شرایط غیرضروری از 4 سیلندر اتومبیل استفاده کنند و در هنگام سبقت گیری و یا نیاز به نیروی بیشتر، می‌توانستند چهار سیلندر دیگر را فعال کنند. اگر هم به دنبال یک تعادل و حد وسط بودند، مهندسان کادیلاک این امکان را فراهم کردند تا پیشرانه به صورت 6 سیلندر کار کند.
حال چرا این پیشرانه با چنین قابلیت منحصربه فردی در سال 1981 میلادی به عنوان یکی از بدترین پیشرانه‌های صنعت خودروسازی معرفی شده است. دلیل آن "لیفترهای هیدرولیکی" بود که به سفارش کادیلاک توسط شرکت های دیگر ساخته می‌شد. گفتنی است که این لیفترهای هیدرولیکی مستعد شکستن بودند و این امکان وجود داشت که به درستی درگیر نشده و در مواقع لازم سیلندرهای اتومبیل را فعال نکنند.
این مشکل چنان گسترده بود که نمایندگان کمپانی خودروسازی جنرال موتورز در نهایت اعلام کردند که مشتریان از این قابلیت اتومبیل چشم پوشی کرده و همیشه 8 سیلندر اتومبیل را فعال نگه دارند. البته در زمان حال سیستم غیرفعال کردن سیلندر پیشرانه عالی عمل می‌کند، اما در سال 1981 میلادی تکنولوژی لازم وجود نداشت تا از قطعات مکانیکی کمتری استفاده شود.


9- پیشرانه 3 سیلندر میتسوبیشی
گرفتن نیروی 78 اسب بخاری و همچنین گشتاور 100 نیوتن متری از یک موتور 3 سیلندر تنفس طبیعی فوق العاده خواهد بود که چنین کاری را شرکت خودروسازی میتسوبیشی انجام داده و از این موتور بر روی "میراژ" استفاده کرده است، اما برخلاف نیروی بسیار خوب پیشرانه، کارشناسان صنعت خودروسازی نظری متفاوت دارند و این پیشرانه را یکی از بدترین ها توصیف کرده‌اند.
کارشناسان مدعی هستند که پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر میتسوبیشی میراژ باوجود قدرت 78 اسب بخاری و گشتاور 100 نیوتن متری، یک شتاب بسیار آهسته دارد و استفاده از این اتومبیل در اتوبان می تواند بسیار خطرناک و وقت گیر باشد. هرچند برای این پیشرانه ارتعاش زیاد، صدای بالا و همچنین اتصالات نامناسب هم نسبت داده شده است تا در لیست بدترین پیشرانه های صنعت خودروسازی قرار گیرد!.

پیشرانه 3 سیلندر میتسوبیشی

پیشرانه 3 سیلندر میتسوبیشی


8- موپار 2.2 لیتری
شرکت‌های بازاریابی ممکن است که محصولات خود را به عنوان یک برنده معرفی کنند و آن را بهتر از خودروهای دیگر معرفی کنند، همچون شرکت بازاریابی "دوج" که خودروی "دوج چارجر" را در سال 1982 میلادی به عنوان یکی از بهترین و سریع‌ترین خودروهای کلاس خود معرفی کرد. اما این خودرو در بازار به عنوان یک "مانع و ضربه گیر کشنده" مشهور شد و پیشرانه 2.2 لیتری آن نتوانست انتظارات مشتریان را برآورده کند. علاوه بر این خودرو، شرکت خودروسازی دوج از این پیشرانه بر روی "دایتونا" و همچنین یک خودروی "مینی ون" در دهه 80 میلادی استفاده کرد، ولی در پایان شکست بزرگی برای آنان رقم زد تا شرکت خودروسازی دوج بعد از این اتفاق بی خیال پیشرانه 2.2 لیتری خود شود که توسط توربوشارژر ارتقا پیدا کرده بود.


7- اولدزموبیل V8 دیزلی
تصمیم جنرال موتورز برای استفاده از فناوری "احتراق خام" یک اشتباه بسیار بزرگ و پرهزینه بود و بجای انجام این کار، می‌توانست از موتورهای دیزلی توربوشارژر استفاده کند که پیش از این مهندسی آن اثبات شده بود. پیشرانه عجیب جنرال موتورز که بر روی اتومبیل "اولدزمن" مورد استفاده قرار گرفته بود، در مجموع می‌تواند قدرت 120 اسب بخاری و گشتاور حدودا 300 نیوتن متری داشته باشد، اما یکی از مضرترین پیشرانه‌های موجود در صنعت خودروسازی است که همچنان دولت آمریکا نسبت به نابودی آن‌ها تلاش می‌کند.
در حالی که این خودرو کاملا مستحکم و قوی ساخته شده بود، به مرور زمان اتصالات آن مشکل پیدا کرده و با افزایش سرعت بدتر می‌شد. روغن هیدرولیک از مخزن نشتی داشت و زمانبندی پمپ سوخت نامناسب بود. بعد از طی کردن 30 هزار مایل با اتومبیل، این خودرو تبدیل به یک فاجعه تمام عیار می‌شد و همین موضوع باعث شد تا یک پرونده گسترده حقوقی برای مشکلات این اتومبیل تشکیل شود.


6- پیشرانه 2.5 لیتری شش سیلندر لکسوس
پیشرانه‌های لکسوس بویژه موتور 2.5 لیتری شش سیلندر آن می‌تواند بسیاری از فناورهای مدرن و بویژه حروف "V" و "6" را ارائه دهد. حال این پیشرانه بر روی نسل قبل لکسوس IS 250 مورد استفاده قرار گرفته است که در واقع یک خودروی اسپرت به شمار نمی‌آید، اما کارشناسان معتقد هستند که این پیشرانه مناسب استفاده بر روی وسایل نقلیه اسپرت رده متوسط خواهد بود که دارای خروجی قدرت 204 اسب بخاری و همچنین گشتاور 250 نیوتن متری است که به مراتب بیشتر از "هوندا سیوی Si" با دو سیلندر کمتر است.
در سال 2013 میلادی، کانسومر ریپورتز اعلام کرد که خودروی "لکسوس IS 250" با استفاده از این پیشرانه بر روی خود، نه یک خودروی "اسپرت" است و نه یک خودروی "لوکس"، هرچند مصرف سوخت این پیشرانه رضایت بخش توصیف شده است.

پیشرانه 2.5 لیتری شش سیلندر لکسوس

پیشرانه 2.5 لیتری شش سیلندر لکسوس

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/10
الان مشکل موتور لکسوس چی بود؟؟؟
1397/3/10
بهترین موتورها موتور پراید که مرگ نداره موتور ۴۰۵ و پرشیا موتور وانت کارا وانت باردو وچند موتور دیگه ساخت تبریز