موضوعات داغ

با 10 پیشرانه برتر در دهه 90 میلادی آشنا شوید - بخش دوم

عکس مطلب اول
در این مقاله با بزرگترین شاهکارهای دهه 90 آشنا می شوید؛ خودروهای اسپرت ژاپنی پرقدرت، فناوری الهام گرفته از فرمول 1 و یک تنوع شگفت انگیز از موتورهای تنفس طبیعی و توربوشارژ!
با اینکه تعداد خودروهای نمادین در دهه 90 به اندازه دهه 80 نیستند، ولی با این حال در دهه 90 موتورهای فوق العاده ای تولید شدند. در این دوره انواع مختلفی از موتورها برای خودروهای مختلف تولید شدند که هر کدام از آنها ویژگی خاصی داشتند که برای تمام افراد جذابیت داشت و با اینکه در طراحی اجزای داخلی این موتورها از رویکردهای متفاوتی استفاده شده بود، ویژگی مشترک تمام آنها این بود که عملکرد شگفت انگیزی داشتند.
دهه 90 بیشتر از همه دوران شکوفایی خودروهای اسپرت ژاپنی بود و هنوز هم بسیاری از افراد بر این باورند که بهترین خودروها و موتورهای ژاپنی در این دهه تولید شدند. تویوتا سوپرا، نیسان 300ZX، مزدا RX-7 و هوندا NSX از خودروهای ژاپنی مثال زدنی در دهه 90 هستند.
مزیت موتورهایی که در دهه 90 طراحی شدند این است که از سطح قابل قبولی از فناوری برخوردار بودند و برخلاف خودروهای امروزی به حدی پیچیده نبودند که تعمیر و نگهداری آنها پر دردسر باشد و به همین دلیل دوام بالایی داشتند. در این دهه هنوز قوانین سرسخت آلایندگی امروزی تصویب نشده بود و به همین دلیل خودروسازانی مثل هوندا و بی ام و موتورهای تنفس طبیعی بی نظیری ساختند که لذت رانندگی با آنها حتی از موتورهای پرقدرت توربوشارژ امروزی هم بیشتر است.
البته علاوه بر موتورهای تنفس طبیعی، موتورهای توربوشارژ بسیار خوبی در دهه 90 ساخته شدند که هنوز هم طرفداران زیادی دارند و از نمونه های تقویت سنگین آنها در مسابقات درگ و دریفت استفاده می کنند. در بخش اول این مقاله 5 موتور برتر دهه 90 معرفی شد. در این بخش با 5 موتور دیگر آشنا می شوید.

6 – مک لارن F1
موتور مک لارن F1

موتور مک لارن F1

با اینکه این خودرو یک مک لارن است ولی در واقع زیر کاپوت این سوپر اسپرت نمادین گوردون مورای در قسمت عقب، موتوری نصب شده بود که محصول بخش M پاور بی ام و بود.
موتور مذکور یک موتور V12 بزرگ با حجم 6.1 لیتر بود که با کد S70/2 شناخته می شد و 627 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. محفظه موتور این خودرو به مقدار قابل توجهی عایق حرارتی نیاز داشت به همین دلیل گوردون مورای به این فکر افتاد که ورق های نازک طلا را به صورت ردیفی در محفظه موتور نصب کند. مقدار طلای استفاده شده در هر خودرو حدود 16 گرم بود.
اندی والاس پشت فرمان یک نسخه آزمایشی مک لارن F1 با عمر 5 سال، در 31 مارس 1998 یک رکورد سرعت جدید در سطح جهان برای یک خودروی تولید سری ثبت کرد زیرا میانگین سرعت او در پیست آزمایشی Ehra-Lessien فولکس واگن در آلمان به 386.4 کیلومتر در ساعت رسید! در واقع مک لارن F1 در حین این ثبت رکورد موفق شد به حداکثر سرعت 391 کیلومتر در ساعت دست یابد! تا به امروز، مک لارن F1 هنوز هم سریعترین خودروی تولید سری با موتور تنفس طبیعی است که تا به حال ساخته شده و بسیار بعید است که در آینده این رکورد شکسته شود.

7 – میتسوبیشی لنسر اوولوشن V
موتور میتسوبیشی لنسر اوولوشن نسل 5

موتور میتسوبیشی لنسر اوولوشن نسل 5

نسل پنجم لنسر اوولوشن در سال 1998 معرفی شد و موتور 2.0 لیتری آن از یک توربوشارژر بهبود یافته برخوردار شد. با اینکه قدرت این موتور مانند مدل قبلی آن همچنان 276 اسب بخار بود ولی گشتاور آن به 373 نیوتن متر افزایش یافته بود که یک ارتقای قابل توجه نسبت به نسل چهارم لنسر اوولوشن بود که 330 نیوتن متر گشتاور داشت.
سدان اسپرت میتسوبیشی با این موتور ارتقا یافته می توانست در مدت 4.7 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد و شتابگیری خود را همچنان تا سرعت 237 کیلومتر در ساعت ادامه دهد.

8 – نیسان 300ZX
موتور نیسان 300ZX

موتور نیسان 300ZX

نسل Z32 نیسان 300ZX مجهز به همان موتور 3.0 لیتری مدل قبلی خود بود، اما این موتور توربوشارژ از یک جفت توربوی Garrett جدید و اینترکولرهای دوگانه برخوردار شد. با این اصلاحات قدرت آن به 300 اسب بخار و گشتاور آن به 384 نیوتن متر رسید.
اما کل ماجرا در اعداد و ارقام خلاصه نمی شود. یکی از بهترین خصوصیات این موتور واکنش خطی و پیوسته آن بود زیرا نیسان موفق شده بود لرزش، عدم کارکرد نرم و روان و تاخیر (لگ) توربو که در موتورهای توربوشارژ آن زمان رایج بود را کاهش دهد.
نیسان 300ZX عملکرد شگفت انگیزی داشت. شتاب صفر تا صد آن بین 5.0 تا 6.0 ثانیه بود و حداکثر سرعت آن به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده بود.

9 – اپل لوتوس امگا – لوتوس کارلتون
موتور لوتوس امگا

موتور لوتوس امگا

اپل لوتوس امگا در سال 1990 معرفی شد و در همان زمان به لطف موتور پرقدرت 6 سیلندر خطی 3.0 لیتری که برگرفته از اپل امگا مدل GSi بود، سریعترین سدان تولید سری جهان شناخته شد. لوتوس جادوی خود را به کار گرفت و حجم این موتور را به 3.6 لیتر رساند و یک جفت توربوشارژر Garrett T25 و یک سیستم اینترکولر جدید به آن اضافه کرد و علاوه بر این برای مهار این قدرت اضافه و حفظ دوام خودرو تغییرات فنی دیگری در آن ایجاد کرد.
لوتوس امگا مجهز به گیربکس 6 دنده دستی ZF شورولت کوروت ZR1 در آن زمان بود و موتور آن با اصلاحات انجام شده توسط لوتوس 377 اسب بخار قدرت و 568 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد و این قدرت را به چرخ های عقب منتقل می کرد.
لوتوس امگا با این موتور و گیربکس قادر بود در مدت 5.4 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 285 کیلومتر در ساعت بود.

10 – تویوتا سوپرا نسل چهارم
موتور تویوتا سوپرا نسل 4

موتور تویوتا سوپرا نسل 4

بدون شک از موتور 2JZ-GTE که متعلق به نسل چهارم تویوتا سوپرا است به عنوان یکی از مهم ترین موتورهای ژاپنی مربوط به دهه 90 یاد می شود. این موتور توئین توربو در بازار مناطق مختلف با سطح متفاوتی از تقویت ارائه می شد. نسخه ویژه بازار ژاپن 280 اسب بخار، نسخه ویژه بازار اروپا 326 اسب بخار و نسخه ویژه بازار امریکا 320 اسب بخار قدرت داشت.
تویوتا سوپرا توئین توربو خودروی بسیار سریعی بود که می توانست در مدت زمان حدود 5.0 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت محدود شده آن 250 کیلومتر در ساعت بود.
توربوشارژرهای سوپرا به صورت ترتیبی عمل می کردند تا تاخیر یا لگ توربو کاهش یابد و این موتور بتواند در دور پایین 1800 دور در دقیقه 410 نیوتن متر گشتاور تولید کند زیرا تمام گازهای خروجی در دورهای پایین به سمت توربین توربوی اول هدایت می شوند. با نزدیک شدن به دور 4000 گازهای خروجی به سمت توربین توربوی دوم هدایت می شوند تا حالت پیش از بوست فعال شود. در دور حدود 4500 هر دو توربو به صورت همزمان با هم عمل می کنند و موتور با بوست کامل کار می کند. این نوع چیدمان برای سیستم توربو باعث می شود با افزایش دور موتور، قدرت به صورت تدریجی افزایش یابد. تویوتا سوپرا در سال 1998 در بازار ژاپن از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ برخوردار شد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/6
عشق است مکلارن F1!!
1397/4/6
کاری با کره ای ها نداریم چون اون زمان تازه اول راه بودن،و هیچوقت هم هدف ساخت اینجور انجین هارو.نداشتن، حرفم با اونایی هست که سنگ امریکایی به سینه می زنن، ماشین امریکایی بجز تعادل ضعیف و مصرف بالا واقعا چیزی ندازه، توی ایران بدلیل عرضه نشدن و.کمبود این،خودروها بعضی ها کورکورانه در مورد،خودروی امریکابی نظر می.دن ولی در واقع خودروسازی جهان بین،دو قطب المان و.ژاپن خلاصه میشه