موضوعات داغ

جوابیه کارشناس سابق خودروسازی کشور به مقاله "توان موشکی ایران/ تولید پراید" در خودروبانک

عکس مطلب اول
پس از انتشار مقاله‌ای در وبسایت خودروبانک با عنوان "چرا توان ساخت موشک داریم ولی روی پراید درجا میزنیم"، یکی از کارشناسان سابق شرکت‌های خودروساز داخلی، جوابیه‌ای را برای خودروبانک ارسال کرده‌اند که در آن، دیگر مشکلات صنعت کشور را بیان نموده‌اند.

مقاله اصلی را می توانید در این صفحه مطالعه کنید.

در زیر می‌توانید متن این کارشناس را عیناً مطالعه کنید:

نویسنده: محمدحسن علی اکبری

به نام خدا
متأسفانه پس از هربار انتخابات دولت در کشور ما، موج وسیعی از تغییرات در سطوح مدیریتی در کشور به راه می‌افتد و با توجه به دزد تلقی شدن تمام مسئولین دولت قبل، همه به مرور تغییر می‌یابند. البته این تغییرات تا لایه‌های بسیار پایین سازمان‌ها نفوذ کرده و تا انتخابات بعد ادامه می‌یابد. اگرچه ممکن است واقعاً یک مسئول نالایق بوده و فرد جایگزین از کفایت بالایی برخوردار باشد، ولی مشکل اینجاست که تعمیم دادن بی‌لیاقتی گذشتگان و لیاقت تمام افراد جدید، باعث خسران عظیم کشور شده و همین موضوع است که باعث می‌شود هر 3 یا 4 سال یکبار، علیرغم تأکید مقام معظم رهبری بر اسناد راهبردی و بلند مدت، به نقطه آغاز می‌رویم و همه چیز را از نو شروع می‌کنیم. این درجا زدن‌ها منشاء تمام مشکلات کشور ما در حوزه‌های اجرایی است. در ادامه به چند نمونه از هزاران اکتفا شده است:
- تمام پروژه‌ها به علت تغییر مدیران و نگرش آن‌ها و البته به علت تفکرات کوتاه مدت و غیراستراتژیک (چرا که هر مدیر نهایتاً 4 تا 5 سال امکان فعالیت در یک جایگاه را برای خود متصور است) یا نیمه کاره رها می‌شوند و یا اهداف ناچیز ولی زود بازده را دنبال می‌کنند.
- امکان ریشه‌یابی مشکلات به علت تغییرات زیاد مدیران وجود ندارد. تا یک مدیر جدید بخواهد در یک موضوع به سطحی از خبرگی برسد و بتواند ریشه مشکلات را بررسی نماید، تغییر می‌کند. همچنین چون مدیران جدید، مدیران قبلی را به بی‌کفایتی محکوم می‌کنند، به سراغ کارهای ظاهری و زود بازده می‌روند تا نشان دهند که تغییر مدیریتی انجام شده، مفید بوده است.
- افراد لایق کمتر امکان ارتقا می‌یابند. زیرا در یک بازه کوتاه، اهداف و مدیران مرتبط تغییر می‌کنند و روز از نو. لذا فرار مغزها اتفاق می‌افتد.
- ...

بحث را با ذکر یک داستان کوتاه ادامه می‌دهم:
"تیم ایران و ژاپن برای برگزاری مسابقات سالیانه قایقرانی تیمی به توافق رسیدند. هر تیم شامل هشت نفر بود. هر دو تیم برای رسیدن به بهترین نتیجه بشدت تلاش کرده بودند. در روز مسابقه، هر دو تیم در شرایط مساوی مسابقه را شروع کردند و ... تیم ژاپن با اختلاف یک مایل برنده شد.
حال و هوای تیم ایران خیلی سرد و بهت زده بود. مدیریت ارشد تیم ایران تصمیم گرفت تغییراتی انجام دهد تا تیم ایران برنده مسابقات سال آینده باشد. به همین دلیل یک تیم تحلیل‌گر برای بررسی اوضاع و ارایه راهکار و راه حل مناسب را به خدمت گرفت. بعد از تحلیل‌های مختلف، تیم تحلیل‌گر کشف کرد که ژاپنی‌ها هفت پاروزن و یک کاپیتان داشته‌اند. درحالیکه تیم ایران یک پاروزن و هفت کاپیتان داشته است!! با رسیدن به این نتیجه حیاتی، مدیریت رویکرد حکیمانه دیگری را پیش گرفت: آن‌ها تیم مشاوری را برای ساختاردهی مجدد تیم ایران به خدمت گرفتند.
بعد از چند ماه تیم مشاوران به این نتیجه رسیدند که تیم ایران دارای کاپیتان‌های زیاد و پاروزن‌های کم بوده است! بر اساس این تحلیل یک راه حل نیز ارایه شد. ”ساختار تیم ایران باید تغییر کند“. در نتیجه باید چهار کاپیتان توی تیم داشته باشیم که توسط دو مدیر هدایت شوند. ضمناً به یک مدیر ارشد و یک پاروزن هم نیاز است. همچنین پیشنهاد شد که محیط کار پاروزن تیم تغییر کرده و به یک محیط رقابتی تبدیل شود.
سال بعد ژاپنی‌ها با اختلاف دو مایل برنده شدند! تیم ایرانی بلافاصله پاروزن تیم را بدلیل عدم کفایت و عملکرد نامناسب از کار برکنار کرد! اما به مدیریت به خاطر انگیزه‌های زیادی که در فاز آماده‌سازی در تیم ایجاد کرد بود، پاداش و امتیازات لازم پرداخت شد.
شرکت مشاور یک تحلیل دیگر ارایه کرد که نشان می‌داد: استراتژی اتخاذ شده مناسب بوده و انگیزه لازم داده شده است، اما ابزار مورد استفاده باید بهبود یابد. لذا در حال حاضر تیم ایران در حال طراحی یک قایق جدید است."

با احترام برای تمام مدیران زحمت‌کشی که هنرمندانه (مدیریت یک هنر است)، عمر گرانمایه خویش را وقف آبادانی این مرز و بوم نموده‌اند و نمونه‌هایی از آن‌ها را در گوشه گوشه وطن عزیزمان می‌توان یافت، متأسفانه حال و روز صنعت ما در بخشهای دولتی (و البته صنعت خودرو کشورمان) شباهت زیادی به داستان بالا دارد.
مدیری از خارج یک کسب و کار به آن صنعت تحمیل می‌شود. به دلیل عدم آشنایی با آن کسب‌وکار، تجربه کافی برای شناخت افراد شاغل در آن صنعت و درست یا نادرست بودن تفکرات و نظرات آن‌ها را ندارد. لذا چون نمی‌تواند به مدیران آن مجموعه اعتماد کند و از طرفی چون آشنایانش یا تازه به دوران رسیده‌اند و یا در دولت قبلی اخراج شده‌اند، دست به تغییرات شدید مدیریتی می‌زند. مدیران و مسئولین تازه استخدام شده برای نشان دادن خود در این فرصت کوتاه به دست آمده از یکسو و مدیران و مسئولین قدیمی به منظور حفظ موقعیت قبلی از سوی دیگر، به هر نظر و پروژه‌های نادرستی تن می‌دهند و هرکس ساز مخالفی بنوازد، درست یا غلط، محکوم به حذف است. در این میان، بدنه اجرایی و زحمت‌کشان آن صنعت، نه وضعیت مالیشان بهبود می‌یابد و نه حرف و نظرشان به جایی می‌رسد.
اما وضعیت بدتر هم می‌تواند بشود. معمولاً رقابت بسیار شدید برای ورود مدیران جدید به کسب و کارهایی وجود دارد که سودآور و پربازده هستند. این امر با هنرنمایی که نه از همه، بلکه از بیشتر مدیران سراغ داریم و در پاراگراف قبل بدان اشاره شد، باعث پایین کشیده شدن پرچم صنایع سودده، یکی پس از دیگری هستیم.
این بلایی است که به جان بخشهای دولتی ما افتاده است. اما در بخش خصوصی وضع بهتر از این نیست. اگرچه ساختار مدیریتی در یک سازمان خصوصی، لزوما با تغییرات جامعه تغییر نخواهد کرد، اما کدام صنعتی را می‌شناسید که به طور کاملا ایزوله از کل جامعه، صفر تا صد تولید موارد اولیه تا فروش محصول را خودش در اختیار داشته باشد و هیچ قانونی بر او نافذ نباشد. لذا بحران‌های مدیریت دولتی به بخش خصوصی تأثیرات زیادی دارد و این تأثیرات معمولاً خانمان سوز است. زیرا که توان مالی شرکت‌های خصوصی، محدود است.
در این دار و گیر شاهد کسب و کارهایی هستیم که سعی می‌کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند. وفور شرکتهای غیرمتخصص مشاوره‌ای، برگزار کنندگان سمینارها و دوره‌های آموزشی که بعضاً با ترجمه چند مقاله و بدون مطالعه، هزینه‌های سنگینی را بر دوش سازمان‌ها تحمیل می‌کنند و نیز برگزار کنندگان جشنواره‌ها و مسابقات بی‌فایده و بی بازده، از این دسته‌اند که با غبار آلود کردن فضا، امکان تشخیص شرکت‌های با صلاحیت را از ناصالحان مشکل می‌نماید.

نظرات کاربران

20 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/4
در تایید صحبت کارشناس، ساخت درهای دنا پلاس با هزینه 10 میلیارد تومان؟!!!!!!!!!!!
آخه اون مدیر با چه توجیهی این کار کرده؟ کدام مشتری دنا رفته جلوی ایران خودرو خوابیده گفته یا درهای ماشین اینجور طراحی کنید یا من از اینجا بلند نمیشم!؟
1397/5/5
اینجور که من شنیدم ایران خودرو برشکسته هست و هر از گاهی با یه طرح مزخرف و بهانه های مختلف میلیاردها تومان تسهیلات ارزان قیمت می گیره تا خودشون سرپا نگه داره، در ماشین دنا هم فقط یه بهانه بوده
1397/5/4
شاید بیان این نکته نادیده گرفته شده که بیشتر سیاسیون ما برخاسته از سپاه و از اعقاب صالح و پرتوان سپاه بوده و هستند اینکه در دولت و بقیه بدنه نظام اینگونه ضعیف عمل می کنند ـ اگر فرض کنیم در سپاه قوی عمل کرده اند که سپاه اینگونه قوی شده ـ شاید توانشان را به محک عموم نگذاشته اند.
از طرف دیگر، رهبری دستور اکید بر همکاری نیروهای نظامی با سایر بدنه ملت و دولت را داشته اند حال یا سپاه کوتاهی کرده یا چنین نیرویی وجود ندارد که در هر دو صورت سپاه و رهبری و ملت به نوعی مغبون واقع شده اند که این بسیار بده.
و آخرین فرض که فرض واقعی به نظر می رسه همان توان موشکی در حد پرایده که دیگه خدا به داد همه برسه. پراید یه ماشین کم مصرف به صرفه در دسترس و به شدت کشنده است.
1397/5/5
از صحبتهای کارشناس اینجور برداشت میشه که چون تغییرات مداوم و بی اساس مدیریتی در سپاه وجود ندارند و همه مدیران سپاه یک هدف رو دنبال می کنند، به خاطر همین سپاه موفق بوده و دولت و شرکتهای بزرگ دولتی مثل ایران خودرو فقط شکم مدیران خودشون رو پر کردن
1397/5/4
حرف های ایشان همه بهانه است،
مساله اینجاست که در نتیجه آخر شکست خورده ایم، زمان بسیار زیادی هم در اختیار داشته ایم ولی آخرش باختیم
و خب بپذیریم شکست یعنی شکست برای همه،
تیم آلمان در جام جهانی مفتضحانه حذف شد، ولی چه بازیکنی که خوب بازی کرد و چه اونی که بد بازی کرد همه باختند....
درست مثل ما که سال هاست بازنده ایم....
1397/5/4
حرف حساب جواب نداره
ولی کسی که دلش برای این خاک میسوزه این حرفها دردآور
1397/5/4
واقعا درست است متاسفانه در کشور ما همه مدیر هستن
1397/5/5
در کشورهای پیشرفته وقتی میخوان یک خودرو تولید کنند از مدیران ومتخصصان شرکتهای موفق خودرو سازی در کشورهای دیگه استفاده میکنند چه اشکالی داره که ما هم از مدیران و متخصصان تویوتا و ... در صنعت خودرو سازی استفاده کنیم به جای واردات خودرو واردات مدیر خودرو ساز داشته باشیم و متخصص وارد کنیم .
1397/5/5
باسلام .متاسفانه‌ ایران کشوری مدیر پرور است و هر کس به سازمان یا نهادی که می رسد و قصد مدیریت دارد (چه صحیح و چه غلط) در جای خود در حال در جا زدن است که مبادا در اینده نزدیک از پست خود برکنار شود!!!
در کشوری که تقوا وجود دارد و مردم قصد پیشرفت کشور را دارند این گونه مسئولین جلوی پیشرفت را گرفته و حتی کارها یا وظیفه ی خود را نیز از یاد می برند
انشالله که در اینده همه ی صنعت ها به خصوص خودروسازی در کشور به جایگاه خود برسد
1397/5/5
فرق توان موشکی و پراید اینه که ایران تو سالهای اخیر روی موشک هاش برای رقابت با اسراییل , عربستان وآمریکا کار کرده جواب کارش هم موفقیت تو جنگ 33 روزه با اسراییل و جنگ با داعش گرفت اما پراید سالهاست رقیب نداره کسی نیاز نیست ایرانخودرو سایپا تعطیل کنه فقط کافی همه فعال های اقتصادی امکان ایجاد کارخانه خودرو سازی داشته باشند تا رقابت شکل بگیره
تاهمین چند سال پیش که ایرانسل نبود باید 6 ماه منتظر یک سیم کارت می موندی 600 تومن می دادی تازه هیچ امکاناتی هم نداشت اما وقتی ایرانسل اومد و رقابت ایجاد شد همراه اول مجبور به رقابت شد قیمت کاهش یافت امکانات افزایش اشتغال هم خیلی افزایش یافت و شد پایه ای برای شغل های جدید و استارت اپ
1397/5/5
دقیقاااا
این بهانه ها که مدیریت اینا چرته، فقط و فقط یه چیزه اونم سودی که این آشغال ها برای دولت دارن و اجازه ورود هیچ رقیبی رو به این صنعت نمیدن تا مجبور به تغییر نشن. باز صدرحمت به چین که اومد و اینا یه تکونی دادن وگرنه نوه و نتیجه های ما باز هم باید به سمند و تیبا میگفتن خودرو ملی
1397/5/5
خودرو بانک منظورش این بوده اگر شما ادعای ساخت موشک نقطه زن دارید باید قادر
به ساخت خودروی روز باشید نه پراید و سمند و....بی کیفیت و ناایمن!!
1397/5/5
فرق سپاه و مدیران خودروسازی اینه که سپاه تکیه به توان داخل داره اما مدیران داخلی هنوزم دنبال این هستن جنس از چین وارد کنن و بعد دولا پهنا با ملت حساب کنند ( هم جیب خودشون پر میشه و هم صنعت ما وابسته و عقب افتاده میمونه)
1397/5/5
سلام
لااقل تو متن یه لینک میدادین به مقاله اصلی برای اونایی که نخوندن.
دو تا لینک دادین به خود سایت خودرو بانک که من نمیفهمم معنی این کار چیه(شاید برای سئو)!!!
اما یه لینک ندادین به مقاله اصلی
ممنون بابت زحماتتون
1397/5/5
اون مثال پاروزنی ایران و ژاپن عالی بود.
دقیقا درد مملکت ما همینه.
خدا قوت آقای علی اکبری
1397/5/5
سلام من چند سالی در یکی از صنایع مشابه فعالیت داشتم
به جرات میتونم بگم تمام این چیزایی که در این متن بود عین واقعیته متاسفانه
اونایی که دلسوز هستن معمولا از این سیستم ها کنار میکشن و یا کنار گذاشته میشن.
حدس میزنم این کارشناس سابق هم همین اتفاق براشون افتاده.
متاسفانه در سیستم های دولتی اگر دلسوز باشی، به سرعت بایکوت میشی.
1397/5/5
به نظر من مشکل اصلی مملکت ما به ترتیب اینهاست:
+ فساد و دزدی از بالاترین تا پایین ترین سطح جامعه نفوذ کرده و متاسفانه هم داره بیشتر میشه، هم عادی!
+ هیچ مسئولی در هیچ رده ای از جامعه، مسئولیت کارها و تصمیماتش و عواقبش بر عهده نداره و هیچ جا جواب پس نمیده، محاکمه نمیشه و مجازاتی در انتظارش نیست، پس هر کاری خواست میکنه میگه گور بابای مملکت، چند صبایی که پا داده، بذار حالشو ببریم...
.
.
همه چیز اینجا سیاسیه و شو اجرا میشه تا ظاهر و کلام ماجرا دلنشین و زیبا باشه، در واقع پشت این شو، بی نظمی و دروغ و فساد بیداد میکنه
1397/5/5
حرف حساب جواب نداره ! احسنت !
توی این کشور هر کسی در هر منسبی که هست فکر می کنه دیگه احتیاجی به پیروی از قوانین و پروتوکول نداره و وجود خودش قانون رو تعریف می کنه، بعد میاد یهو در یک بازه دو الی چهار ساله تمام پل های قبلی رو میکنه و خراب می کنه و با سرعت میره جلو قافل از اینکه جلوتر تابلو زدند جاده تا 500 متر دیگر تمام می شود، به پرتگاه نزدیک می شوید !
1397/5/6
سلام
بحث در زمینه خودرو سازی یک بحث بی فایده میباشد...در ایران اتومبیل های باید ساخته شود که در جای دیگری وجود نداشته باشد چون از لحاظ مقایسه با قیمت جهانی برای دولت هیچ گونه سودی ندارد ...در خصوص رقابتی بودن باید گفت که تا بستری(داستان مجوزها و...) برای شرکتهای خصوصی فراهم نباشد هیچ میلی برای سرمایه گذاری در این صنعت بوجود نخواهد آمد (مافیای صنعت خودرو) و...اگر نگاهی به رویکردهای کره و چین بیاندازیم مشخصا در ابتدا با هدف گذاری شراکت تولید مونتاژ با شورکای خود به تکنولوژی و بومی کردن صنعت خود دست پیدا کرده اند...مثال ایران میتوانست بر تکیه بر نیروی کاری و توان کسترده در زمینه مونتاژ تولید برندهای معتبر همچون فولکس واگن نیاز داخلی و همچنین بخش صادرات به کل منطقه را در دست داشته باشد که این نیز هم از لحاظ اشتغال زایی و کیفی و صادرات به کشور کمک کند و از بحث تکنولوژی و مهندسی به پیشرفت خودور سازی ایران کمک کرده باشد...فولکس واگن یک مثال ساده بود چون در چین و حتی کشورهای همسایه چون ترکیه ای که حتی خود دارای صنعت خودرو بومی هم نیست این رویکرد وجود دارد که به اشتغال آن کشور کمک کرده است...هر زمان دولت سایه خود را از سر صنعت خودرو بر ندارد احوالات صنعت خودرو و ... این چنین است .
1397/11/23
خاک برسر ایرانخودرو وسایپا .. خدا کنه سپاه ورود کنه به صنعت خودرو سازی