موضوعات داغ

آزادسازی قیمت خودرو، نظر مشترک خودروسازان و وارد کنندگان

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
در روزهایی به سر می بریم که بازار خودرو وضعیت آشفته ای دارد و از سوی دیگر، بحث ها در مورد آزادسازی قیمت خودرو بسیار داغ است. طبق اخبار و شنیده ها، خودروسازان در حال تهیه بسته ای هستند که پیشنهادی مشابه با خواسته های وارد کنندگان خودرو از دولت دارد. در این بسته پیشنهادی، خودروسازان از دولت خواسته اند که یارانه ارزی خودروسازان و قطعه سازان قطع شود و در ازای حذف این بار مالی از دولت، خودروسازان در قیمت گذاری محصولات خود آزادی کامل داشته باشند. عملی که در شرایط فعلی منطقی به نظر می رسد اما هنوز مشخص نیست دولت به این پیشنهاد چه جوابی خواهد داد.
در حال حاضر خودروسازی کشور و صنایع وابسته آن حدود دو میلیارد دلار در سال ارز از کشور خارج می کند. یارانه ارزی خودروسازان و صنایع وابسته در سال پیش نیز رقمی بالغ بر نه هزار میلیارد تومان بوده است. اما تبعات مثبت و منفی این پیشنهاد خودروسازان چیست؟
در وضعیتی که خودروسازی ایران تحت تحریم ها قرار نگرفته بود و شرایط رقابت کامل در بازار خودروی کشور حاکم بود، آزادسازی قیمت گامی به سوی جهانی شدن بازار خودروی ایران بود. در این حالت دیگر خبری از دلالی نبود و در این فضا واردکنندگان و تولیدکنندگان می توانستند در فضایی کاملا ایده آل با یکدیگر رقابت کنند. اما در شرایط فعلی و بازگشت تحریم های علیه صنعت خودروسازی، بسته شدن بیش از پیش بازار و فضای نامناسب اقتصادی، آزادسازی قیمت خودرو برای مشتریان خودروهای داخلی و خارجی نمی تواند مزیت های چندانی به همراه داشته باشد و با نابود سازی ظرفیت های خودروسازی در کشور، خسارت ها بسیار سنگین خواهند بود. چرا که در این شرایط بسیاری از مشتریان به دلیل شوک قیمتی از بازار خارج می شوند و شاهد کاهش تولید بسیار ملموس در خودروهای داخلی هستیم.
همانطور که می دانید، شرایط فعلی بازار خودرو به بهشتی برای دلالان تبدیل شده و خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه ای تغییر شکل پیدا کرده و خرید و فروش برخی خودروها به فعالیتی سودآور بدل گشته است. اگر قیمت گذاری خودرو آزاد شود، فاصله بین قیمت بازار و قیمت کارخانه در خودروهای داخلی از طریق قیمت گذاری در حاشیه بازار از بین خواهد رفت و در نتیجه تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شده و عرصه بر دلالان تنگ می شود. در این شرایط حتی خودروسازان می توانند ارز مورد نیاز خود را از خارج کشور تهیه کنند و دیگر شاهد بحران های پی در پی در بازار خودرو نخواهیم نبود.
بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی موجب شده که خودروسازان بین المللی که در حوزه های تولید و واردات فعالیت دارند، روند خروج از بازار ایران را در پیش بگیرند که با کاهش عرضه و خروج رقبا، اوضاع بازار رو به بسته شدن بیشتر می رود. در این حالت دو شرکت بزرگ داخلی دست بالا را در بازار دارند و شرکت های خودروسازی خصوصی که عمدتا به تولید خودروهای چینی اشتغال دارند در رتبه های بعدی قرار خواهند گرفت. در این شرایط مشخص است که رقابت چندانی وجود ندارد و در صورت عدم نظارت بر این شرکت ها، بازار کاملا از کنترل خارج خواهد شد. تنها در صورتی که ممنوعیت واردات لغو شود و تعرفه های واردات خودرو به سطح جهانی باز گردد، می توان گفت که خودروسازان داخلی نمی توانند از آزادسازی قیمت خودرو سو استفاده کنند و اصول رقابت در بازار آزاد، تا میزان قابل قبولی در بازار برقرار خواهد شد.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/11
به بیان ساده تر نویسنده می فرمایند چرا اختلاف شدید قیمت بین کارخانه و بازار را دلال ها بخورند!! با این کار این رقم هنگفت را خود کارخانه ها بخورند.مهر تاییدی بر قیمت های نجومی بازار میزنند.
1397/5/12
درسته . منم می خواستم همینئ بگم
اینجوری دیگه کلا بازی میفته دست خودروسازی . چه تضمینی وجود داره خودروسازها اینکارو نکنن؟
1397/5/11
دردتون مشخصه،مثل همیشه بالا بردن غیر منطقی قیمت لنگاتون،چرا تا دیروز که خبری از تحریم نبود جرات نداشتن حرف از رقابت بزنید الان که خيالشون راحته دیگه شرکت خارجی نمی تونه بیاد تو ایران نمایندگی فروش بزنه و گمرک بسته شده بلند شدن دم از رقابت و آزادسازی میزنن،مرگ بر این خیانت کارانه و مال مردم خور ها....
1397/5/11
سلام ببخشید چنان میگید آزاد سازی قیمت که انگار تخم دو زرده طلاست... ببخشید اولین و ساده ترین رکن یک خرید و فروش بین دو نفر وجود واژه های عرضه و تقاضا است .... و از طرفی منظور شما از آزاد سازی قیمت یعنی افزایش آن ... مگه مردم متقاضی ایران توانایی این افزایش قیمت رو دارند؟ حتما هم انتظار دارند در این بازار انحصاری و رانتخواری کسی که تا دیروز با پولش میتونسه یک لکسوس بخره بیاد ویتارا بخره .... چرا همه راه حلها در این اقتصاد دولتی و ناقص به واژه آزاد سازی میرسه ؟ روزی اقتصاد دانی گفت: اگر اداره یک بیابان رو به یک دولت بدهند بعد از پنج سال خاک کم می آورند ... اونوقت از هر جا که کم میارند گیر میدند به آزاد سازی قیمت که اسم محترمانه افزایش قیمت هست..
1397/5/11
اینجوری یه عده ای هم که امید داشتن یک خودرو به قیمت مناسب از خود شرکت تهیه کنند رو از دست میدن بابا بس کنید آزادسازی رو، ملت رو به خاک سیاه نشوندید با این آزاد سازیتون اینجوری قیمت ها سه برابر الان میشه آزادسازی مال موقعه ای که رقابت باشه نه اینکه دوشرکت خودروسازی داریم اونم مجبوریم ازاین دو شرکت بخریم هیچ رقابتی نیست .
1397/5/11
از کدوم رقابت آزاد حرف میزنید؟ هروقت واردات خودرو رو بدون گمرکی آزاد کردند قیمت رو واسه تولیدکننده داخلی هم آزاد کنن ببینیم کی آشغالهای اینها رو میخره!!!
1397/5/11
قبوله اصلا
آزاد سازی قیمت گذاری خواست ما مردم هم هست ولی دو شرط هست که اکه اونو بپذیرید ما هیچ حرفی نداریم.

اولین شرط هم اینه که عوارض گمرکی ورود خودرو به ایران کامل برداشته بشود و نهایتا ۳ درصد حقوق گمرکی از جانب مردم پرداخت بشود.
دومین شرط هم آزادی تمام مردم برای وارد کردن خودروی مورد علاقه‌شون که البته دارای نمایندگی داخل ایران باشه.

والسلام علیکم علی من اتبع الهدی
1397/5/12
ملت بد بخت حسرت همه چيز تو دلشوم بايد بمونه تا قيامت و بهشت
1397/5/12
با نظر جمیع دوستان موافق ام، میخوان آزادسازی بشه باید تعرفه های گمرکی صفر بشه 0 مطلق !
1397/5/13
آخه بی چاره های عزیز اگه تعرفه واردات صفر بشه کسی رو لگن های شما تف هم نمیندازه چه برسه که بخره ، دم از رقابت آزاد نزنید چون بیشتر رفاقت آزاد در راستای هر چه چاپیدن بیشتر هست همین الان قیمت ها باید 60 درصد کم بشه پس روتونو کم کنید
1397/5/15
احتمالا نویسنده یکی از خودرو سازهاست یا منافعی در خودرو سازی داره
1397/5/15
کجاش به نفع مصرف کننده است؟
مصرف کننده واقعی پیش فروش مینویسه تا با قیمت کارخونه ماشینش رو تهبه کنه.
در ضمن وقتی تقی به توقی میخوره تولید کم میشه، پس اینها نمیتونن تقاضا رو پوشش بدن و همش دروغ و تزویر است.
از رییس جمهور تقاضا میکنیم با آزادسازی قیمتهای خودرو موافقت نکنه.
1397/5/16
من 5 ساله حسرت یه پراید دست دوم دام تا االانم نتونستم بخرم ازاد شه دیگه باید حسرت به دل بمونم