موضوعات داغ

افزایش قیمت ها و خروج سرمایه ای عظیم از کشور به واسطه ممنوعیت واردات

عکس مطلب اول
سهم خودروهای وارداتی در بازار خودروی کشور حدود هفت درصد است و سالیانه بین 70 الی 50 هزار دستگاه خودرو، بسته به قوانین و شرایط، به ایران وارد می شدند. اما امسال شرایط به گونه ای دیگر پیش رفته و در چهارماهه نخست امسال، تنها هفت هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده اند و اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد، در خوشبینانه ترین حالت میزان واردات خودروی امسال به ده هزار دستگاه خواهد رسید. بیست هزار دستگاه خودرو نیز در انبارهای گمرک قرار دارند و منتظر ترخیص هستند.
ضرر دوطرفه برای خودروسازان و واردکننده
ممنوعیت واردات خودرو به طور مستقیم، سودی برای خودروسازان داخلی ندارد، چرا که بسیاری از خودروهای وارداتی در سگمنت های شاسی بلند سایز کوچک، شاسی بلند سایز متوسط و سدان های سایز متوسط هستند که تولید کنندگان داخلی سرمایه گذاری چندانی در این حوزه ها انجام نداده اند. تنها به واسطه کمبود خودروی صفر کیلومتر وارداتی، یک بازار انحصاری در اختیار خودروسازان داخلی قرار می گیرد. از سوی دیگر قیمت خودروهای وارداتی مستقیما به نرخ ارز وابسته است و خودروهای داخلی نیز به دلیل وارداتی بودن شصت درصد قطعات و مواد اولیه، در صورت جهش قیمت ارز دچار افزایش قیمت می شوند. بنابراین خودروهای داخلی نمی توانند در این شرایط از امتیاز قیمت کمتر استفاده کنند. چرا که گرانی در اثر رشد نرخ ارز هم در مورد خودروهای وارداتی و هم در مورد خودرهای داخلی اتفاق خواهد افتاد.

خودروی با کیفیت، قربانی حمایت بیش از حد از صنعت داخلی
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعتقاد دارد که بازار خودروهای داخلی و وارداتی از هم جدا هستند و نباید خودروهای با کیفیت، قربانی حمایت افراطی از خودروسازی داخلی و بازار غیر رقابتی شوند. او می گوید دولت هیچگاه به چشم یک صنعت به حوزه واردات خودرو نگاه نکرده است، در حالیکه این حوزه می تواند علاوه بر ایجاد درآمد چند هزار میلیارد تومانی از طریق مالیات و تعرفه برای دولت، ارزش افزوده و اشتغال زایی هم ایجاد می کند.
وی در ادامه صحبت هایش افزود که اگر دولت یک فضای رقابتی در بازار مصرف خودرو ایجاد کند، بخش زیادی از هزینه های سربارش را می تواند کاهش دهد. او تغییر دیدگاه ملی گرایی حاکم بر کشور را لازمه پیشرفت در صنعت می داند و می گوید: تا زمانی که تصمیم گیران در دولت حاضر به ایجاد فضای رقابتی و غیر حمایتی در کشور نباشند، هیچ صنعتی در کشور پیشرفت نخواهد کرد.
خودروهای وارداتی در زیر آفتاب
منع واردات یک تصمیم ناگهانی از سوی دولت بود که باعث شده تا سرمایه های واردکنندگان، در گمرکات جنوب زیر آفتاب بماند و بسوزد. دادفر اعتقاد دارد که دولت باید با اعلام قبلی عمل می کرد یا اینکه نباید روند واردات خودروهای ثبت سفارش شده را متوقف می کرد تا به واردکنندگان ضررهای هنگفت تحمیل نکند. او منع واردات خودروهای لوکس را در رونق بازار خودروی کشور بی اثر می داند و می گوید: فردی که برای خانواده خود تنها می تواند یک پراید بخرد، هرگز به بازار سانتافه و بی ام و اهمیت نمی دهد. با ممنوعیت واردات، هیچ نفع یا ضرری به پراید سوار نمی رسد، چرا که این دو بازار ربطی به یکدیگر ندارند.

ناتوانی خودروسازان در رقابت با خودروهای وارداتی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عقیده دارد که ممنوعیت واردات خودرو، مقطعی است. او امیدوار است دولت پس از مدیریت بازار ارز و رفع مشکلات آن، ممنوعیت واردات خودرو را بردارد و شرایط واردات خودرو را به وضعیت قبل برگرداند. اما خودروهای بلاتکلیف در گمرک چه می شوند؟ هنوز مشخص نیست چه بر سر این خودروها می آید. واردکنندگان با سرمایه گذاری قابل توجهی این خودروها را به کشور وارد کرده اند و پس از قطع واردات و عدم ترخیص خودروها، مدت زمانی طول می کشد تا واردکنندگان مجددا بتوانند اعتماد خودروسازان بین المللی را جلب کرده و آنها را وادار به صادرات خودرو به ایران بکنند.
دادفر سهم خودروسازان داخلی از بازار خودروهای لوکس را اندک می داند و می گوید روی آوردن بعضی مشتریان به خودروهای بالای صد میلیون تومان تولید داخل، تنها به علت نبود خودروهای با کیفیت وارداتی در بازار انحصاری کشور است. خودروسازان داخلی نتوانسته اند سهم چندانی در بازار خودروهای لوکس داشته باشند و نیازهای مشتریان لوکس پسند را پاسخگو باشند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد