موضوعات داغ

توهم یا رویا؛ مشارکت در تولید موتورسیکلت های برقی همزمان با ورشکستگی موتوسازان قدیمی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرده است اگر دولت به دنبال آن است که تولید را افزایش دهد بهتر است به فکر اقتصاد واحدهای در حال فعالیت باشد و با حمایت از این شرکت‌ها اقدام به تولید و تامین موتورسیکلت مورد نیاز کشور کند.
لازم به ذکر است درحالی‌ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در فراخوانی، دعوت به سرمایه‌گذاری برای تولید موتورهای برقی کرده است که کارخانه‌های تولید موتورسیکلت در کشور تنها با یک‌دهم ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند. هدف ایدرو از این فراخوان تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش بهره‌وری انرژی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی‌از موتورسیکلت‌های بنزینی و حمایت از سرمایه‌گذاری صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته اعلام شده است.
ایدرو شهرستان تربت‌حیدریه را به عنوان محل اجرای پروژه مذکور اعلام کرده و گفته می شود که درصورت تمایل سرمایه‌گذار منتخب، ایدرو در بهترین حالت حداکثر به میزان 30 درصد در این طرح مشارکت خواهد کرد و حمایت‌های عملیاتی و اجرایی در پیشبرد طرح را برای سرمایه‌گذاران منتخب به‌عمل‌ می آورد.
علی عرب، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در واکنش به‌دعوت ایدرو برای جذب سرمایه‌گذار در بخش تولید موتورسیکلت‌های برقی به در مصاحبه با خبرگزاری ها توضیح داد که متاسفانه درحال‌حاضر کارخانه‌های تولیدکننده موتورسیکلت در کشور که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند تنها با 10 درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند و از یک‌میلیون ظرفیت تولید سالانه، تنها 100 هزار موتورسیکلت در سال تولید و روانه بازار می‌شود.
به عقیده این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت پیشنهاد تولید موتورسیکلت برقی در تربت‌حیدریه طرحی شکست خورده خواهد بود چرا که پیش‌ از این شرکت نیرومحرکه نیز خط تولید موتورهای گازی براوو را در این شهر راه‌اندازی کرد که بنا به‌دلایل اقتصادی فعالیت این کارخانه متوقف شد.
عرب بیان کرد: متاسفانه مسئولان دولتی بدون مشورت با انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت که از متخصصان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تشکیل‌شده است اقدام به راه‌اندازی چنین طرح‌هایی می‌کنند که در نهایت محکوم‌به شکست است. در این موارد بهتر آن است کار به متخصصان امر سپرده شود تا سرمایه دولتی و بخش خصوصی دچار آسیب نشوند و باری نیز از زمین برداشته شود.
عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، محل احداث این کارخانه را نیز کاملا اشتباه دانست و در این زمینه توضیح داد: «تهران بزرگ‌ترین بازار خرید موتورسیکلت به‌ویژه موتورسیکلت‌های برقی است و دور بودن محل کارخانه از بازار هدف باعث افزایش هزینه‌های تولید و عرضه خواهد شد. ازسوی‌دیگر باید بر این نکته تاکید کرد چنین کارخانه‌هایی باید در مجاورت تهران به‌ویژه مراکز علمی و دانشگاهی کشور ایجاد شوند تا مرکز تحقیق‌وتوسعه کارخانه ارتباط نزدیک‌تری با مراکز دانشگاهی داشته باشد».
از دلایل دیگری که عرب این طرح را شکست خورده می دانست عرضه بنزین با قیمت ارزان بود. وی بر این نکته تاکید کرد تازمانی‌که بنزین در ایران با قیمتی ارزان در اختیار مصرف‌کننده قرار می گیرد، استقبال چندانی از موتورسیکلت‌های برقی نخواهد شد.
عرب ضمن تاکید مجدد بر خالی بودن ظرفیت تولید کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی در کشور یادآور شد: اگر دولت به دنبال آن است که تولید را افزایش دهد بهتر است به فکر اقتصاد واحدهای در حال فعالیت باشد و با حمایت از این شرکت‌ها اقدام به تولید و تامین موتورسیکلت مورد نیاز کشور کند.
چرا که بخش خصوصی متخصص در حوزه تولید موتورسیکلت حاضر به سرمایه‌گذاری مجدد آن‌هم در شهری دور از مراکز علمی‌ کشور و با محوریت تولید محصولی که بازار تاکنون استقبالی از آن نکرده نیست.
البته ایدرو در این فراخوان تاکید کرده است سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی که امکان افزایش ساخت داخل محصول را داشته باشند یا دارای شریک خارجی صاحب صلاحیت برای تولید و تامین قطعات و مجموعه‌های کلیدی موتورسیکلت برقی باشند، در اولویت قرار دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد