موضوعات داغ

گره بازار واردات باز نشد؛ خودروهای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیفند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
رییس انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرد که هنوز تکلیف خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی و زمان تحویل آن‌ها به خریداران مشخص نیست چرا که دستورالعملی در این رابطه که مشخص کننده چگونگی دریافت مابه‌التفاوت ارزی آن ها باشد ارائه نشده است.
به نقل از ایسنا، کوورش مرشدسلوک در گفت‌وگوبا این خبرگزاری، اظهار کرد: دولت در دوره‌ای، نرخ ارز را بر روی عدد ۴۲۰۰ تومان ثابت نگه داشته و اعلام کرد واردات تمامی کالاها باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت پذیرد. حدودا 2 ماه بعد دولت از تصمیم خود برگشته و این نرخ ارز منسوخ شد. پس از آن اعلام شد که واردکنندگانی که کالای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده اند اما هنوز کالای آن ها از گمرک ترخیص نشده‌ است، باید مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز بازار ثانویه را پرداخت کنند. این در حالی بود که بسیاری از واردکنندگان امکان پرداخت چنین مابه‌التفاوتی را نداشته و چنین راه حلی از ریشه مشکل داشت. به عنوان نمونه بسیاری از خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت قیمت قطعی پیش فروش شده و خریداران آن ها نیز به هیچ عنوان نمی پذیرند که مجددا مبلغی به عنوان مابه‌التفاوت ارزی پرداخت کنند.
حتی اگر واردکنندگان خودرو ناچار شوند در این شرایط به بند فورس‌ماژور در قراردادهای پیش‌فروش خودرو استناد کنند بازهم مشتریان آن ها به این موضوع اعتراض و عملا برای بسیاری از افراد امکان پرداخت مابه‌التفاوت ارزی حتی با وجود شرایط جدید و بخشنامه دولت، وجود ندارد. به همین دلیل موضوع راه حل مذکور عملا جوابگو نیست.
رییس انجمن واردکنندگان خودرودر ادامه توضیح داد که در چنین شرایطی انتظار می رود سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیشنهادی را ارائه داده تا مشخص شود که خودروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، چه مقدار مابه‌التفاوت و به چه صورت باید پرداخت کنند. تا زمانی که تکلیف این خودروها و پرداخت مابه‌التفاوت ارزی آن ها مشخص نشود امکان ترخیص و تحویل آن‌ها به مشتریان وجود ندارد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/2
یه تعداد خودرو قبل سال 97 ثبت سفارش شدن، اون زمانی که ارز اصلا بالا نرفته بود که دولت بخواد دلار و رو 4200 تثبیت کنه، نرخ شناور ارز نهایتا تو اون برهه که داشت دلار بالا میکشید رو 4300 تا 4500 بود.
بعد حالا یه نفر تو اون برهه ماشین خریده که تحویل ماشین تو 98 مدل 2018 بوده، با ارز 4200 اون ماشین از کشور مبدا خرید شده، حالا تو گمرک گیر کرده. بعد الان که بخواد ترخیص بشه با ارز ازاد سامانه نیما و سنا 8000 تا 9000 تومنی، این ماشین که خریدش انجام شده، پس این اختلاف بیشتر از 100 درصدی که سود خالص ناشی از دزدی تعریف میشه یا باید تو جیب دولت بره یا شرکت وارد کننده ! که در هر صورت بدونن آه این مردم و به هر قیمتی نخرن ...
1397/7/2
یعنی چی ؟ طرف با ارز 4200 تومنی و حتی کمتر ( 3800 تومنی و ... ) ماشین وارد کرده و میخواد با ارز 15000 تومنی و بیشتر بفروشه ؟
بعد دعوا سر اینه که سودش بره تو جیب دلال بی وجدان یا دولت بی تدبیر ؟ مردم هم که اصولا حساب نمیشن !

پ. ن. : حالا بگذریم از اینکه در عهد جناب وزیر صنعت ، دولت و دلال دارای منافع مشترک شدن و به شکل عجیبی ، حساب مشترک پیدا کردن
1397/7/2
ما باوجود چنین حق وناحق کردن ها همچنان گلایه مندیم که چرا خودروسازان داخلی وچینی ها هرماهه نرخ خودرا بدون درنظرگرفتن هیچ منطقی بالا وبالا ترمیبرند کارازاساس خراب است هیچگاه قانون عطف به ماسبق نمیکند دولت اجازه واردات باارز ۳۷۰۰ تا ۴۲۰۰ تومانی راداده و وارد کننده هم باهمین ارز خریداری ووجه ‌‌پرداخت نموده وپیش فروش نیز بااحتساب هزینه گمرکی وسود سهم خودباهمین نرخ ارز بمردم انجام شده وحالاکه باتوجه به شرایط بحرانی اقتصادی ارز رابه این مبلغ رسانده اند هیچ توجیه قانونی وشرعی نمیتوان برای دریافت این مابه التفاوت پیداکرد مضافا اینکه اگراین اتومبیلها تاپایان امسال بدلیل وجوداین دست اندازها ترخیص نگردند بعلت آفتاب سوختگی نه رنگ سالم ونه لاستیک سالم برای آنها میماند وتماماضررآن متوجه خریدارخواهدبود چون هم وجهی که پرداخت نموده مدت زیادی خوابیده وهم کیفیت مطلوب نخواهدداشت وتمام این بهم ریختگی را باید ازناحیه عدم تفکر و تصمیمات غیر منطقی وعجولانه وزارت صنعت دانست چون فقط حدود ۶ ماه بخاطر واردات غیرقانونی تعدادی خودرو که آنهم ردپای بعضی ازدست اندرکاران وزارت صنعت را میتوان درآن دید بقیه خودروهایی هم که مطابق قانون واردشده بودند خاک وآفتاب خوردند ودرعاقبت رانت ها وسود های کلان را بنفع خودروسازهای بومی وچینی رقم زد
1397/7/2
سلام . امروز از نمایندگی زنگ زدن گفتن باید یه مابه ال تفاوت بدن86میلیونی بدن برا خودرویی که من برج 9 سال96 نوشتم و تحویلش 60 روزه بوده حال که 6 ماه حدالقل از موعد تحویل و تکمیل وجه می گذرد نتنها خبری از سود تاخیر نیست 86 تومن هم میگن باید بدیم
1397/7/2
شما خودتو بزار جای مقام خودرویی یا مدیر یک کسب و کار وارد کننده خودرو که مثلا ماه پیش 10 میلیارد تو حسابش بوده اما این ماه باید از اون 10 میلیارد 9 میلیاردشو بده تا خودروهاشو ترخیص کنند. قطعا چنین افرادی واسه رضای خدا و دل مردم چنین کاری نمی کنند ! از طرفی هم این تفکر که پول اضافی و یا مفت بریزن توی جیب گمرک هم مانع این دوستان میشه لذا باشد که همگان با همین فرمان ادامه داده و با هم به فنا تشریف ببریم !!!