موضوعات داغ

شروط باورنکردنی آزادسازی قیمت خودرو

عکس مطلب اول
آزادسازی قیمت خودرو بحث داغ این روزهاست و بسیاری از فعالان حوزه خودرو، بر ضرورت خروج قیمت گذاری از شیوه دستوری تاکید دارند. به گفته آن ها، آزادسازی قیمت خودرو در عین حالی که یک قانون است، باعث می شود تا خودروسازان بتوانند بدهی های خود به بانک ها را پرداخت نمایند و پرداخت هایشان به قطعه سازان به طور منظم تری صورت گیرد. اما در شرایط فعلی که تورم بسیار شدید بوده و قدرت خرید مردم بطور روزانه کاهش پیدا می کند، آزادسازی قیمت خودرو موجب خواهد شد تا خرید خودرو برای مردم به یک آرزو تبدیل شود و روندی خلاف جهت بازار جهانی در پیش بگیریم.
در کشورهایی همچون هند و ویتنام، زمانی بود که حتی خرید خودروی دست دوم برای مردم یک آرزوی محال بود و اکثریت تردد ها با موتور سیکلت صورت می گرفت، اما اکنون به واسطه رشد اقتصادی و افزایش توان خرید، دیگر خودروهای ارزان قیمت خواهان ندارند و مردم آن کشورها به دنبال خرید برندهای مطمئن و محصولات با کیفیت هستند. گرانی بی سابقه خودرو و در پی آن کاهش قابل لمس خرید خودرو توسط مردم، باعث می شود تا شرکت های قطعه ساز و خودروساز با ضررهای عمده روبرو شده و به سمت تعطیلی بروند. امری که در طولانی مدت بیکاری را رواج خواهد داد.
به بیان خبرگزاری اخبار خودرو، یکی از مواردی که می تواند موجب شود تا آزادسازی قیمت خودرو بدون فشار مضاعف به مردم صورت گیرد، ارایه تسهیلات با سود رقابتی است. بازپرداخت وام با سود 23 درصد برای خرید خودرویی که به تازگی چندین درصد گران شده است، امکان پذیر نیست. با توجه به اینکه عمده خریداران خودروهای داخلی، اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند، باید رقابت در زمینه پایین آوردن سود وام خرید خودرو برقرار شود.
دیگر راهی که برای حل این معضل پیشنهاد می شود، ورود خودروسازان خصوصی به مونتاژ خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت است که طیف گسترده ای از مردم، خواهان خرید آنها هستند. همچنین در شرایط فعلی که ارزش پول ملی به طور مستمر کاهش می یابد، مردم تمایل دارند تا سرمایه خود را به اجناس و دارایی هایی غیر از پول نقد تبدیل نمایند تا از افت بیش از حد آن، جلوگیری کنند. حسن قاضیان کارشناس بازار خودرو ضمن اشاره به وجود تقاضای کاذب در بازار خودرو، می افزاید: قانون نانوشته ای در خودروسازی ایران وجود دارد که تمامی شرکت های خصوصی را از حضور در بازار خودروهای ارزان منع می کند و این انحصار را تنها در اختیار شرکت های دولتی قرار می دهد. اگر قرار است قیمت ها آزاد شوند، این انحصار نیز باید شکسته شود.
راه سوم برای جلوگیری از انفجار شدید قیمت ها، مدیریت نرخ ارز است. آزادسازی قیمت خودروها، این کالا را به طور مستقیم با قیمت ارز در بازار مرتبط می کند و تمامی نوسانات نرخ ارز، به بازار خودرو منتقل خواهد شد. بنابراین تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد، نمی توان آزادسازی قیمت خودرو را عملی نمود. بدیهی است در آن زمان نیز باید قیمت گذاری خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان صورت بگیرد.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/8
واردات خودرو هم با تعرفه معقول برای بازار رقابتی باید ازاد بشه
1397/7/8
تعرفه معقول صفر درصده. اگه وجودشو دارن اعمال کنند.
1397/7/8
سلام
تعرفه واردات قطعات منفصله نیز باید حذف شود. الان این تعرفه برای خودروهایی با داخلی سازی زیر 30 درصد، 40 درصد است که رقم قابل توجهی از بهای تمام شده خودرو را شامل می شود.
1397/7/8
با آزادسازی واردات خودرو مسلما خودرو‌گرونتر میشه با این وضعیت دلار
1397/7/8
همه این مشکلات واسه اینه که توی 40 سال گذشته خودروساز ها فقط و فقط دنبال سود و منفعت بودن نه رضای مردم ! 40 سال بدترین خودروها رو با قیمت بسیار بیشتر از ارزش خودرو تولید کردند. این روند طوری نهادینه شده که الان نمیتونند جلوشو بگیرند چون اگه بخوان جلوشو بگیرند و روند مدیریتی و تولید و عرضه خودرو رو تغییر بدن احتمال داره غیر قابل کنترل بشه و مشکلات بیشتری به وجود بیاد.
راه حل : اعلام ورشستگی خودروساز، تحویل خودروهای ثبت نام شده، تعطیلی کامل خطوط تولید به صورت اعلام رسمی. بکارگیری کارمند ها و کارگرهای بیکار شده خودروسازها در صنایع وابسته به خودروسازی ها و تقویت این صنایع با تامین ارز مورد نیاز آن ها. واردات خودروهای خارجی (حتی دست دوم) با تعرفه کاملا صفر برای یک مدت محدود و تامین قطعات مورد نیاز این خودروها از طریق صنایع وابسته. و بعد از مدتی ایجاد خودروسازی های مستقل توسط مالکان صنایع وابسته.
مثال : کشور ژاپن از لحاظ وسعت حتی از برخی استان های ما کوچکتر است اما چندین خودروسازی مستقل دارد که با رقابت با یکدیگر و اکنون در سطح جهانی بزرگترین خودروسازی های جهان را در اختیار دارند. کشور های چین، هند و ویتنام مثال زده شده همگی روند موفقیت خودروسازهای ژاپنی را طی کرده اند و خود را تافته جدا بافته نپنداشته اند و دچار خود بزرگ بینی مفرط نشده اند !!!
1397/7/8
یکی از عامل اصلی گرانی خورو تحویل ندادن های ماشین های پیش فروش شده توسط دو گاری ساز یعنی همان ایرانخودرو وسایپا هست حالا میخان قیمتا رو بر اساس حاشیه بازار تعیین کنن خیلی پست هستن
1397/7/8
کدوم خودرو؟
توهم زدین بخدا...
آشغال میسازین اسمشو گذاشتین خودرو...
حیف پول زحمت کشی برای خرید این آشغالها...
با پر رویی حرف از گرونتر کردن هم میکنن
بیشرفها...
بزودی نابود خواهید شد
خاک بر سرتون
1397/7/9
دوست عزیز امیر آقا تازمانی که دولت مثل ۴۰ سال گذشته بخاطر مقدارسهم ناچیزی ازلحاظ درصد که ازاین دو فرقون ودرشکه سازهای ایران داره مرتب بقول خودشون حمایت مالی میکنه وتسهیلات بهشون میده وضع ازاین هم بدتر میشه والا ایرانی ها خجالت میکشن وقتی یکنفر ازکشوری که صاحب برندهای حتی نه چنذان مطرح میان توی ایران بعنوان توریست ومثلا سوارسمندتاکسی یا۴۰۵ تاکسی میشن بگن ماهم خودروساز داریم تازه حالا مدتیه که سازمان استاندارد بهشون مثلا گیرمیده این درشکه ها ومرکب مرگها رامیسازن والا چی میشد هرروز ازسروتهش میزنن سودشون بیشتر میشه حالاهم میخوان هرطوری شده پول حقه قطعه ساز را ازخریدارهای درشکه هاشون بگیرن پیش خرید مال اینه بدن به اونها تازه هرقطعه هم نام دریک ماشین کیفیتش باهم تفاوت داره این رامن نمیگم اشخاصی که درخط تولید درشکه سازیهامون مشغول هستند میگن اونوقت اینها قطعات را مناقصه میگذارن هرقطعه سازی ارزون تر نرخ داد برنده مناقصه هست دولت باید دست ازکمکش برداره مردم هم دست ازپیش خریدشون بکشن اونوقت میبینیم حداکثر یکسال نمیکشه که شرکتهای زیرمجموعه درشکه سازها فروش میره اونوقت چندتا طراح بنام مثل چینی ها که اینکارراکردند استخدام میکنن اونوقت بدهکارهم نیستن به یک شغل مشغول میشن وواقعا خودرو تولید میکنن نه مرکب مرگ یااگه اینکاررانکنن ورشکست ودرش راتخته میکنن خوب میشه خیلی طمع دارند ملت ترا خدا برای پیش خرید اینقدرهجوم نیاورید یکسال ۱۰۰ سال نمیشه مثل برق میگذره تحریم کنید ثبت نام ازاین ۲ شرکت را تا درست بشه یک ضرب المثل معروف میگه یکسال بخور نان وتره بقیه عمرا بخور نان وکره
1397/7/9
در تکمیل حرف های آقای ناصر عرض کنم که بنده از پارسال پول جمع کرده بودم که امسال ماشین بخرم که اینطوری شد ! شما درست میفرمایید اوضاع اینطور نمیمونه ولی این قیمت ها دیگه به قیمت های پارسال برنمیگرده ! حتی اگه هیچ وابستگی ای به دلار نباشه باز هم این خودروساز ها یک بهانه ای واسه گرون کردن محصولاتشون دارن !!!
1397/7/10
هرچی سر این ملت بیاد حقشون هست، تازمانیکه صف میکشن برای خرید این گاریها. صف میکشن واسه خرید دلار و بعد از چند ماه واسه فروش دلارو... پس بیخود گلایه نفرمایید. اکثریت ملت ایران انسان های منفعت طلب هستندکه توان اتحاد چندماه و ندران.
1397/7/12
اگر میخوان قیمت خودرو آزاد بشه اشکال نداره.واردات اتومبیل بدون تعرفه گمرک و مالیات صفر بشه .آنوقت سایپا پراید خودشو دویست میلیون قیمت بزاره اگه کسی حرفی زد.نباید از یک طرف واردات خودرو ممنوع باشه و از طرف دیگه انحصار باشه و خودشان هم بخوان قیمت مشخص کنند.خیلی این حرف مسخره است.
1397/8/6
این کارشناس خیلی غلط کردند، این ها با هدف منفعت شخصی میخوان تیشه به ریشه مردم بزنند!
یاد اون کارشناسانی(!) افتادم که همین اراجیف رو راجع به آزادسازی ارز زدن و نتیجش هم شد صعود ارز تا فضا!!!