موضوعات داغ

لزوم تغییر قیمت‌ها برای نجات واحدهای تولیدی قطعه‌ساز

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان اظهار داشت: تامین مواد اولیه داخلی و خارجی به دشواری صورت می‌گیرد و از دولت درخواست داریم تا تهیه مواد اولیه برای تولیدکنندگان را آسان‌تر کند. در حال حاضر تولیدکنندگان که در گذشته خرید خارجی خود را یک روزه انجام می‌دادند، اما امروز برای خرید خارجی خود باید سه ماه منتظر بماند و بخاطر طولانی بودن این موضوع، مرتب مدت آن منقضی می‌شود. برای خرید داخلی نیز باید به بورس مراجعه کرد که در صورت عرضه در بورس قادر به خرید خواهیم بود و اگر عرضه نباشد خریدی هم صورت نمی‌گیرد. برای حل این مشکل باید برای هر واحد تولیدی در بورس سهمیه‌ای اختصاص یابد تا تولیدکننده داخلی منتظر نماند و برای خرید خارجی هم کار سهل تر شود تا خرید مانند گذشته یک روزه انجام شود.
نجفی منش در مورد تخصیص ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد. در حال حاضر ما تمام مراحل را انجام می‌دهیم و زمان تخصیص ارز، بانک مرکزی اعلام می‌کند ارز مورد نیاز را ندارد و این موضوع باعث می‌شود که واحدهای تولیدی حتی برای یک کالای کوچک متوقف شود. وی ادامه داد: درگذشته برخی از واحدهای که تولیدی نبودند اقدام به واردات مواد اولیه می‌کردند که درحال حاضر جلوی واردات آن‌ها گرفته شده و تعداد زیادی از واحدهای کوچک که توان واردات را ندارند دچار مشکلات جدی شده‌اند.
نمایشگاه نداشته ها
رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان بیان داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد تولید قطعه داخلی بوده و ۲۰ درصد وارداتی است. ما می‌توانیم عمق داخلی سازی را برای این ۲۰ درصد واردات بالا ببریم و یا نمایشگاهی از نداشته‌ها برگزار کنیم و از شرکت های دانش بنیاد داخلی برای همکاری دعوت کنیم تا این میزان از واردات را در داخل تولید کنیم، با این کار هم شغل ایجاد کرده‌ایم و هم تحریم ها را شکست خواهیم داد.
قیمت مواد اولیه بیشتر از نرخ ارز بوده است
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، نجفی‌منش با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه داخل نسبت به نرخ ارز بیشتر بوده است، افزود: ما برای ساخت یک دینام از مواد اولیه داخلی و یک مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کنیم. با توجه به نرخ ارز قیمت مواد اولیه داخلی ۳ برابر و مواد اولیه وارداتی ۳ تا ۵ برابر افزایش قیمت داشته‌اند. هزینه ها هم با توجه به تورم ۳۰ درصدی افزایش داشته و دستمزد هم ۲۰ درصد توسط دولت افزایش داده شده است، حال با ثابت بودن قیمت ها، واحدهای قطعه‌سازی در حال تعطیلی هستند. وی در ادامه افزود: مردم باید بدانند که تولیدکنندگان قصد ندارند در حق مردم اجحاف کنند، اما در شرایطی که تمام هزینه های ما افزایش داشته پس باید قیمت تمام شده نیز اصلاح شود. اگر بنا بر پرداخت ۵ تا ۶ ماهه به تولیدکننده باشد آن هم در صورتی که خرید آن‌ها نقدی است، واحدهای تولیدی دوام نخواهند آورد و باید پرداختی یک ماهه انجام شود. حال برا رسیدن به این هدف باید قیمت خودرو تعدیل شود و قیمت خودرو ۵ درصد پایین‌ تر از قیمت بازار به فروش برسد تا مصرف‌کننده برای خرید ترغیب شود.
نجفی‌منش در ادامه تصریح کرد: در روند تولید قطعه گمرک هیچ نقش منفی ندارد و آن‌ها طبق دستورالعمل‌های ابلاغ کالا را ترخیص می‌کنند. برای واردات کالا ابتدا با وزارتخانه مجوز را صادر کند و بعد ارز لازم تخصیص داده شود، تخصیص ارز نیز ارز نیما است که زمان مراجعه ما به بانک مرکزی علاو بر صف طولانی که وجود دارد، ارزی هم وجود ندارد. در حال حاضر ۲.۵ میلیارد دلار در انتظار تخصیص ارز نیما است و تا زمانی که کد ۱۶ رقمی از بانک گرفته نشود کار صورت نمی‌گیرد. بانک هم زمانی این کد را صادر می‌کند که ارز تخصیص داده شده باشد و این مسائل باعث می‌شود که کار با تاخیر روبه‌رو شود.
نجفی منش در رابطه با قاچاق قطعه گفت: با بالا رفتن نرخ ارز، قاچاق قطعه به صرفه نیست. وی درباره واحدهای تولیدی غیرمجاز قطعه‌ساز بیان داشت: خودروسازان از جاهای معتبر و معین قطعه خرید می‌کنند و ما در کشور قطعه‌ساز بدون مجوز نداریم.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/3
یه تیتر هم بزنید
لزوم تغییر قیمت ها برای نجات مردم از وضعیت نکبت بارشون
1397/9/3
بازار آزاد و رقابتی. شفافیت.مدیریت صحیح.

همین اوضاع داغون رو بدن به مدیران ژاپنی ببنید چطور براتون مدیریت میکنن. ننگ بر شما که حتی قبول نمیکنید بلد نیستید و مردم باید هزینه بی کفایتی شما رو بدن.