موضوعات داغ

قوانین درباره پارک کردن در کوچه‌هایی که بن ‌بست نیست

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بد نیست قوانینی که درباره پارک کردن در کوچه‌هایی که بن‌بست نیست را بدانیم.
ابتدا باید بدانیم که فضای کوچه در ملکیت هیچ شخص خاصی نیست و متعلق به عموم مردم است.
طبق ماده ۲۴ قانون مدنی کوچه غیر قابل تملک است و هر کسی می‌تواند با رعایت سایر قوانین از منافع آن استفاده کند. همچنین بر اساس ماده ۹۲ قانون مدنی، تا زمانی که سد معبر نکرده باشید و در منطقه توقف ممنوع، توقف نکرده باشید، پارک در کوچه حق و سهم شماست.
با یک استثنا هر کسی با مالکیت، صاحب حق‌هایی می‌شود که برای بهره‌برداری از آن ملک در اموال دیگران وجود دارد.
بر اساس مواد ۹۳ تا ۱۰۸ قانون مدنی، اگرچه کوچه در مالکیت عموم قرار دارد، اما خانه‌هایی که در کوچه وجود دارند و در حد رفت‌وآمد خود نسبت به آن حق دارند. به این حق، حق ارتفاق نسبت به ملک غیر گفته می‌شود.
-پارک کردن در کوچه نباید باعث اخلال در رفت‌وآمد صاحبان منزل شود و شما حق پارک کردن در برابر درب پارکینگ منزل دیگران را ندارید. همچنین اگر پارک کردن در برابر سایر درب‌ها باعث شود که امکان رفت‌وآمد انسان و یا سایر وسایل متعارف مانند موتورسیکلت و دوچرخه از آن درب سلب شود، ممنوع است. این مورد استثنای پارک کردن در کوچه‌ها است.
-شما در صورت هزینه کردن در پیاده‌رو و سنگ فرش کردن آن و کاشتن گل و بوته و درخت، مالک آن نبوده و هیچ حقی نسبت به آن و فضای مجاور کوچه ندارید.
-در فضای غیر عبوری کوچه‌ها هر کس زودتر برسد حاکم است و شخصی نمی‌تواند با این ادعا که زیر پنجره و جلوی دیوار منزل من است ادعایی داشته باشد.
جمله معروف پارک=پنچری
-اگر کسی جلوی درب پارکینگ شما پارک کرد، شما حق تهدید کردن اون به پنچری را ندارد. این مورد درباره دیوار منزل و زیر پنجره نیز صدق می‌کند.
-فردی که خودرو جلوی درب پارکینگ وی پارک شده فقط می‌تواند از طریق ضابطین قضایی (نیروی انتظامی) برای رفع مزاحمت اقدام کند. شخص نمی‌تواند برای گرفتن حق خود شخصا وارد عمل شود. همچنین صرف تهدید کردن دیگران به خسارت مالی مانند پنچر کردن، جرم تلقی می‌شود.

-تهدید کردن شخص به ضرر مالی بین دو ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق دارد.
-تخریب عمدی اموال دیگران نیز بین ۶ ماه تا ۳ سال حبس دارد.
-یک توهین ساده نیز ۷۴ ضربه شلاق و یا جزای نقدی خواهد داشت.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/20
دوست عزیز این قانون کشک ؛ جای خودرو کوچه فرعی نیست که سد معبر میکنه و مخل رفت و آمد مردم!
1398/3/21
چقدر از جنگ وجدال های همسایه ها سر همین هست که طرف پارک کردن جلوی دیوار خونه ش رو حق خودش میدونه. جهان سوم که میگن به همین موارد فرهنگی برمیگرده نه تحصیلات دانشگاهی و تیپ و قیافه ژیگول
1398/3/21
بارها بخاطر پارک کردن ماشین جلو درب پارکینگ با پلیس تماس گرفتم ، اما هیچ کاری نکردن ، هیچیییی ، وقتی طرف میاد ماشینشو پارک میکنه بعد با پر رویی حتی میگه بر نمیدارم و میره ، پلیس نباید وارد عمل شه ؟! حالا کافیه یه چک بخوره تو صورت کسی ، دویست تا پلیس میرسن محل ، اما برای پیشگیری هیچی به هیچی !!!!
1398/3/21
به مطلبي پرداختيد كه خيلي ضروري و حياتي در محيط شهري هست- متاسفانه خيلي موارد رو همه ما ديديم كه سر يك جاي پارك چندين نفر باهم درحال مشاجره و يا كتك كاري هستند، شايد موجبات قتل هم بوجود آورده باشه-
اما راهكارهاي زيادي در خيلي از كشورها براش پيش بيني شده- در ژاپن شما تا مالك پاركينگ نباشيد حق خريد خودرو نداريد- به اين شوري شورم خوب نيست ولي حداقل مجلس ميتونه با يه مصوبه راهنمايي و رانندگي رو وادر كنه تا يه واحد جديد مختص اينكار درست كنن و رانندگان متخلف (و البته بي فرهنگ و بي شعور) را جريمه و خودرو آنها رو توقيف ماهيانه بكنند. تا هم از دعواها و كتك كاري‌ها جلوگيري بشه و هم يواش يواش اين بي فرهنگي از بين بره
1398/3/21
قانونش خوبه کاش اجرا هم بشه مخصوصا حق عابر پیاده در خط کشی عابر که دیگه عملا اصلا رعایت نمیشه
1398/3/21
چندین بار جلوی پارکینگ منزل ما، ماشین پارک شده و علیرغم تماس با پلیس 110 ، هیچ اتفاقی نیفتاده. به راحتی حق مردم رو ضایع میکنن و وقتشون رو تلف میکنن. بعدش قانون هستش که اگر پنچر کنی یا تهدید به پنچری کنی جرمه !!!
1398/3/24
دقیقا جلوی درب منزل و پارکینگ خانه ما هم پارک میکنند و وقتی با 110 تماس میگیریم بعد از 3 تا 4 ساعت هیچ اقدامی نمیکنند و فقط اعلام میکنند به راهور اعلام شده در صورتی که توی خیابان چند قدم پایین تر از منزل ما مقر اصلی پلیس قرار دارد ولی با تاخیز زیاد باعث ایجاد ناراحتی و درگیری بین مردم می شوند حتی تماس با 197 نیز کار به جایی نمی برد لذا ظاهرا باید مثل یکسری از مردم از روش های شخصِی و ... اقدام کرد.