موضوعات داغ

احتمال افزایش قیمت پراید بعد از توقف تولید چقدر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
خودرویی که به دلیل پایین بودن سطح استانداردهای آن در کشورهای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تنها برای چند سال تولید شد، اکنون بیش از 20 سالی می شود که در ایران تولید شده و مهمان جاده های کشور است و چند سالی یکبار هم نسخه جدیدی از آن معرفی شده و روانه بازار می شود، اما حالا با قرار گرفتن این خودرو در صدر مردودی های معاینه فنی، یاد کردن از زیان 850 میلیارد تومانی این خودرو به شرکت سازنده خود در سال 97 و همچنین رسیدن انتقادات به بیشترین حد خود برای تولید آن، مزیدی بر علت شده است تا شایعاتی در رابطه با عدم تولید و مهم تر از آن، اخیرا خبری از افزایش قیمت آن به گوش برسد.
پراید، خودرو مورد بحث ما و مهمان چندین ساله بازار کشور است که مثل همرزمان پژویی خود دست از بازار خودروی کشور برنداشته و به عنوان ارزان ترین خودروی عرضه شده در بازار کشور مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب کرده است، اما گفته می شود که این خودرو به احتمال زیاد از سال آینده خط تولید شرکت خودروسازی سایپا را ترک خواهد کرد. حال باتوجه به این شرایط، احتمال دیگری هم مطرح می شود و آن هم افزایش قیمت این خودروی پرمخاطب داخلی خواهد بود که قبل از پایان تولید، تقاضا برای خرید آن به شدت بالا رفته و ممکن است افزایش قیمت را در پی داشته باشد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از تجارت نیوز، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران 22 مردادماه سال جاری اعلام کرد که خودروی پراید رتبه اول انحراف فرمان و تولید گازهای آلاینده CO2 را دارد و مضاف بر این، انتقادات زیادی روانه این خودرو شده و عموم مردم آن را "تابوت مرگ"، "ارابه مرگ" و یا حتی "پر سرقت ترین خودروی کشور" می نامند. موضوع زمانی جالب تر خواهد شد که شرکت خودروسازی سایپا هم اعلام می کند که در سال گذشته با تولید این خودرو متحمل ضرر 850 میلیارد تومانی شده است که دلیل اصلی را قیمت دستوری آن می دانند. علاوه بر این رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور هم اعلام کرده است که داده های تصادفات رانندگی طی 11 سال گذشته در کشور نشان می دهد که 34 درصد از مجروحان و جان باختگان حادثه های رانندگی در سطح کشور با خودروی پراید به وقوع پیوسته است، به همین دلیل از سال آینده شماره گذاری پراید متوقف خواهد شد.
مردادماه امسال هم وزیر صمت اعلام کرد که خودروی پراید به انتهای عمر خود رسیده و یکی از برنامه های صنعت خودرو آن است که خودروهایی با طول عمر تولید بالا را از رده خارج کنیم.
برای حذف پراید تاریخ معینی اعلام نشده است و حال این سوال بوجود می آید که اگر فشارها برای اتمام دوره تولید این خودرو در سال آینده به نتیجه برسد، بازار خودروی کشور در واکنش به این اقدام چه کاری انجام خواهد داد. همانطور که در جریان هستید، قیمت خودروی پراید از سوی نهادهای دولتی همچون سازمان حمایت به شدت تحت کنترل بوده و در حال حاضر مدل های مختلف پراید با قیمتی بین 37 تا 40 میلیون تومان فروخته می شود و با اختلاف حدودا 4 میلیون تومانی در بازار معامله می شود، اما آیا این قیمت ها با پایان تولید پراید تغییری خواهد کرد؟.
سال گذشته بازار خودروی کشور به خوبی نشان داد که با کاهش تولید خودرو امکان نوسان قیمت و افزایش آن وجود دارد و این موضوع هم پیش بینی می شود که با کاهش و یا توقف تولید خودروی پراید از سوی سایپا، قیمت این خودرو در بازار کشور هم تجربه افزایشی داشته باشد. از نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودروی کشور، افزایش قیمت پراید زمانی مهار خواهد شد که خودروسازان داخلی گزینه ای برای جایگزین کردن آن با خودروی پراید به عنوان ارزان ترین خودروی بازار کشور و تامین نیاز اقشار کم درآمد جامعه داشته باشند. هرچند باتوجه به ضرر 850 میلیارد تومانی ارزان ترین خودروی بازار کشور به سازنده خود، بعید به نظر می رسد که بتوان خودرویی ارزان قیمت با سوددهی بالا برای جایگزین کردن آن با خودروی پراید را پیدا کرد که در عین حال کیفیت و ایمنی مطلوبی هم داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد