موضوعات داغ

نگاهی کلی به سانگ‌یانگ موسو؛ قلبی تپنده در پیکره کره‌ای بداقبال

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
سانگ‌یانگ که یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان کره‌ای شناخته می‌شود، سابقه‌ای نسبتاً طولانی در بازار خودروی ایران دارد. این برند کره‌ای برخلاف بسیاری از برندها که در ابتدا به‌صورت وارداتی به کشور راه پیدا می‌کنند و پس از مدتی سر از خط تولید یکی از خودروسازان در می‌آورند، در ابتدا به خط تولید مرتب‌خودرو رفت و پس از تجربه‌ای نافرجام، توسط شرکت رامک‌خودرو به کشور عرضه شد. در واقع می‌توان گفت که رامک‌خودرو توانست با عرضه مدل‌های گوناگونی از انواع محصولات سانگ‌یانگ، پیشینه نه‌چندان درخشان این برند را اصلاح کند. هرچند که شیوه فعالیت این شرکت نیز مورد انتقاد بسیاری از فعالان و کارشناسان این صنعت است.
بگذریم، موسو نامی است که در سال‌های 1382 تا 1386 بسیار بر سر زبان‌ها می‌چرخید و برای بقا در صنعت خودرو کشور تلاش‌های فراوانی کرد. اما به دلیل سیاست‌های نادرست و عدم تمایل شرکت عرضه‌کننده برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل، نتوانست بیش از این به حیات خود ادامه دهد.

سانگ یانگ موسو

سانگ یانگ موسو

سانگ‌یانگ موسو خودرویی است که از سال 1993 تا 2005 میلادی روی خط تولید این شرکت قرار داشت و با تکیه بر تکنولوژی پیشرانه مرسدس بنز توانست جایگاهی نسبتاً مناسب را برای خود بدست آورد. کن گرینلی طراح این خودرو که از بخش هنر کالج سلطنتی لندن، در آن زمان طرحی نسبتا ساده و بی‌آلایش را رقم زد که متناسب با دوران خود بود. اما این طرح در مقایسه با سایر رقبا از جمله میتسوبیشی پاجرو، تویوتا پرادو و نیسان پت‌فایندر، حرفی برای گفتن نداشت و همیشه پس از این نام‌ها قرار می‌گرفت.
البته باید به این نکته اشاره کرد که موسو در ایران هواداران دو آتیشه‌ای داشت که به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه توانمند و همچنین قابلیت‌های خوب آفرودی، توجه ویژه‌ای به آن داشتند. در حال حاضر نیز این خودرو در بازار خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل کارکرده نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد؛ اما به شرط آن‌که نمونه‌ای سالم و کم کارکرد را مدنظر قرار دهیم.

فضای داخلی موسو

فضای داخلی موسو

موسو با دو پیشرانه 2.3 لیتری چهارسیلندر و 3.2 لیتری شش سیلندر قدیمی مرسدس بنز به بازار راه پیدا کرد. پیشرانه‌های این خودرو با دو نوع جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک هماهنگ می‌شد که در نهایت نیرو تولید شده توسط موتور به هر چهار چرخ خودرو انتقال می‌یافت. از آن‌جایی که نمونه‌های شش سیلندر این خودرو بسیار مورد توجه قرار گرفت، در این مقاله نیز یکی از نمونه‌های سالم و تمیز این خودرو را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.
پیشرانه شش سیلندر خطی با حجم دقیق 3199 سی‌سی این خودرو که همان موتور بنز E320 EL است، توانایی تولید نیرویی معادل 220 اسب‌بخار در 6500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 307 نیوتون متر در 4700 دور در دقیقه را دارد که این اعداد برای یک خودرو شاسی‌بلند دو دیفرانسیل مناسب به‌نظر می‌رسد. اما از نکات منفی این پیشرانه می‌توان به تکنولوژی قدیمی اشاره کرد که موجب می‌شود هزینه نگهداری و همچنین مصرف سوخت به مراتب بالایی داشته باشد. در واقع می‌توان گفت که مصرف سوخت ترکیبی این شاسی‌بلند دو رگه کره‌ای در هر 100 کیلومتر حدود 17 لیتر است که در مقایسه با خودروهای امروزی بسیار قابل توجه است.

پیشرانه موسو

پیشرانه موسو

همچنین کمبود قطعات یدکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که مالکان این خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما همانطور که قبل‌تر گفته شد، در حال حاضر نیز بسیاری از علاقه‌مندان به رشته مهیج آفرود سراغ این خودرو رفته و تمام این مشکلات آن را به جان خریده و از قابلیت‌های آفرودی‌اش بهره‌ می‌گیرند.
از ویژگی‌های آفرودی این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل سیستم انتقال نیرو AWD، سیستم تقسیم و انتقال متناسب نیرو بین چرخ‌ها TOD، کنترل کشش، تنظیم نیرو ترمز و سیستم کنترل وضعیت دیفرانسیل اشاره کرد. در واقع باید گفت که لیست امکانات رفاهی این خودرو چندان پربار نبوده و نمی‌توان از آن به عنوان خودرویی آپشنال یاد کرد. از امکانات این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل شیشه‌های برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، کیسه هوای راننده، تنظیم برقی آینه‌ها و سانروف اشاره کرد.
با نگاهی به درون کابین سانگ‌یانگ موسو در می‌یابیم که فاصله محوری 2630 میلی‌متری سبب شده تا فضای بسیار مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب مهیا شود. همچنین صندلی‌های بزرگ این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدن را به خوبی در بر می‌گیرند. اما این بدان معنا نیست که در سفرهای طولانی سرنشینان دچار هستگی نخواهند شد. زیرا صندلی‌ها به‌صورت کلاسیک و تخت طراحی شده‌اند. همچنین طراحی داشبورد و بخش‌های درون کابین بسیار ساده بوده که این موضوع را می‌توان هم مثبت برشمرد هم منفی. مثبت از آن جهت که با گذشت چندین سال از زمان عرضه، همچنان قابل قبول بوده و مورد توجه برخی از علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. اما منفی به این معناست که در مقایسه با خودروهای امروزی، از کمترین میزان تکنولوژی برخوردار بوده که برای مصرف‌کنندگان چندان خوشایند نیست. دیزاین طرح چوب در تریم این خودرو به‌خوبی حس کلاسیک بودن این طراحی را به سرنشینان گوشزد می‌کند.

سانگ یانگ موسو

سانگ یانگ موسو

در پایان اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از سانگ‌یانگ موسو داشته باشیم، باید بگویم که این خودرو می‌تواند به دلیل داشتن پیشرانه‌ای توانمند از پس نیازهای بسیاری از مصرف‌کنندگان برآید. اما باید به این نکته توجه داشت که به دلیل عمر بالا و همچنین استهلاک نسبتاً بالا، هزینه نگهداری به نسبت زیادی را ممکن است برای مالک به‌همراه داشته باشد. از سوی دیگر کمبود قطعات یدکی و نداشتن وضعیت خدمات پس از فروش مناسب از دیگر معایبی است که می‌توان برای این خودرو درنظر گرفت. در حال حاضر نمونه‌های موجود در بازار با توجه به مدل، سال ساخت، میزان کارکرد و سلامت فنی و ظاهری، قیمتی حدود 120 تا 210 میلیون تومان دارند. بنابراین علاقه‌مندان به این دسته از خودروها می‌توانند با بررسی نیازهای شخصی خود اقدام به خرید این خودرو کنند.
در انتها از جناب آقای عرفان حقی مالک محترم خودرو، جهت همکاری و در اختیار قراردادن خودرو به منظور بررسی و تهیه گزارش، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/4
من خودم الان 6 ساله دقیقا مثل همین ماشینو دارم. اگه بهش برسید واقعا ماشین خوبی هست. فقط یکی از بدی هاش اینه که جایگزین کردنش اصلا کار راحتی نیست! من خودم الان چند وقته دنبال تعویض این ماشین هستم، ولی واقعا نمی دونم باید با چی جایگزینش کنم که حداقل 500 میلیون خرج رو دستم نذاره!
1398/9/6
من به لحظه خومو گذاشتم جات دیدم تنها ماشینی که لیاقت داره جا این استوره رو بگیره وانت نیسانه ! هم مصرف سوختش با 2 تن بار اندازه ماشینته و هم شاسی بلنده هم زشته و از نظر دید اجتماعی دوتاش یه کلاس رو داره خلاصه زیاد سخت نگیر :)
1398/9/6
دانیال جان شما که پی اچ دی خودروشناسی دارین !!!
میشه چند تا خودرو دو دیفرانسیل جهت آفرود و طبیعت گردی
که در جاده هم رفاهیات و ایمنی موسو رو داشته باشه ( موتور قدرتمند ، گیربکس اتومات ، سواری نرم و هندلینگ مناسب ، ترمز های چهار چرخ دیسک و ضد قفل ، ایربگ ، کنترل پایداری و .... )
بهمون معرفی کنی ما هم یاد بگیریم دکتر ؟
1398/9/6
آقا دانیال! کاملا مشخصه که عقده ی موسو داری که اینجوری مزه می پرونی! حکایت گربه هست که دستش به گوشت نمی رسیده بعد می گه اه اه بو می ده! آخه واقعا خودت هم فهمیدی چی گفتی؟؟؟ الان وانت نیسان چه ربطی داره به این؟؟؟ اصلا تو عمرت 5 دقیقه هم سوار موسو شدی که این حرفو می زنی؟؟؟
1398/9/4
ممنون از آقای محسنی عزیز بابت عکس برداری و تهیه گذارش و سایت خودروبانک بابت نشر مقاله ، میتونست توضیحات دارای جزئیات کامل تری باشه اما بازم ممنون بابت زحمات ... 🌹
1398/9/4
البته اگر ماشین سالم باشه و نقص فنی نداشته باشه در جاده بین ۱۰ تا ۱۱ و در شهر ۱۵ میسوزونه!
1398/9/4
سلام ممنون از سایت خوبتون دو ایراد کوچیک در توضیحات وجود داشت لازم دونستم جهت تکمیل اطلاعات خدمت شما عرض کنم
۱. نسخه ۳۲۰۰ از سامانه چهار چرخ متحرک تمام وقت full time 4wd بهره می بره نه AWD
2. فقط نسخه ی۳۲۰۰ از این سامانه بهره می بره و نسخه ۲۳۰۰ فقط به صورت دستی و با دکمه به حالت چهار چرخ تبدیل می شه و در حالت معمول نیرو فقط به چرخ عقب منتقل می شه
با تشکر
1398/9/5
مصرف موسو ۶ سیلندر دنده من صدی ۹ در حاده با سرعت ۱۲۰ تا
و تو شهر با کولر صدی ۱۴ و رانندگی پر شتاب

لوازم فراوان و همه قطعات خودش و مشابهش هست تو تمام مراکز استانها
با پول کم دارید ماشین حداقل ۳۰۰-۴۰۰تومنی سوار میشید
1398/9/6
مصرف سوخت ۱۰۰ی ۱۷لیتر؟؟؟؟؟ ترکیبی؟؟؟؟؟ آقا خواهشن اول یه باک بنزین بزنید با این بنده خدا بعد این حرفها رو بزنید.

من توی ترافیک تهران ۱۰۰ی ۱۷ نمیسوزونم چه برسه به مصرف ترکیبی! موسو ۳.۲ اتومات هم دارم.

در مورد قطعات یدکی هم من که توی تهران مشکلی نداشتم و البته خرابی هم نداشتم که بخوام دنبال قطعه بگیردم. ولی ممنون میشم اگر یه مقاله کار کنید و قیمت قطعات رو با ماشین های دیگه مقایسه کنید ما هم بدونیم که گرونه یا ارزون!

در مورد سیستم انتقال نیرو هم که یکی از دوستان بالاتر توضیح دادند

بعد لیست امکانات رفاهی زیاد نیست؟ میشه بگید با چه ماشینی مقایسه میکنید که میگید آپشنال نیست؟ با ۴ تا ماشین توی رنج قیمتش مقایسه کنید خب. با چی مقایسه میکنید بگید ما هم بدونیم. تا کی میخواید یه طرفه به قاضی برید آخه؟ از گرمکن صندلی و صندلی برقی و آینه های جانبی برقی و آینه وسط حساس به نور و ایربگ و سانروف و گیربکس اتومات ۳ حالته و صندلیهای ردیف سوم (کوچیک البته) و جک ۲تن روغنی و سیستم کنترل الکترونیکی کمک فنر (ECS) و خیلی چیزهای دیگه (که البته مواردیش رو بالا هم گفتید!) ... انصاف هم خوب چیزیه والا

سفر طولانی؟ اذیت کننده؟ یه سفر خواهشن برید باهاش بعد نظر بدید. دقت کردید که صندلیهای عقبش هم دسته بقل دارند و هم وسط؟ تنها کسی که توی سفر ناراحت خواهد بود کسی هست که ردیف عقب وسط بشینه وگرنه واقعا نرم و راحت هست. خواهش میکنم اول یه سفر برید بعد بگید. کجای صندلی تخت هست آخه؟

ممنون میشم بگید با چه ماشینی مقایسه میکنید که ما هم بدونیم. مثلا تا حالا عقب رونیز نشستید تو سفر؟

آپشنهای «رنو!!!!» داستر رو دیدید؟

در مورد طراحی هم که فرمودید این طراحی نسل اول موسو برای سال ۱۹۹۳ هست که جایزه هم گرفته. یعنی شما حتی یه ویکیپدیا رو هم نگاه نکردید؟
این طراحی همزمان با امسال زانتیا نسل اول هوندا پاسپورت نسل اول کیا اسپورتیج و رنو لاگونا هست. برید طراحی اون سال پرادو و پتفایندر و پاژرو هم رو توی ویکیپدیا ببینید. خیلی سخت گیری بود ایرادتون به طراحی. البته که طراحی خاص و هیجانی نداره ولی اینقدری که شما قصد ترور شخصیت دارید هم بد نیست.

واقعا مقاله بی انصافی بود.
1398/9/11
موسو.فسیله.وسلام نامه تمام.
1399/4/6
منتقدین ماشین های ۲۰تا۳۰ساله که علاقمندن با ماشین های روز کره (هیوندا .کیا.سانگ یانگ )مقایسه میکنند وخیلی هم تعصب دارن اما موسو ده سال پیش فسیل حساب میشه
1400/2/11
عالی و مفید بود، ممنون
1400/3/2
درود
خودروی خوبی هست قبول دارم ولی نخرید جای گزین کردن این خودرو خیلی مشکله
1401/8/20
جایگزین کردن یعنی چی دقیقا؟
1401/6/16
بنده موسو ۶ سیلندر دارم
این ماشین خیلی خیلی مظلوم واقع شده
تز نظر قیمت عالی
از نظر آپشن عالی
از نظر نرمی و هندلینگ عالی
از نظر آفرود پر قدرت
از نظر شتاب ک دیگه هیولایی رام نشده هست این ماشین شتاب ماشین من ۶ ثانیه تا ۱۰۰ است
تو جاده هیچ ماشینی نمیتونه بامن کورس بندازه حتی پرادو و لندکروز
سرعتم ک راحت ۱۸۰ تا رو پر میکنه
فقط یکم مصرفش بالاست اونم یعنی منظورم ۱۴تا تو شهر ک ارزش داره پول بنزین میدی عوضش ی ماشینی سوار میشی ک کیف کنی
از نظر قطعاتم همه چیرو آقای مهران انصافی تو کلوپشون موجوده
ب موقع اگه تعویض روغن انجام بشه سرویس هاش انجام بشه بهترین ماشین جهانه
1401/11/23
سلام موسو ۶ سیلندر اتومات نسخه فول اپشن واقعا چیزی از پرادو کم نداره به نسبت قیمت ماشین خیلی به صرفه ای هم هست و مطمعن باشید موسو تو سالهای آینده به شدت گرون میشه در حد دو یا سه برابر قیمت فعلی پس ماشینهاتونو مفت نفروشین