موضوعات داغ

گزارش خودروبانک از نمایشگاه خودروهای خاص

عکس مطلب اول
عکس: بامداد صفائیان
نوشته: سپهر زنگنه

تیونینگ خیابانی، خودروهای مسابقه ای، نمونه های کلاسیک ارزشمند، آپشن های خاص و سیستم صوتی یا آفرود، از جمله زمینه های جالب توجه برای علاقه مندان به خودرو در چهار گوشه دنیا به حساب می آید و کشورمان نیز علیرغم تمام کاستی ها از این قاعده کلی مستثنی نیست و عشاق دو آتشه دنیای خودرو در ایران هم مانند سایر نقاط جهان در یک یا چندیک از زمینه های گفته شده به فعالیت می پردازند.
هفته گذشته پیست آزادی تهران میزبانی نمایشگاهی از خاص ترین خودروها و موتورهای موجود در کشور را به عهده داشت و این نمایشگاه نه چندان بزرگ به سنگ محک مناسبی برای ارزیابی گستره ماشین بازی در ایران بدل شده بود. خودروهای کلاسیک تمیز و درخشان در گوشه ای از نمایشگاه توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کردند، اما همه می دانیم که متاسفانه زمینه های قانونی چندانی برای حفظ و نگهداری از این خودروهای ارزشمند وجود ندارد و مالکین چنین خودروهایی هر ساله در برنامه ریزی های کلان، به عنوان تعویض و جایگزینی خودروهای قدیمی و فرسوده تهدید می شوند.
برنامه های آفرود در چند سال گذشته علاقه مندان فراوانی را به خود جذب کرده اند و در این نمایشگاه نیز شاهد چند خودرو تیونینگ شده و ارتقاء یافته برای آفرود بودیم که توسط شرکت های تیونینگ متخصصی در این زمینه آماده شده بودند. جالب آنکه تنها به فاصله چند غرفه، خودروهای مجهز به کیت کاهش ارتفاع بادی صف آرایی کرده بودند و تضاد بصری جالبی بین این خودروها با نمونه های بزرگ و تنومند آفرود دیده می شد.
متاسفانه مسابقات اتومبیل رانی در شاخه های سرعت و رالی در کشورمان رونق چندانی ندارند اما در این نمایشگاه شاهد حضور چند تیم تیونینگ متخصص آماده سازی خودروهای مسابقه ای بودیم که نمونه ای از جذاب ترین و موفق ترین ساخته های خود را نیز به نمایش در آورده بودند.
جالب تر آنکه در کنار انبوه خودرهای متفاوت و ریز و درشت، یک موتور سیکلت دست ساز ایرانی نیز به نمایش درآمده بود. موتوری که ظاهراً توسط فردی خلاق در پارکینگ منزل شکل گرفته بود و از ابتکار و تلاش علاقه مندان ایرانی در زمینه تولید و ساخت خودروها و موتور سیکلت های ایرانی حکایت می کرد.
شاید بتوان رایج ترین شاخه تیونینگ در ایران را، ارتقاء و بهبود خودرهای خیابانی و مجاز برای استفاده شهری دانست که گستره این شاخه از نصب رینگ اسپرت، جایگزینی سیستم صوتی فابریک با نمونه های فوق حرفه ای و نصب ست اگزوز آغاز شده و تا تعویض کامل پیشرانه با نمونه های بسیار قدرتمند، تعویض رنگ خودرو، نصب کیت های مربوط به سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع و یا معجونی از تمامی موارد فوق ادامه می یابد. به هر روی در شرایطی که زمینه قانونی مناسب برای استفاده همگانی از تنها پیست موجود اتومبیل رانی و موتور سواری وجود ندارد و هر از چندگاهی محدودیت های قانونی برای استفاده از خودروهای تیونینگ شده و خاص تشدید می شود، چندان عجیب نیست که پتانسیل صنعت تیونینگ در کشورمان همچنان بلا استفاده باقی مانده است.آنهم در شرایطی که با توجه به بافت جوان جمعیت ایران و شرایط اجتماعی، پتانسیل اقتصادی بسیاری در این شاخه وجود دارد و بسیاری کشورهای منطقه نیز در سال های اخیر شاهد رشد فوق العاده ای صنعت تیونینگ بوده اند، امری که در کشورمان علیرغم برگزاری چند نمایشگاه کوچک و بزرگ در طول سال، همچنان از نظر تصمیم گیرندگان اقتصادی و شرکت های تجاری فعال در عرصه خدمات و قطعات، به دور مانده است.

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/7/1
خودرو بانک دلت خوشه ها . تو این اوضاع موجبات خنده و شادی ما را فراهم کردی...
آخه اینا کجاشون خاصه؟؟ مگه ما خاص ندیده ایم؟؟!
1394/7/2
az nazareh shoma be chi migan khaaaaaaas ke mojebaaateh khandatoon nashe
1394/7/1
با تشکر از عکسهای خوبتون.
فکر کنم سطح نمایشگاهش پایین بود ولی.
1394/7/1
آخه مگه قرار نبود آمار این نمایشگاه هارو بدی تا ما هم حضور داشته باشیم؟
1394/7/1
به جز چندتاشون هیچ کدوم خاص نیست!
1394/7/1
بابا اینا راول کنید چرا فیلم نمیگذارید؟
1394/7/1
من تو کف اون bmw کروکه ام خیلی خوشگله
1394/7/1
بابا خودرو بانك جونه هركي دوست داري خبر اين نمايشگاه هارو بده بريم ببينيم مگه چي ميشه از قبل بگي فلان نمايشگاه فلان روز فلان جا هستش
1394/7/1
اره والا راست میگه اقا امیر چرا فیلم نمیزارین بابا حوصلمون سر سرفت از انتظار مردیم تو خدا بزاین اقا همون فیلم جک یا دوج چلنجر اول فیلم هست اونو بزارین فک کنم چلنجره امادست خواهشا بزاینش
1394/7/1
با تشکر از شما ولی واقعا سطح نمایشگاه پایین بود خیلی از ماشینا حتی خوبم صاف کاری و رنگ نشدن یعنی تمیز نیستن شاید خاص بودنشون واسه همینه .
1394/7/1
خییییلی بد جنسید.اول واسه این که خبر ندادید قبلش.دوم واسه اینکه فیلم نمیزارید.از این بابت دلم از دستتون خونه.خیلی نامرد هستید.ما رو چشم انتظار میزارید.فیلم دنا رو زود گذاشتید فکر میکردم بقیه فیلم ها رو هم زود به زود میزارید ولی دو ماه گذشت هنوز که هنوزه خبری نیست که نیست.خیییییلی دلم از دستتون پره.خیلی دلخورم.نامردا :( .شیطونه میگه سایت شما رو هم تحریم کنیم.سوم به خاطر این که پستای روزانتون خیلی کمه.سایتای دیگه رو نگا کنید.روزانه نصف اونا هم مطلب جدید نمیزارید.من نمیدونم این سایت رو پس برای چی راه انداختید اصلا؟من این حرفا رو برای این میزنم فقط چون سایتتون رو دوست دارم و علاقه بهش دارم.پس نمیخوام سایتی باشه که ملت از اون ناراضی هستند.قبول کنید خیلی افت کرده سایتتون.
به امید بهبودش.
برای نمایشگاه هم باید بگم آفرود بازا و آمریکایی بازا دمشون گرم مرررسی
1394/7/1
با سلام
تشکر از خودرو بانک بابت گزارش
امسال خیلی ضعیف بود من که اصلا خوشم نیمد حیف اون 10 هزار تومنی که بابت بیلیط ورودی دادم
از همه بدتر قسمت خودرو های کلاسیکش بود ....
1394/7/1
سلام
بغیر از او شورلته و جیپ چروکیه که مخصوص افرود بود بقیه شون جالب نبودن
1394/7/3
خاص؟
شاید از این لحاظ خاص بوده که مردمو میخندوندن . . . آخه پیکان کف خواب خاصه ؟
اسمش باید میشد "نمایشگاه اتومبیل های کف خواب" تا مردمم انقد پول و وقتشونو هدر ندن !!!
1394/8/21
خدایی که خاص هم هستن یک مشت اتیغه رو دور هم جمع کردن
اخه خب یکی نیس بگه خارجی ها ببینن چی میگن به ما؟