موضوعات داغ

نگاهی به قیمت دنا در بازار آزاد + جدول قیمت دی‌ماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
دنا پس از سمند، سمند LX و سورن، چهارمین خودروی ساخته شده براساس پلتفرم پژو 405 است. این خودرو که عرضه آن با حواشی زیادی همراه بود، از سال 93 مهمان جاده‌های ایران است. بیشتر این حاشیه‌ها، مربوط به قیمت دنا می‌شود. در ابتدا ایران خودرو برچسب قیمت دنا را حدود 50 میلیون تومان اعلام کرد، اما پس از مدتی رقم اعلام شده به 45 میلیون تومان کاهش یافت. حال و پس از گذشت چند سال از عرضه محصول ملی ایران خودرو، قیمت دنا در بازار به شدت افزایش یافته است.
با وجود آن‌که ایران خودرو در تبلیغات خود سعی کرد دنا را خودرویی متفاوت از سمند نشان دهد، اما مشتریان ایرانی هیچ عامل متمایز کننده‌ای در این دو خودرو مشاهده نکردند. حتی تفاوتی میان درب‌های دنا و سورن وجود ندارد و ایران خودرو دقیقا از همان درب‌ها بر روی محصول جدیدش بهره برد. موتور نصب شده بر روی دنا نیز تفاوتی با خانواده سمند و سورن ندارد. پیشرانه 1700 سی سی با کد EF7 که به موتور ملی شهرت یافته، قدرت بخش تمامی این خودروهاست.

دنا

دنا

بخش دیگری از حواشی دنا به عاملی غیر از قیمت آن مربوط می‌شود. دنا همچون سورن و سمند، از پلتفرم پژو 405، خودروی خانوادگی کهنسال شرکت پژو بهره می‌برد. به همین دلیل، نمی‌توان توقع وجود اختلاف فاحش در ابعاد و اندازه این خودرو، نسبت به سمند را داشت. طراحان ایران خودرو در توسعه دنا، سعی کردند با الهام‌گیری از میتسوبیشی لنسر، مرسدس بنز کلاس E و فورد موستانگ، محصولی متفاوت و هیجان انگیز را به بازار عرضه کنند. با وجود آن‌که در تلاش‌ این افراد هیچ شکی نیست، اما پلفترم قدیمی پژو بیش از این مقدار نمی‌تواند مدرن شود. یکی از اصلی‌ترین انتقادات وارده به طراحی دنا، عدم وجود هماهنگی در نمای جلو و عقب آن است. نمای جانبی نیز هیچ تفاوتی با سمند ندارد و مایه دلسردی خریداران است. این انتقادات، ایران خودرو را مجبور کرد تا محصولی بازنگری شده به نام دنا پلاس را به بازار عرضه کند.
طراحان ایران خودرو برای ساخت فضای داخلی، به سراغ محصولات هیوندای رفته و داشبوردی شبیه به این محصولات را برای دنا تدارک دیده‌اند. با وجود آن‌که سعی شده کابین دنا متفاوت از محصولات پیشین ایران خودرو به نظر برسد؛ به دلیل پلتفرم مشترک اکثر این خودروها، تفاوت چندانی در مقایسه بین این خودروها دیده نمی‌شود. همچنین برخلاف سمند، که یکی از ویژگی‌های مثبت آن به سواری نرم و صندلی‌های راحت مربوط می‌شود؛ صندلی‌های دنا بسیار خشک و دارای عرض کمی هستند. این مساله در مسافرت‌های طولانی و سواری‌های بلندمدت، به عامل آزار سرنشینان بدل خواهد شد. از سوی دیگر، مواد استفاده شده در ساخت کابین دنا چندان باکیفیت نبوده و در مدت کوتاهی دچار افت می‌شوند. با توجه به فاکتور اصلی توجه مشتری یعنی قیمت دنا، نمی‌توان کیفیت دنا را مطلوب ارزیابی کرد.

دنا

دنا

دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا، در طول سال‌های گذشته با ارایه فیس‌لیفت‌های متعدد بر روی محصولات قدیمی خود، سعی در جلب توجه مشتریان ایرانی داشتند. مشتریانی که به دنبال خودروهای جدید می‌گردند، اما بودجه آن‌ها برای خرید خودروهای وارداتی کفاف نمی‌دهد. دنا نیز همچون بسیاری دیگر از محصولات ایران خودرو، در طول دوسال گذشته دچار تنزل امکانات رفاهی شده است. اکنون دیگر خبری از رینگ آلیاژی و کروز کنترل در این خودرو نیست، در حالی‌که قیمت دنا هم در بازار و هم از سوی کارخانه، افزایش پیدا کرده است. همین علت موجب شده تا بازار خرید و فروش دنا، بخشی از رونق خود را از دست بدهد. علاوه برآن، عرضه دنا پلاس با ظاهر بهتر و امکانات بیشتر، دنا معمولی را به حاشیه رانده است. در جدول زیر، نگاهی به قیمت دنا در بازار آزاد داشته‌ایم. توجه به این نکته الزامی است که قیمت‌ها حدودی هستند و شما ممکن است ارقام مختلفی را در بازار مشاهده کنید.
سال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
1398صفرکیلومترسفیدبدون رنگ123 میلیون تومان
1398صفرکیلومترمشکیبدون رنگ122 میلیون تومان
139640,000 کیلومترسرمه ایبدون رنگ105 میلیون تومان
139646,000 کیلومترسفیدبدون رنگ106 میلیون تومان
139448,000 کیلومترسفیدبدون رنگ100 میلیون تومان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد