موضوعات داغ

دو احتمال از تولید و واردات خودرو

عکس مطلب اول
بدون شک مهمترین خبر خودرویی هفته، هشدار قطعه سازان بابت توقف تولید به دلیل مشکلات مالی و به دنبال آن عدم تامین مواد اولیه و قطعات بود. آرش محبی نژاد نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی عنوان کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف پروازها از چین، انبارهای قطعه سازان خالی شده و در صورتی که مطالبات آن ها پرداخت نشود و سفارش گذاری صورت نگیرد، پس از تعطیلات نورزو حداقل دو ماه توقف تولید خواهیم داشت. اظهارت محبی نژاد نشان دهنده آن است که با شیوع ویروس کرونا تامین قطعات از داخل و خارج با چالش مواجه شده است. در شرایط فعلی که کرونا باعث اختلال در زنجیره تولید خودروسازی کشور شده، اما مساله مهم کمبود نقدینگی و پرداخت نشدن تسهیلات جدید به زنجیره خودروسازی است. تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی که با مصوبه شورای پول و اعتبار قرار بود در بهمن ماه به حساب دو خودروساز بزرگ کشور واریز شود، اما هنوز پرداخت نشده است. از سوی دیگر آمارهای اعلامی قطعه سازی نشان می دهد که روند پرداخت مطالبات آن ها بهبود یافته و باید دید آیا باز هم هشدار توقف تولید خواهند داد؟
آمار جدید تیراژ تجاری ها
این هفته آمار تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد تیراژ این محصولات طی ۱۱ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالا رفته است. طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت، تا پایان بهمن امسال تنها ۶۵ هزار و ۴۸۸ دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی بوس، ون و وانت توسط تجاری سازان خصوصی و همچنین شرکت های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده که نشان از افزایش ۱۱ درصدی دارد. در حالت تفکیکی، تا پایان بهمن امسال ۲ هزار و ۸۴۱ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده که نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته افت بیش از ۷۰ درصدی را نشان می دهد. در بخش اتوبوس اما کل تولید طی ۱۱ ماه امسال فقط ۴۶۲ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از ۱۷ درصدی را نشان می دهد. همچنین در مجموع ۸۵۰ دستگاه مینی بوس و میدل باس در کشور تا پایان بهمن به تولید رسیده که در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، از افت بالغ بر ۴۷ درصدی حکایت می کند. در بخش وانت اما تا پایان بهمن امسال رشد ۳۳ درصدی در مقایسه با ۱۱ ماه ۹۷ به ثبت رسیده و در مجموع ۶۱ هزار و ۱۳۴ دستگاه از این محصول تولید شده است.

احتمال آزادسازی واردات <a href='https://www.khodrobank.com/cars'>خودرو</a> در سال آینده

احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال آینده


احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال آینده
این هفته خبری مبنی بر احتمال آزادسازی واردات خودرو منتشر شد. منشا این خبر نیز بند الحاقی لایحه بودجه 99 بود که بر اساس آن واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت خودروهای هیبریدی و ماشین آلات صنعتی و راهسازی با منشا ارز خارجی بر اساس قوانین و مقررات مجاز اعلام شد. البته لایحه بودجه 99 در مجلس رد شد، اما با اصل 85 شدن آن و موافقت رهبری، این لایحه جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شد. بنابراین این امیدواری به وجود آمده که در صورت تایید شواری نگهبان سایت ثبت سفارش به روی واردکنندگان خودرو باز شود. البته فعالان واردات خودرو با توجه به سیاست های کلی دولت، امید چندانی به بازگشایی سایت ثبت سفارش ندارند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/24
واقعیت اینکه دولت و یا شاید گروهی و حتی دقیق تر، فردی به نمایندگی گروهی در دولت واردات خودرو را از سال 95 به بهانه صرفه جویی در مصرف ارز، به کل مسدود کرد. اما حقیقت اینکه افرادی که پشت این حرکت بودند، دهه ها برای رسیدن به این موفقیت برنامه ریزی کرده بودند و بدست گرفتن یک بازار انحصاری با سودی رویایی، مهمترین دستاورد آنها و البته مزد سه دهه تلاش و برنامه ریزی ایشان بود. باید مطمئن بود که سودی که ایشان در سالهای گذشته و سود رویایی این یکی دو سال اخیر، به هیچ عنوان در کشور باقی نمانده، از طریق شبکه های مالی زیرزمینی به آنطرف مرزها انتقال داده شده است. بخش کوچکی از این سود به عنوان روان کننده داخلی، و بخشی دست خوش استراتژیست های مدیریتی به اصطلاح خودروسازان، روانه زندگیهای لاکچری خانواده آنها در امریکا و کانادا شده، و البته بخش عمده آن به دست سر اصلی مافیا و سرمایه گذار اصلی آنها در فرانسه و انگلیس رسیده است. بر این اساس تفکر اتلاف منابع ارزی از طریق واردات خودرو، بیشتر شبیه یک طنز چندش آور است. تنها نکته مهم، بازی دو سرباخت برای مردم کشور بوده، چه آنکه با خرید خودرو داخلی، جان خود را کف دست گرفته و سودی چند صددرصدی واریز جیب اجنبی کرده، یا آنکه با خرید خودرو خارجی به دوبرابر قیمت، تاوان قربانی نشدنش را پرداخت کرده است.