موضوعات داغ

قیمت خودرو پس از پایان کرونا چه می شود؟

عکس مطلب اول
شیوع ویروس کرونا تقریبا خرید و فروش خودرو را صفر کرده است. این شرایط در اواسط سال گذشته نیز وجود داشت و مردم در خرید و فروش خودرو تعلل داشتند. در شرایط فعلی همگان منتظر بازگشت وضعیت به حالت قبل هستند، اما در حال حاضر وضعیت بازار خودرو در سال جدید نامشخص بوده و باید دید قیمت ها روند افزایشی خواهند داشت یا به خاطر کرونا شاهد افت قیمت در بازار خواهیم بود؟ یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که بازار خودرو پس از پایان کرونا با موج جدیدی از افرایش قیمت در بازار خودرو مواجه خواهد شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از گسترش نیوز، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: قیمت خودرو در واقع از یک سری پارامترهای اقتصادی و غیر اقتصادی تبعیت می کند. مهمترین پارامتر تاثیرگذار روی قیمت مقایسه تعداد عرضه خودرو به بازار با تعداد خریداران و تقاضای واقعی بازار است. این مورد از مهمترین فاکتورهاست که روی بازار تاثیرگذار است. اگر عرضه به تعداد متقاضیان و به اندازه کافی وجود داشته باشد طبیعتا رقابتی در فروش خودرو ایجاد می شود و قیمت‌ها کاهش پیدا می کند. برعکس این قضیه نیز می تواند وجود داشته باشد و رقابتی در خرید خودرو ایجاد شود. چنین موردی در سال ۹۸ به وقوع پیوست چرا که تعداد عرضه خودرو کمتر از تعداد تقاضا بود، بنابراین رقابت بیشتر در زمینه خرید بود.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: قیمت ارز و نرخ تورم تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده خودرو دارد. در حال حاضر قیمت خودرو در کارخانه بیش از یکسال است که ثابت بوده و این موضوع باعث شده تا قیمت فروش شرکت های خودروساز در بعضی از مدل ها کمتر از قیمت تمام شده آن باشد. همچنین قیمت گذاری دستوری در دو سال گذشته باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و خودروسازان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
وی در ادامه بیان داشت: روش‌های غلط بنگاه داری مانند سوء مدیریت و به نوعی دولتی بودن شرکت ها در پایین بودن بهره وری و افزایش قیمت تمام شده نیز تاثیر دارد. اما آنچه که بیشتر از همه مشهود بود به قیمت دستوری برمی گردد و باعث کاهش توان شرکت های خودروساز برای تولید بیشتر و تامین قطعات پرتیراژ می شود. همین قضیه باعث کاهش عرضه و در نهایت قیمت ها در بازار بالا می رود. در چنین فضایی که با یک آشفتگی در حوزه خودرو مواجه هستیم سیستم های دلالی و سفته ‌بازی نقش ویژه‌ای پیدا می کنند. تلاش برای این که خودرویی را بتوانید با قیمت پایین تر خریداری کنید و در بازار بفروشید بیشتر خواهد شد. بنابراین با این وضعیت همواره هجوم برای ثبت نام خودرو وجود دارد.
موج افزایش قیمت پس از پایان کرونا
کریمی سنجری در پایان تصریح کرد: بازار خودرو در سال جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا، شروع بدتری نسبت به سال های گذشته داشت. تا اینجای کار شرایط مناسبی در زمینه تولید خودرو نداشته ایم و شرایط سال گذشته همچنان وجود دارد. علاوه بر آن تعهدات معوق سال گذشته به تعهدات سال 99 اضافه شده است. مردم نیز در شرایط فعلی که کرونا شیوع پیدا کرده و قیمت ها به شدت افزایش یافته، تمایلی به خرید خودرو ندارند. به زودی پس از تغییر شرایط و اتمام کرونا شاهد موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، مگر اینکه شرایط تولید و عرضه خودرو تغییر کند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/30
ان شاءالله که مردم با این تحلیلهای عجیب خام نشوند و سراغ خرید خودرو در سال 99 هم نروند،بازار دلار و سکه چرا دیگه جذابیت نداره چون سود توش نیست،اگه مردم با هم متحد شوند و یکصدا شو ندوخودرو نخرند دلال های زالو صفت دست از این بازار شسته و به سراغ بازار جذاب دیگری کوچ می کنند یادتونه در کمپین تحربم نه به خرید خودروی صفر نعمت زاده وزیر صمت تحریم کنندگان را ضد انقلاب خطاب می کرد کمی عاقل باشید و نگذارید بازیچه دست دیگران شوید من خودم ماشینم مدل 86 است و تمیز، پول خرید خودروی صفر هر مدل ایرانی اش رو هم الان نقد دارم ولی دیگر ماشین ایرانی صفر بی کیفیت افتضاح نخواهم خرید صد رحمت به sd86خودم پمپ بنزینش بعد 13 سال خراب شد بازکردم،بوش آلمان بود.مشتری است که فروشنده را ترغیب می کند جنس مرغوب تولید کند. خودرو نخرید نخرید نخرید
1399/1/31
نه کرونا به این زودی از این مملکت میره نه هرگز دیگه بازار خودرو مثه قبل میشه -طبق قیمت بازار جهانی الان پراید 15-20 تومن بیشتر قیمت نداره ولی از معجزات حکومت دلالی آخوندی این اصرار بر افزایش قیمت
1399/2/2
این آقای کارشناس ظاهرا خودش دلال خودرو هست آقا برو سمت یه بازار جذاب دیگری از این بازار خیالی چیزی دستگیرت نمیشه. تو چه مملکت حال به همزنی زندگی میکنیم وقتی خودروها رو با این قیمتها میبینی دقیقا بی ارزش شدن پول تو خیابان جلوی چشم ها راه میرن.