موضوعات داغ

پنج لحظه به یاد ماندنی فرمول یک روسیه در پیست سوچی

عکس مطلب اول

گرندپری روسیه از سال 2014 پای به تقویم فرمول یک گذاشته و از آن زمان پیست سوچی به ایجاد کردن لحظات درام عادت کرده است. در این سال‌ها مرسدس قوی‌ترین عملکرد را با کسب شش برد در این پیست داشته است که چهارتای این بردها متعلق به همیلتون می‌باشد. در سال 2019 می‌توانست این روند بردهای مرسدس در این پیست به دست فراری قطع شود، اما آن‌ها خودشان به این برد لگد زدند تا بار دیگر این مرسدس باشد که در این پیست پیروز می‌شود. حال بیایید به خاطره‌انگیزترین لحظات این گرندپری نگاهی بیاندازیم.

پودیوم سرجیو پرز

این راننده مکزیکی یکی از رانندگانی است که بسیار در مسابقه خوب عمل می‌کند. در سال 2015 و با یک پیست‌استاپ خوب در زمان حضور خودروی ایمنی در پیست، او در رده سوم و جلوتر از دنیل ریکاردوی ردبول، والتری بوتاس در ویلیامز و کیمی رایکونن در فراری به پیست وارد شد. به سرعت این سه راننده به پرز نزدیک شدند و سعی کردند به او فشار بیاورند تا عمر تایرهای او زودتر از موعد تمام شود، ولی پرز در نگهداری از تایرها یکی از بهترین‌هاست. ریکاردو به دلیل مشکل در سیستم تعلیق خودرو مجبور به کناره‌گیری از دور مسابقه شد. بعد از آن بوتاس و رایکونن توانستند از پرز سبقت بگیرند اما این پایان کار نبود. شانس به راننده فورس ایندیا در دور پایانی مسابقه رو کرد. بوتاس و رایکونن در این دور با یکدیگر با هم برخورد کردند و در نتیجه بوتاس از مسابقه خارج شد و خودروی رایکونن نیز به شدت آسیب دید تا پرز پنجمین پودیوم خود در طول دوران حضورش در فرمول یک را تجربه کند.

اولین برد والتری بوتاس در فرمول یک

سوچی یکی از پیست‌هایی می‌باشد که بوتاس همیشه آن را دوست داشته است. در سال 2017 او موفق شد اولین برد دوران حرفه‌ای خود در فرمول یک را در این پیست کسب کند. این راننده فنلاندی به دنبال خداحافظی ناگهانی نیکو روزبرگ، قهرمان جهان در سال 2016، به تیم مرسدس منتقل شد و اولین برد خود را در همان فصل اول با مرسدس تجربه کرد. در تعیین خط او جایگاه سوم را به خود اختصاص داده بود اما با استارتی بسیار خوب در شروع مسابقه موفق شد از هر دو فراری رد شود. در دورهای پایانی مسابقه فتل فاصله را با بوتاس به زیر یک ثانیه رساند اما ترافیک ناشی از خودروهای لپی به بوتاس کمک کرد تا این پیشتازی را به اولین برد خودش تبدیل کند. اختلاف این دو راننده در خط پایان 0.617 ثانیه بود.

مشاجره سباستین فتل و چارلز لکلرک

بعد از تعطیلات نیم‌فصل فرمول یک در تابستان 2019، فراری با خودرویی به مسابقات برگشت که نه تنها به مرسدس نزدیک بود، بلکه در برخی پیست‌ها سریع‌تر از مرسدس نیز دور می‌زد. متاسفانه استراتژی و غرور لکلرک و فتل باعث شد تا برد این مسابقه را از دست بدهند. لکلرک در تعیین خط موفق به کسب پول پوزیشن شده بود و در کنار او لوئیس همیلتون قرار داشت. فتل نیز در جایگاه سوم بود. فاصله 900 متری خط استارت تا پیچ اول پیست سوچی موقعیت راننده اول را بسیار زیر تیغ قرار می‌دهد و این دقیقا کاری بود که سباستین فتل انجام داد. او از اسلیپ استریم خودروی لکلرک استفاده کرد تا از هر دو راننده جلوی خود بگذرد و به مقام پیشتازی مسابقه برسد. چنین اتفاقی از قبل توسط فراری طرح‌ریزی شده بود و در فاز دوم این نقشه نوبت فتل بود که بگذارد لکلرک از او رد شود تا بتوانند فاصله خوبی با مرسدس‌ها باز کنند و مسابقه را در جایگاه‌های اول و دوم به اتمام برسانند. اما فتل چهار دوره قهرمان جهان شده است و به بی‌رحم بودن در پیست مسابقه معروف می‌باشد پس آیا واقعا شکست خوردن چنین نقشه‌ای جای سوال دارد؟

فتل در رادیو مرتبا اعلام می‌کرد که اگر لکلرک می‌خواهد از او رد شود باید نزدیک‌تر باشد و به همین دلیل او از موقعیت خود دست نکشید. فراری با دیدن چنین وضعیتی تصمیم گرفت تا لکلرک را چهار دور زودتر برای انجام پیت‌استاپ فرابخواند تا بتواند با تایرهای نوتر دورهای سریع‌تری ثبت کند و در هنگام تعویض تایر فتل، از او رد شود. فتل در دور بعد از انجام پیت‌استاپ با نقص فنی MGU-K مواجه شد و آن جمله معروف ’’آن موتورهای 12 سیلندر لعنتی را برگردانید‘‘ را در رادیو گفت. فتل تلاش کرد تا خودرو را به پیت‌لین برساند اما به دستور تیم و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به خودرو، در پیچ 16 خودرو را پارک کرد. این نقطه برای فراری اشتباهی بزرگ بود زیرا باعث وارد شدن خودروی ایمنی مجازی به پیست شد و همیلتون فرصت پیدا کرد تا با یک پیت‌استاپ خوب پیشتازی مسابقه را از آن خود کند. در همین زمان جورج راسل تصادف کرد تا خودروی ایمنی واقعی به پیست بیاید و لکلرک به پیت آمد تا با تایر سافت به پیست برگردد. در نتیجه این حرکت او به رده سوم، پشت سر بوتاس سقوط کرد. یک-دو فراری به یک سکوی سومی تبدیل شد تا فراری با استراتژی‌ بدش یک روز فاجعه‌بار را برای خود رقم بزند.

والتری، راه را باز کن

بوتاس در سال بعد از کسب اولین بردش در فرمول یک، در حال کسب دومین برد پیاپی در سوچی بود. او مسابقه را از جایگاه پول پوزیشن استارت زد و همیلتون و فتل پشت سر او بودند. با این حال این حس خوب برای بوتاس فقط تا دور 26 دوام داشت، جایی که مرسدس با یک دستور تیمی جای دو راننده خود را عوض کرد تا فتل نتواند به همیلتون فشار بیاورد. بوتاس به این دستور عمل کرد و همیلتون مسابقه را برد تا فاصله خود را در صدر جدول امتیازی با فتل به 50 برساند. بعد از مسابقه خشم عموم از این دستور مرسدس در همه‌ محافل پیچیده بود و همه انتظار داشتند دستورات تیمی ممنوع شود. همیلتون اما در اظهار نظری جالب گفت که این کاری بود که مرسدس مجبور به انجام آن شد تا از جایگاهش در رقابت برای قهرمانی رانندگان و تیمی جهان مطمئن شود.

شلیک تورپیدو و آغاز ماجراجویی ورشتپن

در مرحله چهارم رقابت‌های فرمول یک سال 2016، گرندپری روسیه و پیست سوچی میزبان یک اتفاق تاثیرگذار در سرنوشت دو راننده بود. دنیل کویات در ردبول در تلاش برای حفظ صندلی خود برای سال آینده بود و می‌خواست یک مسابقه خوب داشته باشد. چه مسابقه‌ای بهتر از مسابقه خانگی برای یک راننده که در آن بدرخشد؟ اما کویات نه تنها جایگاه خود را برای فصل بعد حفظ نکرد، بلکه باعث شد تا در مسابقه بعدی دیگر در گاراژ ردبول حضور نداشته باشد و مکس ورشتپن به جای او به این تیم منتقل شد. در استارت مسابقه و در پیچ 2 کویات با فتل برخورد کرد ولی به این برخورد راضی نشد و در پیچ 3 نیز با او تصادف کرد تا قهرمان چهار دوره فرمول یک جهان را از دور مسابقه خارج کند. نام مستعار تورپیدو به معنی موشک در چند مسابقه قبل در گرندپری چین توسط فتل برای او انتخاب شده بود، جایی که هم فتل و هم ریکاردو معتقد بودند او مسابقه آن‌ها را خراب کرده است. بعد از این اتفاقات کویات به تیم خواهر ردبول، یعنی تورو روسوی آن زمان و آلفا تائوری فعلی، منتقل شد. این جابجایی بین ورشتپن و کویات باعث تا ورشتپن در مسابقه بعدی در اسپانیا، اولین برد خود در فرمول یک را کسب کند و به جوان‌ترین راننده برنده یک گرندپری فرمول یک تبدیل شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد