موضوعات داغ

ملاقات با لکسوس RX350 مدل 2011 فیس‌لیفت شده با کیت F Sport

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

لکسوس RX350 را می‌توان به عنوان نخستین شاسی‌بلندهای لوکس بازار ایران دانست که در زمان ورودش به کشور، نگاه‌های زیادی را به واسطه طراحی متفاوت و مشخصات فنی قابل قبولی که داشت، به سمت خود معطوف کرد.

در واقع لکسوس RX محصولی است که با هدف جلب رضایت بیشتر آن دسته از مشتریان متمول و خواهان امکانات رفاهی بیشتری است که قصد دارند با پرداخت مبلغی کمتر نسبت به برندهای پرمیوم بازار، خودرویی لوکس با مشخصات فنی قابل توجه را خریداری کنند.

این شاسی‌بلند ژاپنی برای مصرف‌کنندگان ایرانی نیز محصولی کاملاً آشناست که طی سال‌های گذشته توانسته سهم قابل توجهی از بازار خودروهای لوکس را به خود اختصاص دهد. اما متاسفانه با توجه به اعمال محدودیت‌های شدید و ممنوعیت‌ واردات خودرو به کشور در سال‌های اخیر، نسخه‌های جدید و قدرتمند آن هرگز نتوانست به صورت رسمی راه به بازار ایران پیدا کند. هرچند که شرکت ایرتویا از اواخر سال 96 نسل جدید RX را تنها با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با تعداد محدودی به بازار عرضه کرد.

ما نیز در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ یک نمونه از نسل سوم لکسوس RX350 در کشور برویم که توسط مالک تغییر چهره داده و با ظاهری به روزتر در خیابان‌ها ظاهر شده است.

تاریخچه

همانطور که پیش‌تر گفته شد، لکسوس RX برای اولین‌بار در اواخر سال ۱۹۹۷ در بازار ژاپن با نام تویوتا هریر (Harrier) عرضه و سپس در قالب برند تجاری لکسوس با کد RX به بازار جهانی راه یافت. نسل اول RX هرگز به بازار ایران راه پیدا نکرد. تولید این مدل تا سال 2003 ادامه یافت. اما در نهایت نسل دوم RX از سال 2003 تا 2007 توانست به عنوان شاسی‌بلندی محبوب و پرفروش در بسیاری از کشورها شناخته شود. گفتنی است نسل دوم این خودرو در ایران نیز عرضه شد و توانست به عنوان محصولی لوکس، از بازار کشور سهم خواهی کند.

لکسوس RX350

سومین نسل از این محصول از سال 2008 تا 2015 تولید و عرضه شده که در این بین در سال 2012 یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرده است. گفتنی است این نسل در ایران طرفداران زیادی داشته و همچنان پس از گذشت چند سال متقاضیان حاص خود را دارد. خودروی موردنظر در این مقاله نیز از همین نسل بوده که به دلیل تغییرات ظاهری اعمال شده، نسبت به سایر نمونه‌های موجود در کشور متمایز شده است.

در انتها چهارمین و آخرین نسل لکسوس RX در سال 2015 به بازار معرفی شد و تاکنون روی خط تولید این خودروساز ژاپنی قرار دارد.

نگاهی به تغییرات ظاهری صورت گرفته

لکسوس RX350 را باید یکی از شاسی‌بلندهای شیک و باوقار بازار دانست که با بهره‌گیری از زبان طراحی پویا و سیال، توانسته همچنان پس از گذشت سال‌ها نگاه‌ها را به سمت خود بکشاند. این خودرو در نمای جلو دارای دماغه‌ای تهاجمی است که با بهره‌مندی از چراغ‌های بزرگ و کشیده، چهره‌ای زیبا را پدید آورده‌اند.

همانطور که گفته شد خودروی موردنظر دستخوش تغییرات ظاهری شده و از حالت استاندارد خارج شده است. این تغییرات در نمای جلو شامل تغییر سپر، چراغ‌ها و جلوپنجره می‌شود. به همین منظور ممکن است در نگاه نخست ظاهری شبیه به نسل چهارم RX در ذهن‌تان تداعی شود.

جلوپنجره خاص این خودرو که از نوع F Sport است، ظاهری خاص و متفاوت به آن بخشیده است. از طرفی تجهیزات کرومی نظیر نوار دور جلوپنجره و قاب دور مه‌شکن‌ها سبب شده ماهیت لوکس بودن این خودرو کاملاً حفظ شود.

لکسوس RX350

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در طراحی ظاهری این خودرو، سادگی است. در واقع این مفهوم در نمای جانبی RX350 به وضوح نمایان شده است. اما از طرفی پانل‌های حجیم بدنه سبب شده تا با خودرویی بزرگ و تنومند سروکار داشته باشیم. گفتنی است در این بخش هیچ تغییری صورت نگرفته و خودروی موردنظر با همان ظاهر استاندارد به نمایش درآمده است. البته رینگ‌های این خودرو نیز با نمونه جدید تعویض شده که همین امر باعث شده ظاهری جذاب‌تر از قبل داشته باشد.

اما در نمای عقب شاهد تغییر چراغ‌ها هستیم که دارای گرافیکی شبیه به نمونه به‌کار رفته در نسل چهارم است. این در حالی است که سایر اجزا و تجهیزات این بخش تغییر نکرده و دارای همان ظاهر استاندارد است. لازم به ذکر است تمامی تغییرات صورت گرفته در ظاهر این خودرو اعم از تعویض سپر جلو، چراغ‌های جلو و عقب و رینگ‌های جدید، هزینه‌ای حدود 40 تا 50 میلیون تومانی را در برخواهد داشت.

تغییرات اعمال شده در کابین

مهم‌ترین تغییر صورت گرفته در کابین این خودرو تغییر تودوزی است که به دلیل استفاده مکرر طی سالیان متمادی مستهلک شده بوده است. بدین منظور تودوزی جدید به کار رفته در علاوه‌بر نوسازی فضای کابین، دارای طرح دوخت لوزی است که موجب می‌شود فضایی لوکس‌تر از گذشته مهیا شود.

همچنین تریم طرح چوب نیز ترمیم شده و با ظاهری جدید، هماهنگی قابل توجهی با تودوزی چرمی جدید پیدا کرده‌اند. به عبارت ساده کابین لکسوس RX350 موردنظر کاملا نوسازی شده است.

یکی از ویژگی‌های بارز در کابین این خودرو، طراحی خاص و متمایز داشبورد است که دارای کنسول میانی متمایل به سمت راننده است. همچنین موقعیت جاگیری اهرم تعویض دنده در این خودرو نسبت به سایر خودروهای موجود در بازار کاملا متفاوت است. نمایشگر 8 اینچی بزرگ RX در بالاترین قسمت کنسول قرار گرفته و به کمک ماوسی که بین دو صندلی قرار دارد، می‌توان از آن استفاده کرد و اطلاعات مربوط به سیستم صوتی و کامپیوتر سفری خودرو را روی آن مشاهده کرد. همچنین دو صفحه نمایشگر برای صندلی های عقب قرار داده شده که می توانند به صورت مجزا کار کنند و سرنشینان عقب را سرگرم کنند.

لکسوس RX350

اما یکی از جذابیت‌های داخل کابین این خودرو، سیستم صوتی حرفه‌ای Mark Levinson است که به وسیله 19 بلندگو در سراسر کابین و چنجر 6 تایی، فضای کابین را به سالن اپرا تبدیل می‌کند. همچنین سقف تمامی شیشه‌ای این خودرو که به مون‌روف معروف است، به صورت یکپارچه بوده و دارای سانروف نمی‌باشد.

یکی دیگر از امکانات موجود در این خودرو که در زمان ورود به کشور توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده بود، سیستم HUD یا همان هداپ دیسپلی است اطلاعاتی نظیر سرعت لحظه‌ای و یا موج رادیو را روی شیشه جلو برای راننده به نمایش در می‌آورد.

گفتنی است فضای داخل کابین این شاسی‌بلند ژاپنی بزرگ و جادار ارزیابی می‌شود. به‌گونه‌ای که فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب کاملا مناسب است. از طرفی ارتفاع مناسب سقف یکی دیگر از مزایای این خودرو است که راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان خصوصا در قسمت عقب کابین فراهم می‌سازد.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

از دیگر امکاناتی که روی این خود قرار دارد می‌توان به 10 کیسه توای شامل کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو، کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان برقی و جمع شدن خودکار فرمان به هنگام پیاده شدن، روکش چرمی غربیلک فرمان، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو و خروجی هوا برای سرنشینان عقب، آینه‌های تاشو جانبی و آینه میانی الکتروکرومیک، چراغ‌های LED روی آینه‌های کناری که در هنگام نزدیک شدن کلید به خودرو روشن می‌شوند، چراغ‌های زنون در جلو و با سیستم شستشو و قابلیت چرخش در هنگام چرخش، سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها بر اساس نور محیط و سنسور باران برای کنترل سرعت برف پاک‌کن‌ها بر اساس شدت بارش، کروز کنترل به همراه رادار که سرعت خودرو را بر اساس خودروی جلویی کنترل می‌کند، سنسور پارک در جلو و عقب و دوربین پارک در جلو و همچنین آینه سمت راست اشاره کرد.

مشخصات فنی قوای محرکه

لکسوس RX در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود، اما مدلی که شرکت ایرتویا برای بازار ایران در نظر گرفته بود، نسخه RX350 بود که از یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر بهره می‌برد. قدرت این موتور به 275 اسب‌بخار در 6200 دور دقیقه و گشتاور آن به 348 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه می‌رسد که این قدرت به وسیله یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال می‌یابد.

لکسوس RX350

بر این اساس طبق اعلام رسمی کمپانی لکسوس، RX350 با وزن تقریبی 2738 کیلوگرمی برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، به زمانی حدود 7.5 ثانیه نیاز دارد. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن 10.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به ابعاد و زون کلی خودرو چندان دور از انتظار نیست.

این خودرو از امکانات ایمنی مناسبی نظیر سیستم کنترل تعادل، ترمز ABS و سیستم چهار چرخ متحرک (AWD) برخوردار است که تنها بخشی از امکانات استاندارد این خودرو هستند.

تجربه رانندگی

با ورود به کابین لکسوس RX350 مدل 2011 با فضایی لوکس و آرام مواجه خواهید شد. صندلی‌ها بسیار نرم و راحت هستند که در این خودرو با تودوزی چرمی جدید پوشانده شده‌اند. البته باید به این مضووع اشاره کرد که یکی از نقاط ضعف RX، کیفیت پایین متریال مصرفی در تودوزی است. به‌گونه‌ای که پس از گذشت چندسال کاملا فرسوده و مستهلک می‌شوند.

موقعیت قرارگیری راننده به واسطه ارتفاع مناسب صندلی و همچنین ارتفاع کلی خودرو از سطح زمین باعث می‌شود تا تسلط کافی نسبت به محیط اطراف خودرو داشته باشید. با روشن کردن پیشرانه 3458 سی‌سی صدای غرشی از نهاد موتور بلند می‌شود که نوید تجربه‌ای لذتبخش را به راننده و سرنشینان می‌دهد.

با قراردادن اهرم دنده در حالت درایو شروع به حرکت می‌کنیم. نکته قابل توجه درخصوص این خودرو، عملکرد دقیق جعبه‌دنده است. به نوعی که هنگام تعویض دنده‌ها کمترین کوبش و لرزش در کابین احساس می‌شود. این موضوع حتی در زمان‌هایی که تمرکز می‌کنید تا تعویض دنده‌ها را متوجه شوید، کار چندان آسانی نخواهد بود.

لکسوس RX350

لکسوس RX سواری بسیار نرم و آرامی را در شهر و حتی مسیرهای خاکی خارج از جاده‌ای ارائه می‌کند که این موضوع مهم‌‌ترین نکته در این خودرو به شمار می‌رود. اما اگر در مقام مقایسه بخواهیم تجربه سواری آن را با رقبای اروپایی نظیر ب‌ام‌و ایکس 3 مقایسه کنیم، باید بگوییم که لکسوس در رده‌های بعدی جای خواهد گرفت.

البته به غیر از این هم انتظار نمی‌رود، چرا که لکسوس با هدف رقابت با برندهای پرمیوم اروپایی پا به بازار گذشات. اما با این تفاوت که محصولات خود را با قیمتی کمتر به دست مشتریان می‌رساند. این را هم باید درنظر داشت که این اختلاف قیمت به واسطه کیفیت پایین‌تر برخی از متریال مصرفی خصوصا در بخش کابین صورت گرفته است.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم در انتها یک نتیجه‌گیری کلی از لکسوس RX350 مدل 2011 داشته باشیم، باید بگوییم که استهلاک کم و عمر مفید بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول ژاپنی است که در خودروهای اروپایی این موضوعات کمتر دیده می‌شود. از سوی دیگر قدرت بالای موتورف امکانات رفاهی مناسب و جایگاه اجتماعی قابل قبولی از دیگر مواردی است که RX350 را پس از گذشت نزدیک به 10 سال، همچنان در رده خودروهای با ارزش خرید بالا قرار داده است.

لکسوس RX350

خودروی موردنظر در این مقاله نیز دستخوش تغییراتی در ظاهر و فضای کابین شده است که تمامی اقدامات لازم در این بخش در یکی از مجموعه‌های خدماتی موجود در شهر تهران انجام گرفته است. هزینه کلی برای انجام تغییرات این‌چنینی حدود 60 تا 80 میلیون تومان است و برای انجام آن به زمانی حدود 2 الی 3 هفته نیاز است.

گفتنی است در حال حاضر لکسوس RX350 مدل 2011 در بازار با قیمتی حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان تا دو میلیارد و 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که بسته به میزان سلامت فنی و ظاهری قیمت‌اش در این بازه تعیین می‌شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/7
وزنش 2700 کیلوگرمه واقعا؟؟؟؟؟؟