موضوعات داغ

از امارات و نیجریه تا کامبوج؛ نگاهی به بازار بزرگ صادرات خودروهای دست دوم آمریکایی

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

در صنعت خودروسازی معمولا تمام اخبار و اطلاعات در خصوص بازار خودروها نو، مدل های جدید، فناوری های تازه و این قبیل مسائل است، اما باید گفت که در عالم واقعیت، حجم بازار مدل های دست دوم چندین برای خودروهای نو است، چرا که هم اکنون میلیون ها خودرو با عمری بیش از ده سال در سراسر جهان در حال تردد هستند و حتی در کشور ثروتمندی مانند آمریکا نیز میانگین عمر خودروهای در حال تردد از 11 سال فراتر رفته که می تواند نشانی از کیفیت بالای خودروهای تولیدی در قرن بیست و یکم میلادی باشد.

اما فارغ از این مورد، جالب است بدانید که در کشورهای پیشرفته بسیاری از خودروهای دست دوم به جای استفاده تا اخرین کیلومتر، در بازار جهانی عرضه می شوند و سر از کشورهای دیگر در می آورند. با این کار کشورهای پیشرفته نیز می توانند قبل از خارج شدن خودروهای قدیمی از چرخه مصرف، تکنولوژی های قدیمی، هزینه بر و آلاینده را با خودروهای نو جایگزین نمایند و از از سرمایه خود دفاع کنند. چرا که طبیعتا ارزش یک خودرو دست دوم بیشتر از ضایعات آهن خودروهای اسقاطی است.

خودروهای کارکرده

در این مورد خاص احتمالا می دانید که بسیاری از خودروهای آلمانی از اروپای شرقی و یا حتی کشورهایی مانند گرجستان یا آذربایجان سر در می آورند و خودروهای ژاپنی دست دوم نیز به استرالیا، یا حتی افغانستان صادر می شوند، این ماجرا به قدری شایع است که در واقع می توان گفت بازار خودرو در تمامی کشورهای در حال توسعه در منطقه خاورمیانه و افریقا با خودروهای دست دوم تامین می شود که البته به لطف وجود ایران خودرو و سایپا، ایران در مورد کاملا استناست.

اما در خصوص بازار آمریکا جالب است بدانید که درست مانند بسیاری از کشورهای دیگر، عمده صادرات خودروهای دست دوم به بازار امارات متحده عربی انجام می شود و رتبه دوم نیز به کشور افریقایی نیجریه می رسد. جالب آنکه علیرغم همسایگی مکزیک با آمریکا، این کشور در رتبه جهارم بعد از گرجستان در این فهرست قرار دارد و دلیل این امر را نیز باید وجود کارخانجات بزرگ خودروسازی در خاک مکزیک عنوان کرد.

بازار خودروهای کارکرده

نکته مهم در خصوص تجارت خودرو دست دوم این است که این امر در واقع می تواند یک معامله دو سر برد برای طرفین تلقی شود، چرا که از یک سو کشورهای درحال توسعه می توانند نیاز خود به حمل و نقل را با قیمتی مناسب براورده سازند و از سوی دیگر، با خروج خودروهای قدیمی، رونق بازار کشورهای پیشرفته نیز به نوعی تضمین می شود. از این روست که کشوری مانند استرالیا تصمیم میگیرد تا در تنها کارخانه ملی خود (هولدن) را تخته کند، چرا که واردات خودروهای نو و دست دوم از سایر کشورها برای استرالیا به صرفه تر است. جالب است بدانید که مشابه این رویه پیش از این در بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز اتفاق افتاده است که از جمله آن ها می توان به ادغام شرکت اشکودا از جمهوری چک در فولکس واگن، جذب شدن برند های انگلیسی در کارخانجات آلمانی، خریداری شدن لادا روسیه توسط رنو و ..اشاره کرد که عملا باعث حذف شدن برند های کوچک خودروسازی شده است، چرا که شرایط صنعت خودروسازی از حیث سرعت پیشرفت فناوری و حجم بازار به نوعی است که اساسا کارخانجات کوچک در کشورهای در حال توسعه، شانسی برای ادامه بقا ندارند که البته بازار انحصاری در کشوری مانند ایران در این زمینه کاملا استثنا محسوب می شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد