موضوعات داغ

کامیون بنز 1943 حین تست مشاهده شد، عقب‌گردی دیگر از ایران خودرو دیزل

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

طی روزهای گذشته تصاویری از یک بنز 1943 باری زردرنگ در رسانه‌های مختلف منتشر شده است که محصول جدید ایران خودرو دیزل را در حال تست نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد پس از عرضه بنز 2624 و بنز 1924، اکنون ایران خودرو دیزل قصد دارد تا کامیون باری تک دیفرانسیل 1943 را روانه بازار کند.

چهره این سه محصول باری ایران خودرو دقیقا همان چیزی است که سال‌ها در جاده‌های کشور دیده‌ایم، بنزهای واگن هود با چراغ‌های گرد و دماغه‌ای نسبتا کشیده به همراه سپرهای جنگی که برای سال‌ها به کابوس رانندگان خودروهای سواری تبدیل شده بودند. ایران خودرو نیز در نسل جدید بنزهای واگن هود با افزودن یک گارد این سپر را تا حدودی اصلاح کرده و ارتفاع آن را نسبت به نمونه‌های قدیمی کاهش داده است. با این حال تغییری در دیگر قسمت‌های چهره بنز 1943 واگن هود مشاهده نمی‌شود و همچنان با خودرویی مواجه هستیم که طراحی آن مربوط به دهه 60 میلادی است.

عقب گرد صنعت خودروسازی در سایه تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های داخلی

عقب گرد چند دهه‌ای ایران خودرو دیزل را می‌توان ناشی از تحریم‌های اعمال شده بر صنعت خودروسازی و مخالفت برخی تصمیم‌‌گیران با واردات خودروهای سنگین دست دوم دانست. با وجود مخالفت‌های صورت گرفته با ترخیص کامیون‌های دست دوم از گمرک، این کار به کندی پیش می‌رود ولی لابی‌های مختلف خودروسازان سعی دارند تا انحصاری که در بازار خودروهای سبک ایجاد کرده‌اند را در بازار خودروهای سنگین خلق کنند که نتیجه آن اجبار مشتری ایرانی به خرید کامیون‌های چینی یا کامیون‌های تولید داخل با تکنولوژی قدیمی خواهد بود.

بنز 1943

مطابق شنیده‌ها، پیشرانه مورد استفاده بر روی بنز 1943 باری ایران خودرو از نوع OM457 است که پیش از این خودرو در اتوبوس بنز C457 و بنز اکسور نیز مورد استفاده واقع شده بود. این پیشرانه می‌تواند حداکثر 430 اسب‌بخار قدرت و 2000 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. حجم این پیشرانه به طور دقیق 11967 سی سی بوده و آرایش آن نیز به صورت شش سیلندر خطی است.

برای سیستم انتقال قدرت بنز 1943 نیز از گیربکس دستی 16 سرعته ZF آلمان استفاده شده است و خبری از گیربکس اتوماتیک در محصول جدید ایران خودرو دیزل نیست. برای افرادی که با این گیربکس آشنایی ندارند باید گفت که این گیربکس در حقیقت هشت دنده است اما به علت استفاده از نیم دنده که تعداد دنده‌ها را دو برابر می‌کند، به گیربکس 16 دنده شهرت دارد. این گیربکس از مدت‌ها پیش در بنز 2628 معروف به مایلر مورد استفاده قرار گرفته بود.

تجهیزات احتمالی بنز 1943

در خصوص تجهیزات بنز 1943 هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد چرا که کاتالوگ رسمی این محصول توسط ایران خودرو دیزل منتشر نشده است. با این حال اگر تولیدات اخیر ایران خودرو دیزل نظیر بنز 2630 را در نظر بگیریم، شاهد امکاناتی همچون بخاری درجا، اتاق دوکابین و ترمزهای کاسه‌ای به همراه سیستم ترمز ضد ققل در این بنز ایرانیزه خواهیم بود. نکته نه چندان قابل قبول در خصوص بنز 1943 ایجاد تغییرات حداقلی در کابین است، به طوری که حتی شیشه بالابرها نیز همچنان با دستگیره کنترل می‌شوند و خبری از شیشه بالابرهای برقی نیست.

بنز 1943

سری کامیون‌های واگن هود مرسدس بنز به دلایلی همچون تعمیرپذیری آسان، هزینه نگهداری پایین و فراوانی قطعات یدکی، انتخابی اقتصادی برای رانندگان به شمار می‌روند اما مساله اصلی این خودروها فقر شدید ایمنی و امکانات رفاهی است. استفاده از ترمزهای کاسه‌ای به همراه سیستم ترمز ضد قفل، بدون وجود تجهیزاتی همچون ریتاردر یا سیستم EBS از بنز 1943 واگن هود یک خودرو سنگین ناامن می‌سازد. طراحی قدیمی این خودروها که مربوط به دهه 1950 و 1960 میلادی است نیز جذابیتی برای مصرف‌کننده امروزی ندارد و امکانات رفاهی این خودروها نیز رضایت‌بخش نیستند.

قیمت

در نهایت به قیمت بالای این خودروها می‌رسیم که برای مصرف‌کنندگان ایرانی قابل پذیرش نیست. هم‌اکنون بنز 1924 باری حدود یک میلیارد و 362 میلیون تومان و بنز 2624 جفت محور باری یک میلیارد و 972 میلیون تومان از سوی ایران خودرو دیزل قیمت‌گذاری شده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود قیمت بنز 1943 باری نیز در حدود یک و نیم میلیارد تومان تعیین شود. در چنین شرایطی و با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی اندک کامیون‌های بنز واگن هود، به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان ایرانی ترجیح دهند تا چنین مبلغی را صرف خرید کشنده‌های سری اف هاش ولوو با کارکرد 20 ساله کنند تا حداقل خودرویی با طراحی مدرن‌تر و امکانات بیشتر در اختیار داشته باشند. آن‌چه در مورد این مساله به وضوح مشخص است، ورود انبوه خودروهای سنگین کارکرده می‌تواند به کاهش قیمت این خودروها در سطح بازار کمک شایانی کند که به نظر نمی‌رسد شاهد چنین رخدادی در آینده نزدیک باشیم و مشتریان ایرانی بایستی هزینه گزافی را صرف خرید خودروهای سنگین با فناوری قدیمی کنند.

نظرات کاربران

21 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/4
کلاغ رو رنگ زرد زدن دارن داد میزنن که قناریه . چه جوری روشون میشه ؟ رو که نیس صد رحمت به سنگ پا
1400/12/11
شما که سوادشو نداری نظر نده. به عمرت یه دوچرخه رو باز و بسته کردی که در مورد ایران خودرو دیزل اینطوری نظر میدی؟
1401/2/13
جناب ادی فکرکنم تو عمرت سوار اسکانیا و ولوو 500 نشدی😂😂😂
1399/10/5
ایران خررو داره بر میگرده عقب🤣
1399/10/8
داش درستش " ویران خر رو " هست حیف اسم ایران نیست قاطی این حلبی سازها میکنی
1399/10/5
باز هم گند از خررو
1399/10/5
قدرت 430اسب مطمئن هستید فکر کنم اشتباه گفتن این موتور زیر 300اسب رو اتوبوس میده اگه 430اسب باشه و ترکیبش با گیربکس مایلر یه غول واقعی میشه از نظر قدرت مایلر با 260 اسب غول معدن هستش
1399/10/7
بله این موتور برای اولین بار در شرکت ایدم داخلی سازی شد و استانداردش رو یورو 3 کردند که عملکردش قابل قبول است وگیبرکس هم تحت لیسانس ضد اف در شرکت چرخشگر تولید میشه. که اکر میتونستند اتوماتش رو هم داخلی ساری می کردند خیلی بهتر بود. محور خودرو در شرکت محور سازان تولید میشه تنها کار ایرانخودرو این بود که بدنه مناسب با طراحی داخلی و خارجی بروزتر و هچنین امکانات رفاهی، ایمنی مناسب تر فراهم میکرد که طرف شکست خورده این پروژه ملی است واقعا صد حیف.
1399/10/5
الان اینا خودشون رو مسخره کردن یا مردم رو؟
کجای دنیا این ماشین به فروش میره و آیا واقعا در یک بازار رقابتی سالم کسی اینو می خره
تکنولوژی 1960!! اونهم در سال 2020!!! آخه چرا باید بیش از یک میلیارد بابت این بدند راننده ها انصاف کجا رفته نمی تونید خودرو بسازید کسی مجبورتون نکرده مردم هم عاشق خودروهای شما نیستن واردات رو آزاد کنین بره
1399/10/5
ولوو اف اچ کمتر از دو میلیارد پیدا نمیشه.
با یک و نیم میلیارد فقط F12 و N12 میشه پیدا کرد.
بنابراین این ماشین از نظر فنی شرایط بهتری داره ولی از نظر طراحی سکوت کنیم بهتر هست...
1399/10/6
ولی برعکس نظر این مقاله و اکثر افراد و کارشناسان ،
بنظر من این کار برگشت به عقب نبوده!
بعد از مونتاژ کامیون های چینی با ارم ( و نشان) ایرانی و رفتن بنز از ترس تحریم ها ،
برای گام اول این کار بد نیست!
حالا باید سعی کنند یک اتاق جدید برای این بنز 60 ساله طراحی کنند! اتاقی مثل کامیون های دماغه دار امریکایی!
با امکانات و ایمنی بیشتر و البته قیمت ارزان!
قطعا طراحی اتاق سخت است چون باید تنش های زیادی را تحمل کند و دسترسی تعمیرکار به قطعات راحت باشد!
اما بنظرم اینکار گام اول خوبی هست و جای تشکر داره!
بشرطی که سال آینده این کامیون با بدنه جدید ارائه شود!
1399/10/7
ایشا... با بدنه ایرانی هم عرضه بشه!
واقعا این طراحی زشته و قدیمی هست!
1399/10/6
عجیبه موتور اکسور رو بدنه بنز 1924 گذاشتن اسمش رو گذاشتن 1943 ! شاید موتورش همون او ام 355 هست نه 457 ! خب چرا همون بدنه اکسور رو نساختن ! یه نکته دیگه اینکه دستگیره در بازکن و شیشه بالابر همونیه که شصت سال پیش هم رو این کامیون بود.
1399/10/6
اول اینکه رنگش رو از نارنجی در آوردن خودش کار بزرگی هست.خخخخخخخخخ
بلاخره یه داشبورد براش طراحی کردن و گذاشتن ولی حالا که داشت تغییرات می داد جاش بود که نما جلوی کاپوت و چراغ ها رو هم تغییر میداد و لوگو بنز رو هم از جلوش برمیداشت بدبخت بنز چه گناهی کرده. شیشه بالابر های پیکان رو هم گذاشتن روش خوب بابا سال 2020 هستیم دیگه برقیش می کردید به خدا کاری نداره
1399/10/9
این خودرو قابل استفاده از تریلر۱۳.۶۰ نمیباشد،باقوانین ایران که طول ۱۶‌۵۰ ازاده،کروزکنترل ندارد،ریتاردیا اینتارد گیربکس ندارد،شیشه بالابربدقی نیست.بخاری درجاندارد.زیربالن نیست،طرح قدیمه،فرمونشم که ثابته یعنی واقعا بایه بادگیرو کایت بغل دارین بااروپا رقابت میکنید،وای به حال مردم ایران
1399/10/19
مگه چند تا کشور تو دنیا هست که کامیون تولید میکنن .. یکم عادلانه حرف بزنیم . درسته که باید سعی کرد بیشتر پیشرفت بشه ولی همین ها اگه تولید بشه جلو گرونی بیشتر رو میگیره
بنظرم خدایه ماشین بازا میشه خیلی باحاله
1399/12/16
آقایونی که میگید این ماشین تو هیچ جای دنیا فروش نمیره تو کشور های آفریقایی و عراق هند و پاکستان هم هنوز این رخش آلمانی تو این کشور ها هست .
1399/12/27
کشنده است، نه باری!!
1400/6/24
اتفاقا این اتاق امنیتش عالیه .بخاطری دماغ داره.چراغهاش تغیر میدادن دیگه عالی تر میشد.برای جاده های ما و شرایط کشور ما حرف نداره .تو این شرایط تحریم قیمت پایین بدن واقعا عالیه.
1400/7/6
ایران‌خودرو کارنامه مردود داره. ایران عزیزمون توانایی های بسیاری داره که در ساخت تسلیحات موشک پهپاد نشون داده. این خیلی جاها متل برزیل داره تولید میشه با تعغیر شکل. باید اتاقش کوچیکتر میکردن پایین میاوردن. اگر همون 1843اکسور باشه ریتاردر داره و خیلی انجین گیربکس خوبی داره. البته این شاسی فوق العاده داره یادمون نره
1400/12/10
من برم رگمو بزنم بخاطر اینهمه پیشرفت