موضوعات داغ

آیا واقعاً فیات به بازار خودرو ایران می‌آید؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

همانطورکه ترامپ به پایان دوره پرطمطراق خودش نزدیک می‌شود، حواشی پوچ و البته آتشین بازار خودروی ایران نیز بیشتر به گوش می‌رسد. از بازگشت خودروسازان بی‌وفای سرزمین عشاق (فرانسه) گرفته، تا ظهور یک شبه برندهای ناشناخته از سرزمین اژدهای قرمز (چین) در جاده مخصوص، همگی سرتیتر خبرهای این روزهای پرتیتر رسانه‌های خوش‌‌تیتر خودرویی است! حال دو روزی است که خبر ورود فیات به ایران به گوش می‌رسد، آن هم زمانی که هنوز این ترامپ بازنده از روی صندلی خود بلند هم نشده! و حتی بعضی گفته‌اند که پیش‌فروش فلان محصول توسط بهمان شرکت بزودی آغاز می‌شود.

چنان این خبر ورود فیات عظیم از تورین ایتالیا به ایران در فضای مجازی شعله‌ور شده که چندین پیام از آشنایان برای خرید این خودرو دریافت کردم که لازم شد دست به قلم شوم!

درست است که بایدن برنده این کارزار شده و امید به احیای برجام، خنده بر لبان خاص و عام (به استثنای کاسبان تحریم) نقاشی کرده، اما اجازه دهید حقایقی را در کنار هم ریویو (Review) کنیم! فعلاً جز کاهش قیمت دلار، هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و هنوز هم مشکلات عظیم برای حواله بانکی، حمل بار به مقصد ایران و همچنین مراودات بین‌المللی پابرجاست تا آقایان در روز معلوم با بایدن گفتگو کنند و نتیجه مشخص شود. پس هنوز هیچ چیز عوض نشده و در این بین شنیدن خبر ورود فیات آن هم با زیرمجموعه‌های خطیری چون فراری و مازراتی بسیار عجیب است. در ضمن باید متذکر شوم که کرایسلر، دوج و جیپ هم جزو همین لیست هستند که کاملاً آمریکایی تشریف دارند و قطعاً مشکلاتی را برای همکاری فیات با هر شرکت خودرویی در ایران فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، اگر به روند اعطای نمایندگی رسمی خودروسازان اروپایی به شرکت‌های ایرانی در دوران برجام اوباما نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که قطعاً فیات نیز به این راحتی‌ها به یک شرکت در ایران رخصت نمایندگی برای خودروهای سواری نمی‌دهد.

بنده نه قصد تایید و نه قصد رد خبر ورود فیات به ایران را دارم، اما وقتی صحبت از نمایندگی رسمی چنین برند گردن‌کلفتی آن هم در ایرانی می‌شود که از زمین و زمان محدود، محروم و تحریم است، تا به چشم مدرک مستند مشاهده نکنم و همچون نمایندگی‌های فولکس‌واگن و مرسدس‌بنز، تایید شرکت مادر را نبینم، عقلم حکم می‌کند که به عنوان ژورنالیست سرد و گرم چشیده تا اطلاع ثانوی سکوت اختیار کنم.

امیدوارم که همکارانم در مورد کلمات حقوقی همچون "نمایندگی رسمی" یا "مجوز عرضه یا واردات" که بار زیادی به همراه دارند، بیش از گذشته هوشیار باشند که همین صفت‌های شیرین، گاهاً باعث گمراهی خریداران بیچاره‌ای شده که به سادگی پول باارزش خود را از دست داده‌اند.

باشد که به زودی شاهد ورود مجدد برندهای معتبر خودرویی جهان در بازار بسته و کسل‌کننده خودرو ایران باشیم و همگی از حضور چهارچرخ‌های روز دنیا، البته با قیمتی معقول استفاده کنیم.

در انتها از این تریبون استفاده کرده و از هر شرکت و خودروسازی که توانسته با موفقیت "نمایندگی رسمی" این برند معتبر اروپایی را دریافت کند، با روی خوش دعوت می‌کنیم که با ارایه مستندات لازم، شفاف‌سازی واضحی برای رسانه‌های تخصصی خودرویی همچون خودروبانک کند که در صورت تایید، ما نیز همچون جملگی اروپایی‌ها، با چشمانی بسته مهر تایید بر خودروهای این خودروسازی معتبر خواهیم زد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/29
اولا که فیات صاحب برندهای امریکایی مثل جیپ و دوج هست که به هیچ عنوان بهش اجازه حضور فعال و دائمی در ایران رو نمیده .
ثانیا اگه این خبرها صحت داشته باشه به معنای اینه که تو این اوضاع داغون کرونایی ، فیات میخواد ساده ترین و ارزونترین محصول خودش رو با قیمتی فجیع به ایران بفروشه تا آمار فروش برند فیات رو _ مجزای از فراری و مازراتی و جیپ و دوج و ... _ سر و سامانی بده . مثل کاری که پژو پنج سال قبل کرد . یا کاری که رنو با ماشینهای آشغال داچیا در ایران کرد .
ثالثا این ماشین در خود اروپا یک اسباب بازی ارزون قیمته که به خاطر مصرف کم بنزین و جای پارک کوچیکش در سهرهای شلوغ استفاده میشه . اما در ایران همین رو چند صد میلیون قیمت میذارن که هیچ عقل سلیمی خریدنش رو توصیه نمیکنه .
1399/10/30
ما را به خیر این شرکت ها امید نیست... باشد که دوباره و سه باره و چندباره شر مرسانند...
1399/10/30
حالا شما عادی حرف بزنی سنگین تری آقای ادیب!
1399/10/30
ماشین کاربردیی نیست , بیشتر به درد خانمها ویک قشرخاص و جوان هامیخوره .
قیمتش هم گرانه . کاش ماشینهای بدرد بخور و اقتصادی وارد میکردند .
1399/11/1
سلام
از حواله داران mg360 چه خبر؟ گفته ها حاکی از اینه که بدجور رو سر وزارت صنعت معدن خراب شدن...به نظر شما وزارت نباید پاسخ بده؟ وقتی ضمانت کرده نباید جوابگو باشه؟!
در ضمن حال شما خودرو بانکیها چطوره؟ کم پیدا هستین ؟ تجمعات پوشش نمیدین؟!