موضوعات داغ

خودروهای برای سوار نشدن؛ نگاهی به معضلات استفاده از خودروهای وارداتی گران قیمت درایران

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

وضع مالیات برخودروهای میلیاردی، احتمالا آخرین میخ بر تابوت رانندگانی بود که در زمانی نه چندان دور، چنین خودروهایی را به قصد لذت بردن از تکنولوژی، ایمنی و رفاه خریداری کرده بودند اما حالا با مشکلات نگهداری از چنین خودروهایی دست به گریبان هستند و در عمل نیز چاره ای به غیر از خواباندن خودروهای خود در پارکینگ ندارند.

در واقع طی یکی دوسال گذشته ماه به ماه شرایط استفاده و نگهداری از خودروهای وارداتی در کشورمان سخت و سخت تر شده است و بسیاری از این خودروها عملا به کالاهایی برای حفظ سرمایه تبدیل شده و از پارکینگ منازل به نمایشگاه ها و برعکس منتقل می شوند. شدت گرفتن این روند در پی کمبود قطعات یدکی، بسته شدن نمایندگان رسمی شرکت های وارد کننده در پی شرایط اقتصادی و افزایش معضلات اجتماعی نظیر دزدی و اسید پاشی و خط انداختن و ...باعث شده تا بسیاری از مالکین عملا جرات سوار شدن به خودروهای خود را نداشته باشند.

این در حالیست که بسیاری از خودروهای مذکور که حالا بیش از یک یا دومیلیارد قیمت دارند در واقع به عنوان خودروهای کاملا معمولی و غیر لوکس به کشورمان وارد شده اند، چرا که براساس قانون ممنوعیت واردات خودروهای لوکس که در سال 2014 اجرایی شد، در واقع هیچ خودرویی با موتور 2.5 لیتر به بالا و با قیمت بیش از 40 هزار دلار، مجوز واردات به کشورمان را دریافت نکرده است و عملا تمامی خودروهای موجود در کشور پس از این بازه زمانی، از انواع خودروهای معمولی با قیمت پایه کمتر از 40 هزار دلار و مجهز به پیشرانه های نسبتا ضعیف و اقتصادی هستند.

با این وجود بازهم پرداخت عوارض سنگین نزدیک به یکصد درصدی باغث شده بود تا حتی ارزان ترین خودروهای وارداتی با قیمتی قابل توجه به بازار ایران برسند و به نوعی میتوان گفت که خریداران این خودروهای غیر لوکس، حتی قبل از مصوب شدن قانون مالیاتی جدید نیز، به انوع و اقسام مختلف ملزم به پرداخت هزینه ها و عوارض مالیاتی برای خودروهای فرسوده، جایگزینی آمبولانس ها، هزینه های شماره گذاری و ...بوده اند و درست نیز به همین علت ناچار به خرید خودرو مد نظر خود با قیمت دوبرابری شده اند.

ماشین های لوکس

اما حالا ظاهرا در پی افزایش نزدیک به 6 برابری نرخ ارز طی دوسال گذشته، گویا معیار خودروهای غیر لوکس سابق نیز تغییر کرده است و مالیاتی برای خودروهای لوکس در نظر گرفته شده که عملا بسیاری از خودروهای مذکور را شامل می شود. به عبارت دیگر تعیین معیار قیمت یک میلیارد تومانی براساس نرخ فعلی ارز به این معناست که عملا بسیاری از خودروهایی با قیمت بیش از 150 میلیون تومان (در زمان آزاد بودن واردات) مشمول مالیات میشوند و این درحالیست که در بازه زمانی مذکور عملا خودروهایی مانند هیوندای توسان، رنو فلوئس، میتسوبیشی لنسر و ...به هیچ عنوان لوکس محسوب نمی شدند و اتفاقا پر تیراژ ترین خودرو وارداتی به کشور (هیوندای سانتافه) نیز در رده قیمتی بالاتری جای میگیرفت.

با این توصف پرواضح است که رانندگان و مالکین خودروهای وارداتی دچار چه معضلی شده اند و چقدر تحت فشار قوانین عجیب و غریب و متغییر مالکیت خودرو در کشورند.

نکته پایانی آنکه متاسفانه شرایط تعمیر و نگهداری از این خودروهای ظاهرا لوکس نیز روز به روز سخت تر میشود، چرا که بسیاری از خودروهای مذکور حالا دیگر از مدت زمانی گارانتی خود خارج شده اند و نیاز به خدمات تخصصی و قطعات اصلی و نو دارند اما به دلیل شرایط فعلی حاکم بر بازار، چیزی جز خدمات غیر استاندارد و قطعات دست دوم (اصطلاحا استوک) نصیب شان نمی شود. نتیجه نیز آنکه بسیاری از خودروهای سالم عملا پارکینگ نشین شده اند، چرا که مالکین جرات استفاده از آن ها را ندارد و بسیاری از نمونه های دست دوم و کارکرد بالا نیز به شکل تصاعدی دچار فرسودگی ناشی از خدمات غیر استاندارد می شوند.

آنچه مسلم است اینکه با ادامه یافتن این روند، سرنوشت خودروهای وارداتی به ایران جز فروپاشی نخواهد بود و شاید روزی برسد که مانند کشورهای همسایه عراق و افغانستان، استفاده از خودروهای اروپایی به دلیل هزینه های نگهداری بالا عملا غیر منطقی و غیر ممکن شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد