موضوعات داغ

آیا این ماده هیدروژنی می‌تواند در آينده جایگزین سوخت موتورسیکلت‌ها و اسکوترها شود؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پیدا کردن راه‌های بهتر برای تأمین سوخت خودروها چالش‌های مختلفی را به وجود می‌آورد. این موارد شامل تراکم، توزیع و ذخیره انرژی، هزینه تولید و هزینه مصرف‌کننده می‌شوند. عملی و ممکن بودن روش‌ها نیز به خودروهای مختلف بستگی دارد. در حالی که سلول‌های سوختی هیدروژنی در خودروهای مسافربری قابل استفاده هستند، اما نمی‌توان از آن‌ها در موتورسیکلت‌ها و اسکوترها استفاده کرد.

حالا مؤسسه مواد پیشرفته فراونهوفر وارد عمل شده است. این مؤسسه مستقر در درسدن آلمان، به تازگی محصول جدیدی به نام پاورپیست را معرفی کرده است. در تصاویر، این ماده کمی شبیه یک بتونه نرم، یا حتی رنگ‌های اکریلیک که از تیوب بیرون آمده‌اند به نظر می‌رسد.

فراونهوفر می‌گوید برای ساخت پاورپیست، پودر منیزیم را با هیدروژن مخلوط می‌کند تا هیدرید منیزیم را تشکیل دهد. پس از چند مرحله، این ماده به چیزی که در تصاویر می‌بینید تبدیل می‌شود. فرانهوفر می‌گوید که می‌توان این خمیر را در یک کارتریج کوچک ذخیره کرد و سپس با فشار دادن آن‌ را از محفظه خارج کرد.

سپس پاورپیست با آب یک مخزن جداگانه مخلوط می‌شود تا گاز هیدروژن را به وجود بیاورد، فرایندی که می‌تواند برحسب نیاز تغییر کند. نکته جالب اینکه آب هم حاوی هیدروژن است. یکی از دلایلی که پاورپیست انرژی زیادی تولید می‌کند این است که نیمی از هیدروژن خود را از آب می‌گیرد.

دستگاه تولید پاورپیست

پاورپیست را می‌توان به راحتی در دمای اتاق نگهداری کرد و حتی در دماهای بالا مشکلی برای آن پیش نمی‌آید. فراونهوفر می گوید این ماده تا زمانی که به دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد برسد پایدار می‌ماند. بنابراین اگر موتورسیکلت خود با سوخت پاورپیست را در یک روز تابستانی در خارج از خانه بگذارید، نباید نگران انفجارش به دلیل افزایش دمای سوخت هیدروژنی آن باشید.

محصول فراونهوفر مشکلات دیگر این سوخت مانند زیرساخت‌ها و توزیع آن را هم برطرف می‌کند. اگر پاورپیست به صورت بسته‌بندی شده به فروش برسد، قابل حمل، قابل ذخیره و قابل فروش در مغازه‌ها است. همچنین می‌توان آن را به صورت مستقیم وارد مخزن سوخت خودروهای بزرگتر کرد. فرانهوفر قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ ساخت چهار تُن پاورپیست در سال را آغاز کند تا پژوهش‌های بیشتری درباره این سوخت جدید انجام دهد.

آیا تولید و استفاده از یک سوخت غیرفسیلی این‌قدر راحت است؟ نه. هنوز موانع زیادی برای استفاده از پاورپیست در آینده وجود دارد.

مثلا وقتی کارتریج‌های سوخت خالی شدند چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد؟ تولید این خمیر چقدر پاک و کم‌مصرف است؟ همچنین وقتی پاورپیست را با آب ترکیب می‌کنیم چه اتفاقی برای منیزیم می‌افتد؟

در نهایت، در حالی که اکثر مردم به گران بودن اولیه فناوری‌های جدید و کاهش قیمت آن‌ها در طول زمان عادت دارند، آیا قیمت مصرف‌کننده پاورپیست منطقی خواهد بود؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد