موضوعات داغ

بررسی وضعیت قیمتی کیا اسپورتیج مدل 2015 در بازار، هفته سوم اسفندماه 1399

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

بیش از یک دهه از حضور خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور متنوع در بازار ایران می‌گذرد. آمارهای ثبت شده طی این سال‌ها به خوبی گواه محبوبیت این دسته از خودرو در میان خریداران است. از این رو بسیاری از شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده خودرو در سال‌های گذشته سعی کرده‌اند سبد محصولات خود را با این نوع از خودروها پربارتر کنند. کره‌ای‌ها نیز توانسته‌اند در زمینه موفق عمل کنند و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. بر این اساس می‌توان گفت که محصولات دو برند بزرگ کره‌ای یعنی کیا موتورز و هیوندای به عنوان محصولاتی پرفروش و محبوب در بازار ایران شناخته می‌شوند.

کیا اسپورتیج یکی از همان خودروهای موفقی است که حدودا یک دهه حضور در بازار ایران را تجربه می‌کند. این کراس‌اوور کره‌ای که نخستین‌بار در سال 1993 به بازار معرفی شد، تاکنون چهار نسل را به خود دیده است که اتفاقا سه نسل از آن تجربه حضور و رقابت در بازار ایران را دارد. نسل سوم این خودرو از سال 2010 تا 2015 تولید و عرضه شده است که در بازار ایران یکی از کراس‌اوورهای موفق نیز بوده است. این موفقیت تا جایی ادامه دارد که همچنان با وجود توقف تولید و عرضه، به عنوان یکی از خودروهای پرتقاضا در بازار کارکرده شناخته می‌شود. این در حالی است که نسل چهارم آن نیز همزمان در بازار موجود می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت کیا اسپورتیج نزد خریداران را می‌توان امکانات رفاهی مناسب، پیشرانه پربازده و استهلاک کمتر نسبت به شاسی‌بلندهای دارای پیشرانه‌های حجیم‌تر و 6 سیلندر موجود در بازار دانست. از جمله مهم‌ترین رقیب در بازار ایران برای کیا اسپورتیج، باید به هیوندای توسان یا همان ix35 اشاره کرد. در واقع هر دوی این خودروها از پلت‌فرمی مشترک استفاده می‌کنند. بر این اساس به لحاظ فنی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

کیا اسپورتیج

نسل سوم کیا اسپورتیج که به اسپورتیج SL نیز معروف است، در سال 2014 فیس‌لیفت جزئی به خود دیده است که همین موضوع باعث شده نمونه‌های مدل 2014 موجود در بازار، با هر دو فیس قابل انتخاب باشد. اما خودرویی که به طور پیش فرض در این مقاله درنظر گرفته‌ایم، مدل 2015 بوده که به لحاظ ظاهری از نوع فیس‌لیفت شده است. این خودرو در حال حاضر با کارکردی حدود 80 هزار کیلومتر و یک لکه رنگ شدگی، قیمتی حدود یکی میلیارد تومان در بازار دارد که این رقم می‌تواند نسبت به میزان کارکرد و سلامت فنی و ظاهری، متغیر باشد.

همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت اعلامی برای این خودرو با توجه به میزان آپشن‌های موجود بر روی آن نیز محاسبه شده است. چرا که خودروی موردنظر فول آپشن است. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که نمونه‎های هم مدل اما با آپشن‌های کمتر در بازار، قیمتی به مراتب کمتر داشته باشند. همچنین نمونه‌های کم کارکرد و سالم‌تر قیمتی بیشتر داشته باشند.

کیا اسپورتیج جزو آن دسته از خودروها است که در بازار خودروهای کارکرده وارداتی همواره از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است. اگر شما هم جزو آن دسته از مصرف‌کنندگانی هستید که به دنبال کراس‌اووری کم استهلاک اما با قابلیت حرکتی مناسب است، قطعا با کمی جستجو می‌توانید کیا اسپورتیجی سالم را خریداری نمایید. این در حالی است که با توجه به شرایط فعلی و افزایش قیمت خودروها در بازار، با پرداخت مبلغی حدود یک میلیارد تومان، می‌توان کراس‌اووری چینی صفر کیلومتر خریداری کرد.

در انتها برای معرفی بهتر این خودرو، بد نیست بدانیم که کیا اسپورتیج‌های وارد شده به ایران توسط شرکت اطلس خودرو، همگی دارای پیشرانه چهار سیلندر تنفس ظبیعی با حجم دقیق 2360 سی‌سی هستند. این موتور قادر است حداکثر توانی معادل 177 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 228 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه تولید کند.

این نیرو به کمک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ ترونیک) به هر چهار چرخ خودرو انتقال می‌یابد. بر این اساس طبق اعلام کمپانی کیا موتورز، شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه برای این کراس‌اوور 1588 کیلوگرمی به ثبت رسیده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد