موضوعات داغ

اشتباه رایج نشریات خودرو در مورد تست گوزن

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

سابقه برگزاری تست گوزن توسط نشریات فنی و تخصصی خودرو به چند دهه قبل بر می گردد ولی این آزمون پایداری که در واقع در میان تست های استاندارد ایمنی نیز جای نمیگیرد، چند سالی است که در ایران نیز مطرح شده است و رسانه های فعال در حوزه خودرو نیز هر از چندگاهی به انتشار ویدیوهای مربوط به این تست می پردازند.

جالب است بدانید که خودروبانک اولین و تنها رسانه ای بوده است که نسبت به برگزاری این تست در ایران اقدام کرده است و سایر نشریات صرفا به انتشار ویدیوهای خارجی در این زمینه می پردازند.

به هرحال آنچه که واضح است اینکه، تست گوزن نیز درست مانند هر تست دیگری دارای الزاماتی است که رعایت آن ها می تواند بر روی نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار باشد. برای مثال از آنجا که موفقیت و عدم موفقیت در این تست براساس برخورد خودرو با مخروط های پلاستیکی و انحراف خودرو از مسیر تعیین شده، مشخص می شود، طبیعتا فاصله مخروط ها از یکدیگر دارای اهمیت ویژه ای است.

در واقع بسیاری از خودروسازانی که عموما موفقیت چندانی در این تست ندارند، با تغییر در محل قرار گرفتن مخروط ها و افزایش فواصل اقدام به تولید فیلم های تبلیغاتی می کنند که بر مبنای آن ها مخاطبان به این تصور می رسند که خودرو مذکور با عملکرد ویژه ای قادر به پشت سر گذاشتن این تست بوده است.

تست موس مزدا 6

یا در مثالی دیگر، ویدیو مقایسه ای نسل های مختلف یک خودرو اسپرت (مانند ب ام و سری سه) منتشر می شود که حکایت از این دارد که هندلینگ و پایداری مدل های قدیمی این خودرو بهتر از مدل های جدید بوده است!

اما در واقع باید گفت که اتفاقا واقعیت کاملا برعکس است و خودروهای مدرن با تایرهای بزرگتر و پهن تر، سیستم تعلیق کاملتر و وجود سامانه های کنترلی نظیر ESP، بی شک و تردید از نظر پایداری بهتر از مدل های قدیمی و کلاسیک هستند، اما آنچه باعث می شود که در ویدیوهای مربوطه، نتیجه ای معکوس جلوه کند، عدم توجه به استاندارد بودن تست ها و فاصله بین مخروط های پلاستیکی است که معمولا در مورد خودروهای کلاسیک به شکل سهل گیرانه ای چیده میشوند و این درحالیست که در تست های جدید و معتبر فاصله بسیار کم این مخروط ها باعث می شود که کوچکترین لغزشی به رد شدن خوردو بیانجامد.

از سوی دیگر با توجه به ثابت بودن فاصله عرضی این مخروط ها، ابعاد بزرگ خودروهای مدرن و به طور کلی عرض زیاد خودروهای سایز بزرگ نیز به نوعی می تواند چالش ساز باشد، از این روست که تاکنون حتی خودروهای جدید پورشه نتوانسته اند تا رکورد سرعت 85 کیلومتر بر ساعت مربوط به سیتروئن زانتیا دهه 90 (مشابه خودروهای موجود در ایران) را تکرار نمایند. چرا که سیتروئن زانتیا خودرویی نسبتا کم عرض و سبک وزن است اما خودروهای مدرن جدید همگی بسیار عریض و سنگین وزن هستند و با کوچکترین لغزش و برخورد با موانع، در این تست مردود می شوند.

با این حساب می توان اینطور جمع بندی کرد که تحلیل تست های پایداری و هندلینگ از آنچه در ویدیوهای اینستاگرامی دیده می شود پیچیده تر است و مرجع برگزاری این تست ها، استاندارد بودن فواصل و حتی جنس و نوع تایرها نیز در این میان نقش دارند، حتی جالب است بدانید که در برخی موارد خودروهای هیبریدی به دلیل وزن بالای باتری های خود، عملکرد ضعیف تری نسبت به نسخه های بنزینی در این تست ها نشان داده اند و نتایج ضعیف حاصل شده به پای تمامی مدل ها از خودرو مورد نظر گذاشته شده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/4
مخصوصا اون تست گوزن لندکروزر ک میذاشتن. بعد از مانع اول نیم ساعت ماشبن تو خط مستقبم بود بعد میرسید به مانع دوم!
1400/1/4
خودرو های قدیمی عرض کمتری دارند ، سبک ترند و ... اما در تست گوزن استاندارد رکورد بهتری دارند!
اینکه خودرو ها سنگین شدند مهم نیست ، مهم نتیجه تست هست!