موضوعات داغ

نگاهی به پیشرانه TGDI، نوآوری جدید در جک S5 فیس لیفت

عکس مطلب اول

از ابتدای اختراع موتور احتراق داخلی بنزینی 4 زمانه توسط نیکلاس اتو آلمانی در سال 1861 تا به امروز، طراحان موتور و به طور تخصصی مهندسان احتراق همواره سعی دارند این فرآیند را به روز رسانی و اقتصادی کنند. دستیابی به قدرت و گشتاور بیشتر، کاهش مصرف سوخت و پاک‌تر شدن پیشرانه‌ها برخی از اهداف مهندسین در طراحی موتورهای جدید هستند.

یکی از مرسوم‌ترین راه‌های افزایش قدرت و گشتاور موتور در عین کاهش آلودگی، مجهز کردن پیشرانه خودرو به توربوشارژر است. این رویه طی سال‌های اخیر به روند حاکم بر صنعت خودرو تبدیل شده و اکنون خودروسازان به جای پیشرانه‌های حجیم و بزرگ، از موتورهای کوچک و مجهز به توربوشارژر استفاده می‌کنند.

یکی از مهمترین نکاتی که در صنعت خودرو وجود دارد و همواره جزو دغدغه‌های اصلی سازندگان بوده، مصرف سوخت بهینه است. حتی پیشرفت 0.1 درصدی در مصرف سوخت را می‌توان یک گام بلند در راستای بهبود صنعت خودرو به شمار آورد. پیشرانه‌های (TGDI (Turbocharged Gasoline Direct Injection یا همان موتورهای تزریق مستقیم سوخت توربوشارژ، یکی از پیشرفت‌های جدید خودروسازان در راستای بهبود مصرف سوخت خودروها بوده است.

مزایای موتورهای TGDI

برای اینکه خودروسازان بتوانند نیاز مشتریان خود نظیر مصرف سوخت کمتر و همچنین قدرت بیشتر را پاسخگو باشند، به سمت استفاده از موتورهای TGDI متمایل شده‌اند. موتورهای TGDI برای اینکه بتوانند به این اهداف دست پیدا کنند، سوخت خودرو را به صورت مستقیم به داخل سیلندر می‌پاشند تا به گونه‌ای اثری خنک کننده داشته باشند و همچنین از نظر مصرف سوخت و قدرت خروجی موتور کیفیت بالاتری را ارائه دهند. همین پاشش مستقیم سوخت در داخل سیلندر موتور باعث می‌شود تا نرخ فشرده شده در داخل سیلندر افزایش پیدا کند و در نتیجه گشتاور بیشتری از سوی موتور خودرو تولید شود.

پیشرانه‌هایی که از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره‌مند هستند، با پسوندی به نام GDi‌ شناخته می‌شوند همانند موتورهایی که در سری خودروهای فولکس واگن گلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال اگر این پیشرانه به طور همزمان به توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد، عبارت TGDI‌ روی قاب موتور نقش خواهد بست که حرف T‌ به فناوری توربوشارژر و حروف GDi به سیستم تزریق مستقیم سوخت اشاره دارند.

لازم به ذکر است تنها موتور داخلی 1500 TGDI بر روی جدیدترین محصول کرمان موتور یعنی جک S5 جدید استفاده می شود. یکی از ویژگی های این موتور تولید توان بالا با وجود مصرف سوخت پایین است. همچنین حداکثر گشتاور این موتور 1.5 لیتری توربو از 1500 دور در دقیقه به جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه این خودرو انتقال پیدا می کند و سبب می شود تا جک S5 فیس لیفت همچنان توان حرکتی بسیار خوبی داشته باشد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/24
یادتون رفت که بگین این موتور بنزین سوپر ۳۵۰۰ لازم داره
1400/1/24
البته باید اضافه کرد که اعتماد پذیری این موتورها به شدت کاهش پیدا میکنه
و حتما نیاز به روغن هایی با ملکول قطبی هستند که الان با سطح کیفی sn plus شناخته میشن.
در ایران که دسترسی به این روغن تقریبا غیر ممکنه

چون اینها سوزن پورت اینجکش داخل منیفولد ندارن و از طرفی بخار روغن از سیستم پس سی وی مدام وارد محفظه احتراق میشه
در نتیجه پشت سوپاپ های ورودی دوده میگیره و کربن دیپوزیت میشه و بعد از مدتی موتور نفسش را از دست میده
برخی کنتاکت شور میزنن داخل ورودی هوا که به سنسورهای اکسیژن آسیب میزنه
از طرف دیگه مسئله بنزین مطرح میشه که متاسفانه تو ایران اکتان 87 داریم ولی این نوع موتور ron 98 تا 99 میخواد
حتی بنزین سوپر ایران اگه گیر بیاد با قیمت وحشتناک 3500 باز هم به زور اکتان 95 میده که اونم توش اتانوله

اساسا ما زیرساخت مناسب چنین موتورهایی را نداریم
1400/1/26
در.د برشما
فکرنمی کنم خودروسازان فقط به فکرکمترنمودن مصرف سوخت به نفع دارندگان خودرو باشند،چونکه درسالهای قبل تویوتا با خودرو1600سی سی بدون توربوشارژهم کم مصرف بود،وهم پرشتاب،اما رفته رفته به این فکر
افتادندکه چه فایده ای به آنها می رسد،خودرو هابادوام وهرکسی می خرد سالها استفاده می کند،در جاییکه
مازیمم سرعت بزرگراه ها 120کیلومتردرساعت بیشتر نیست، حال خودروسبک که درتصادف هزارتکه میشود
واکثررانندگان درسرعتهای بالا قادربه کنترل خودروخود نیستندوجان خودودیگران راهم به خطرمی اندازندچه
توجیهی دارداین کارهای خودرو سازان،به غیرازسودبیشترو ترویج مصرف گرایی بابت سودبیشتروبالا بردن
آماردرگذشتگان تصادفات رانندگی،پس لطفا اینقدردرجهت سود بیشتر آنها دانسته یا ندانسته حرکت نکنیم.