موضوعات داغ

مراحل و شرایط اسقاط خودروهای فرسوده

عکس مطلب اول

هر ساله خودروهای زیادی در سرتاسر دنیا تولید شده و راهی جاده‌ها می‌شوند. اما خوب اگر قرار باشد که همه خودروها در جاده بمانند دیگر جایی برای خودروهای جدید نیست. پیشرفت تکنولوژی در تولید خودروهای جدید و همچنین فرسودگی خودروهای قدیمی باعث شده تا در همه جای دنیا خودروهای قدیمی و فرسوده را اسقاط کنند. استقاط کردن خودروها در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بالا بردن سطح ایمنی سرنشینان خودروها است. البته در ایران اسقاط کردن خودروها و جایگزین کردن آن‌ها با اتومبیل نو شرایطی دارد که در ادامه همین مقاله قصد داریم آن را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

چه خودرویی را باید اسقاط کرد؟

برای این‌که خودرویی را اسقاط کرد باید آن اتومبیل فرسوده باشد. اما خوب یک تعریف واحد برای فرسودگی خودرو در ایران وجود ندارد. شاید بعضی فکر کنند که سن خودرو یکی از ملاک‌های فرسودگی خودرو است که باید گفت چنین نیست. اما موارد دیگری هستند که به عنوان معیار برای فرسودگی خودروها در نظر گرفته می‌شود. مصرف سوخت بالای یکی از این موارد است که از اهمیت بالایی هم برخوردار است. از دیگر موارد مهم برای تشخیص خودروی فرسوده میزان آلایندگی‌های آن است. بالا بودن آلودگی تولید شده توسط اتومبیل دلیلی برای اسقاط آن است. همچنین از پایین بودن سطح ایمنی یک خودرو برای فرسوده در نظر گرفتن آن می‌توان نام برد.

شرایط اسقاط خودروهای فرسوده چیست؟

برای این که بتوانید خودروی خود را استقاط کنید باید خودروی شما فرسوده باشد. بیتشر خودروهای فرسوده موجود در سطح کشور هم متعلق به تاکسی‌ها است. در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان و همدان متقاضی می‌تواند از مبلغ ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان وام بهره ببرد. البته مبلغی معادل ۷ میلیون تومان هم هزینه اسقاط خودرو است.

مراحل اسقاط خودرو

در صورتی که خودروی شما سواری یا وانت بار است می‌توانید از طرح‌های جایگزین و نقدی با توجه به مدل خودرو و کاربری آن به مراکز اسقاط خودرو یا نمایندگی‌های خودروساز مراجعه کرده و مراحل اسقاط خودرو را طی کنید. اما به طور کلی شما برای استفاده از طرح نقدی یا بدون جایگزین به در مراکز اسقاط باید ثبت نام کنید. همچنین برای استفاده از طرح جایگزین هم باید در نمایندگی‌های فروش محصولات خودروسازی ثبت نام خودر ا انجام دهید.

۱. ثبت نام طرح نقدی

مرحله اول : ثبت نام در مرکز مجاز اسقاط (از طریق مراجعه حضوری در مراکز اسقاط یا اینترنتی در سایت ثبت نام خودرو فرسوده https://khodrofarsoodeh.com/register)

مرحله دوم : فراخوان از طرف مرکز اسقاط و تحویل خودرو فرسوده

مرحله سوم : واریز وجه به حساب جام بانک ملت مالک خودرو

شرایط خودروها

مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵ شمسی

وانت بار از مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵ شمسی

مینی بوس از مدل ۱۳۷۰شمسی و پایینتر

اتوبوس از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایینتر

کامیون از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایینتر

مدارک مورد نیاز طرح نقدی

تمام مشخصات مالک :مالک به شخصی گفته می شود که شناسنامه ،برگ سبز ، سند قطعی و یا وکالتی به نام او می باشد.

مشخصات مالک مانند نام و نام خانوادگی، کدملی، آدرس و شماره تماس و ... نیز لازم است.

مراحل و شرایط اسقاط خودروهای فرسوده

مشخصات خودروی ثبت نامی: تمام مشخصات اعم از شماره انتظامی، رنگ خودرو، شماره شاسی، شماره موتور و…

حساب جام ملت به نام مالک و ارزش گواهی اسقاط: ارزش گواهی اسقاط بالاترین قیمت کارشناسی در استان مربوط می باشد.

۲. ثبت نام طرح جایگزین

مرحله اول : ثبت نام در سایت https://khodrofarsoodeh.com/register و یا مراجعه حضوری در یکی از نمایندگیهای خودرو ساز (اگر طرح باز باشد)

مرحله دوم : تحویل خودرو فرسوده

مرحله سوم : معرفی به بانک از طرف خودرو ساز

مرحله چهارم : اخذ وام

مرحله پنجم : تحویل خودرو جدید

برای اطلاعات بیشتر از ثبت نام خودرو فرسوده با شماره ۶۶۰۰۴۰۰۰ -۰۲۱ (ده خط) واحد مشاوره تماس بگیرید.

وضعیت اسقاط خودرو

بعد از ممنوعیت وارادات خودرو در سال ۹۷ خیلی از مراکز اسقاط خودرو در کشور با مشکل مواجه شدند. دلیل آن هم فعالیت تعداد زیادی از این مراکز زیر نظر وارد کنندگان خودرو بود. همچنین با افزایش هزینه‌های تولید خودرو شرکت‌های تولید خودرو که دیگر بخش‌های مراکز اسقاط خودروها را در دست داشتن هم با مشکلاتی در این بخش روبرو شدند.

سخن آخر

با توجه به شرایط فعلی نیاز به اسقاط خودروها بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود اما نبود منابع مالی با توقف واردات خودرو و همچنین بالا رفتن هزینه‌های تولید موجب شده که این امر با سرعت کمی انجام گیرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد