موضوعات داغ

عجیب‌ترین دنده دستی دنیا! چهره قدیمی اما بدون کاربرد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تقریباً همه جعبه‌دنده دستی را دوست دارند. اکثر ما تمایل نداریم در هنگام رانندگی تعویض دنده را به یک کامپیوتر محول کنیم. اما گاهی اوقات کار کردن با سه پدال کمی سخت به نظر می‌رسد. استفاده از جعبه‌دنده خودکار رانندگی در شهر را قابل تحمل‌تر می‌کند، مثل جعبه‌دنده دوکلاچه پورشه که به شما اجازه می‌دهد تمام تمرکز خود را روی لذت بردن از تجربه رانندگی با خودروهای این شرکت قرار دهید.

اما چه می‌شد اگر یک سیستم انتقال قدرت تمام مزیت‌های هردو را داشته باشد؟ یعنی تجربه همزمان تعویض دنده دستی مثل گذشته و آسایش و راحتی جعبه‌دنده خودکار. اگر اخبار ابرخودروی پانتر ساخته آرس دیزاین را دنبال کرده باشید فکر می‌کنید دقیقاً همین اتفاق افتاده است.

پانتر Panther ادای احترامی به دی توماسو پانترا De Tomaso Pantera مدل ۱۹۷۰ یک خودروی خاص و کلاسیک ایتالیایی-آمریکایی با یک جعبه‌دنده دستی کلاسیک است. اما زیر بدنه این خودرو یک لامبورگینی هوراکان پنهان شده است، ابرخودرویی که فقط با یک جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه عرضه می‌شود.

اما طبق گزارشی جدید، پانتر حالا به یک جعبه‌دنده دستی مجهز شده است. این یعنی علاوه بر اهرم تعویض دنده روی فرمان، یک دسته دنده سنتی هم روی کنسول مرکزی قرار دارد.

متأسفانه، بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که این دسته دنده کاملاً نمایشی است. شما می‌توانید با آن حالت پارک، خلاص، درایو و دنده عقب را انتخاب کنید، اما نمی‌توانید مثل یک جعبه‌دنده دستی عادی از آن استفاده کنید.

تویوتا GR HV

این کار روی خودروی مفهومی تویوتا GR HV قابل انجام بود. این مدل که نسخه برقی GT86 بود، به راننده اجازه می‌داد با فشار دادن یک دکمه مخفی جعبه‌دنده دستی سنتی خودرو را فعال کند.

همچنین در سال ۱۹۹۹، آلفارومئو یک جعبه‌دنده دستی نمایشی را روی یک مدل تولیدی قرار داد. جعبه‌دنده خودکار آلفا رومئو ۱۵۶ با موتور ۲.۵ لیتری V6 دارای سیستم انتقال قدرت Q-system آلفارومئو بود. این خودرو پدال کلاچ نداشت، اما وقتی با استفاده از دسته دنده حالت درایو را انتخاب می‌کردید، می‌توانستید اهرم را به سمت چپ جابجا کنید تا به یک جعبه‌دنده دستی سنتی دسترسی پیدا کنید. البته این جعبه‌دنده دستی به دلیل فناوری قدیمی و وجود فقط چهار دنده عملکرد قابل قبولی نداشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد