موضوعات داغ

پهپاد چیست و چه انواعی دارد؟

عکس مطلب اول

پهپاد چیست و چه انواعی دارد؟

پهپاد (به انگلیسی Drone) و معادل همان هلی‌شات‌ است و خیلی از افراد به اشتباه به آن «پهباد» می‌گویند! پهپادها ابزارهایی بسیار پیشرفته هستند که با استفاده از تکنولوژی روز عکاسی و فیلم‌برداری، امکان ضبط ویدیو از زاویه‌های هوایی را می‌دهند. اینکه پهپاد چیست؟ قیمت پهپاد چقدر است؟ و کجا استفاده می‌شوند؟ را در ادامه مقاله توضیح می‌دهیم.

عبارت پهپاد که چند سالی است در بین عکاسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای خیلی استفاده می‌شود، در واقع از حروف اول کلمات عبارت «پرنده هدایت پذیر از دور» ساخته شده است و برای انواع پرنده‌های بدون سرنشین به کار برده می‌شود.

این ابزار‌ها، دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند پرواز کنند و از راه دور توسط یک اپراتور کنترل یا هدایت شوند. بنابراین کاملاً مشخص است که این ابزار‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزات نظامی باشند. زیرا می‌توانند انواع محموله را به منطقه جنگی برسانند و از راه دور، بدون نیاز به حضور خلبان، مأموریت‌های نظامی انجام دهند.

محموله‌های این تجهیزات می‌توانند از انواع مواد منفجره و موشک، تا دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری یا حتی بسته‌های پستی باشند و هدایت آن‌ها هم می‌تواند به صورت مستقیم توسط یک اپراتور، یا از طریق سامانه‌های هدایت خودکار یا برنامه‌های پیش پروازی انجام شود.

از پهپادهای ساده تا پیشرفته

سال‌ها پیش از اینکه پای پهپاد‌ها به صنایع تصویربرداری یا سرگرمی باز شود، این ابزار‌ها برای مقاصد نظامی به کار گرفته شدند. در سال 1959، حدود یک دهه بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا نخستین کشوری بود که سعی کرد از هواپیما‌های بدون سرنشین برای حفاظت از جان خلبانان خودش استفاده کند.

برنامه‌ریزی و ساخت پهپاد‌ها از این سال آغاز شد و روند تولید و ساخت پهپاد‌ها تا زمان جنگ ویتنام ادامه یافت تا در سال 1964 پهپاد‌های رایان ۱۴۷، رایان AQM-91 فایرفلای، لاکهید دی-۲۱ به عنوان اولین پهپاد‌های نظامی در جنگ ویتنام استفاده شد.

گفته می‌شود از سال 2012 با درگیری‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس و خاورمیانه، این کشور نزدیک به 7500 پهپاد برای جاسوسی و شناسایی تجهیزات نظامی سایر کشور‌ها استفاده کرده است. این تعداد تقریباً معادل یک سوم هواپیماهای نظامی نیروی هوایی این کشور است. اما امروزه آمریکا تنها کشوری نیست که از پهپاد برای مقاصد نظامی استفاده می‌کند.

اما بخشی از کاربرد این تجهیزات که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، کاربرد‌ در فیلمبرداری هوایی، سرگرمی و سایر کاربردهای متعارف است.

محصولات تجاری که با نام کلی هلی شات در بازار وجود دارند توسط کمپانی‌های مختلف ساخته و ارائه می‌شوند که یکی از مشهورترین آن‌ها، شرکت چینی DJI است. این شرکت که اولین سازنده پهپاد‌های تجاری عکاسی در جهان است، با ارائه محصولاتی باکیفیت و ارزان قیمت توانست بازار این محصولات را آن‌چنان گسترش دهد که امروزه خیلی از کاربران، هلی‌شات‌های فیلم‌برداری را با نام مشهورترین محصول این شرکت «هلی شات فانتوم» می‌شناسند.

در کنار محصولات هلی شات حرفه‌ای و پهپاد‌های نظامی، پهپاد‌هایی با هدف سرگرمی هم در دسترس مردم قرار گرفته‌اند. این روز‌ها اغلب اسباب‌بازی فروشی‌ها هم پهپاد‌های کوچکی را به فروش می‌رسانند که به آن‌ها هم هلی‌شات اطلاق می‌شود. اما واقعیت این است که واژه هلی‌شات برای این تجهیزات کمی دور از ذهن است.

پهپاد

این اسباب‌بازی ها که صرفاً جنبه سرگرمی دارند، معمولاً برد پروازی بسیار پایین (حدود 100 تا 200 متر) و سقف پروازی در همین حدود دارند و استفاده از نام پهپاد برای این پرنده‌های تجاری، صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد.

نام‌های دیگری هم برای این تجهیزات استفاده می‌شود. کوادکوپتر، هواپیمای کنترلی، پرنده بی‌سرنشین و هلی شات عمومی‌ترین آن‌ها هستند.

اما نام عجیب و غریب کوادکوپتر از کجا آمده است؟

کوادکوپتر چیست؟

پهپاد‌ها می‌توانند در شکل‌های فیزیکی متنوعی ساخته شوند. به عنوان مثال کوادکوپتر نوعی است که دارای 4 پره یا به زبان فنی دارای 4 روتور است.

برخی از پهپاد‌ها هم می‌توانند دارای 6 یا 8 روتور باشند و با نام‌هایی مانند اکتاکوپتر و هگزاکوپتر شناخته می‌شوند. یا اصولاً بدون پره و به شکل هواپیما ساخته می‌شوند.

واژه هلی شات هم برگرفته از ترکیب نام هلی‌کوپتر و شات (به معنی تصویر عکاسی) است.

اما معمولاً به هواپیماهای مدل و کوادکوپتر‌هایی که برای تفریح و سرگرمی ساخته می‌شوند، پهپاد نمی‌گویند. پهپاد‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها هم مشخص است، پرنده‌های بی‌سرنشین هستند که می‌توانند از راه دور هدایت شوند و برای مأموریت خاصی استفاده می‌شوند.

به همین دلیل هم استفاده از اسباب‌بازی‌ها نیاز به مجوز خاصی ندارند و فقط باید از آن‌ها در نزدیکی اماکن ممنوع مانند فرودگاه‌ها یا پایگاه‌های نظامی استفاده نکنید. اما استفاده از پهپاد‌ها در اغلب شهر‌های بزرگ (مانند آسمان تهران) ممنوع است و حتماً باید قبل از پرواز اقدام به دریافت مجوز‌های لازم بکنید.

کاربردهای اصلی هلی شات‌ها

بیشترین استفاده‌ای که این روزها از پهپاد‌ها یا هلی‌شات‌ها می‌شود برای فیلم‌برداری مراسم‌‌ها، تولید محتوای سرگرم‌کننده، مسابقات و... در فضای باز است. دیگر کمتر ممکن است فیلم عروسی را ببینید که فیلم‌برداری هوایی با پهپاد‌ها در آن‌ها دیده نشود و بسیاری از باغ‌ها و تالار‌های عروسی هم افرادی را استخدام می‌کنند تا خدمات فیلم‌برداری هوایی در لحظه ورود به سالن یا آتش بازی‌های شب عروسی را با پهپاد‌ها فیلم‌برداری کنند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، خطراتی است که می‌تواند این تجهیزات را تهدید کند. قیمت هلی شات هایی که این روز‌ها در بازار وجود دارند، اغلب بسیار گران‌ است. یعنی نمی‌توانید مانند دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، با سعی و خطا، کار کردن با آن‌ها را یاد بگیرید یا اینطور تصور کنید که اگر کارکرد آن‌ها را ندانید، نهایتاً فیلم‌های جالبی نخواهید گرفت!

خطرات استفاده نادرست از پهپاد

باید قبل از اینکه شروع به فیلم‌برداری کنید، دقیقاً و به طور کامل درباره به پرواز درآوردن آن‌ها مهارت خوبی کسب کنید. قیمت پهپاد معمولا بالا است و کنترل اشتباه آن نه تنها به خود دستگاه آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند تهدیدی برای جان افراد دیگر هم باشد.

البته بیشتر پهپاد‌های پیشرفته‌ای که امروزه در فروشگاه‌های حرفه‌ای تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری مانند نورنگار به فروش می‌رسند دارای قابلیت پرهیز از موانع هستند و به نوعی می‌توانند با نزدیک شدن به موانع به شما اخطار داده یا تغییر مسیر دهند. اما این قابلیت به تنهایی کافی نیست و ممکن است در سرعت‌های بالا یا در صورت قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی نامناسب به فرد یا شيء برخورد کند.

اما در کنار همه این خطرات که ممکن است کاربران تازه‌کار را تهدید کند، فراموش نکنید که امروزه هزاران دستگاه پهپاد در کشور خودمان ایران در حال استفاده هستند که کاربران آن‌ها، آرام آرام کار کردن با آن‌ها را یاد گرفته‌اند. بازار استفاده از پهپاد‌های فیلم‌برداری، بازار پررونقی است و اغلب آتلیه‌های عکاسی و استودیو‌های فیلم‌سازی به افرادی نیاز دارند که بتوانند پهپاد‌ها را هدایت کنند و صحنه‌های هوایی مورد نظرشان را ضبط کنند.

بنابراین فکر نکنید که قرار است همواره در معرض خطر باشید و تجهیزات گرانقیمت‌تان را از دست بدهید.

پهپاد

خوشبختانه بیشتر پهپاد‌های DJI دارای قابلیت بازگشت به خانه هستند. قابلیت RtH یا Return to Home یکی از کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین قابلیت‌ها برای کسانی است که تازه می‌خواهند کار کردن با پهپاد را یاد بگیرند. با این قابلیت، می‌توانید در هر جا که هستید، با زدن یک دکمه، فرمان بازگشت را به پهپاد صادر کنید تا بدون دردسر به جایی که قرار دارید برگردد و به راحتی فرود بیاید. به این ترتیب می‌توانید با کمک یک آموزش دهنده پرواز، در محیط‌های باز شروع به یادگیری کنید و اطمینان داشته باشید که پهپادتان هرگز از دسترس خارج نمی‌شود.

شبیه ساز پرواز که روی گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد از دیگر قابلیت‌های این پهپاد‌ها برای کاربران تازه کار است تا بتوانند به پرواز درآوردن پهپاد‌ها را به راحتی یاد بگیرند و از وسیله حرفه‌ای خودشان بیشترین استفاده را ببرند.

از کجا پهپاد بخریم؟

بهتر است قبل از خرید پهپاد درباره مدل‌های مختلف آن مطابق با بودجه‌ای که دارید با متخصصان این حوزه مشورت کنید. بخش فروش آنلاین نورنگار می‌تواند به سوالات شما راجع به قابلیت‌ها و امکانات انواع پهپاد مشاوره دهد.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد