موضوعات داغ

ون مسافرتی مرسدس بنز با موتور قدرتمند AMG، وقتی مسافرت جذاب می شود!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

همه ما با اتومبیل‌های مرسدس بنز با عملکرد بالا که طی سال‌های گذشته تحت بررسی AMG قرار گرفته‌اند آشنا هستیم. با این حال، تعداد کمی از افراد از وجود یک ون مسافرتی در ابعاد متوسط و مجهز به سیستم دیزلی که در اواخر دهه 1980 توسط متخصصان تیونینگ تولید و منجر به ایجاد MB 100 D AMG شد، اطلاع دارند.

در سال 1989 و به دلیلی که هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، مهندسان AMG تصمیم گرفتند از منطقه امن خود فراتر روند و وظیفه تبدیل نسل دوم مرسدس بنز MB 100 به یک ون مسافری مجلل (که در اروپا MPV نامیده می‌شود) را بر عهده بگیرند. این محصول به یکی از عجیب‌ترین تولیدات آن‌ها تبدیل شد.

نسل پیشین ویتو با طراحی جعبه‌ای شکل، از سال 1988 تا 1995 با نام مستعار "کاتر" در کارخانه اسپانیا Vitoria Gasteiz ساخته می‌شد. این خودرو در چندین مدل بدنه و موتور موجود بود، اما تعداد کثیری از این خودروها با موتورهای دیزلی تنفس طبیعی به فروش می‌رسید.

مرسدس AMG دو واحد از آن‌ها را که شامل مدل چهار سیلندر 2.4 لیتری OM616 و مدل پنج سیلندر خطی 2.9 لیتری OM602 بود، مورد توجه خود قرار داد و توربوشارژرها را به آن‌ها اضافه کرد. البته آن‌ها مانند A190 Twin که چندین سال بعد معرفی شد، از هر دو موتور برای تأمین انرژی وسیله نقلیه استفاده نمی‌کردند. آن‌ها تنها درنظر داشتند که دو گزینه موتور را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

به جز افزودن موتورهای القای اجباری، اطلاعات زیادی در مورد به روزرسانی این موتورها دریافت نشده است، اما طبق گفته مرسدس AMG، آن‌ها به ترتیب قادر به تولید 97 اسب بخار (72 کیلووات) و 125 اسب بخار (93 کیلووات) قدرت بودند.

همانطور که عکس‌ها نشان می‌دهند، عملکرد، تنها مورد ارتقا یافته در آن‌ها نبوده است. نمای بیرونی آن انبوهی از به روزرسانی‌ها را دریافت کرده است، ازجمله سپری با طراحی مجدد شامل اسپویلر جلو، اسکرت‌های کناری، مشعل‌های گلگیر و جلوپنجره‌ای کاملاً جدید با دو چراغ جلویی. مورد دوم نه تنها باعث جذابیت نسخه بهبودیافته شد، بلکه به لطف سیستم عدسی دوگانه، دید بهتر در شب را نیز تضمین کرد.

ون AMG

اگرچه این خودرو از مدل MB 100s استاندارد به راحتی قابل تشخیص بود اما نسخه پرفورمنس آن با رنگ آبی متالیک در ترکیب با مشکی و همچنین خاکستری مروارید موجود بود که باعث برجستگی بیشتر آن می‌شد.

لاستیک‌های دانلوپ رادیال به دور چرخ‌های آلیاژی سفارشی 15 اینچ پیچیده شده بودند که ظاهر اسپرت ون را تکمیل می‌کرد. بعدها با توسعه این وسیله نقلیه، به بخشی از پکیج تجهیزات خاص تبدیل شدند و مشتریان می‌توانستند آن‌ها را در اندازه‌های مختلف متناسب با هر مدل AMG انتخاب کنند.

داخل کابین نیز تحت تغییرات گسترده‌ای قرار گرفت. متخصصان AMG در آفالترباخ Affalterbach صندلی‌ها، پنل‌‌های کناری و میزهای تاشو را با چرم نرم ممتاز به روزرسانی کردند. به صورت اختیاری، کابین نه سرنشینه می‌توانست از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار شود که شامل لیست موارد اضافی متشکل از کف‌پوش، سیستم صوتی با کیفیت بالا، تلفن و حتی تلویزیون با یک VCR می‌شد.

به غیر از صندلی‌های راحت با مارک AMG، راننده از یک داشبورد بهبود یافته و یک فرمان سه پره کاملاً پوشیده از چرم بهره مند می‌شد. در عقب نیز پنجره‌های سبز رنگی وجود داشت که مسافران را در برابر نور خورشید و نگاه دیگران محافظت می‌کرد.

در اوایل دهه 1990، برخی از تیم‌های DTM (افراد ماهر در تورینگ آلمان) که با مرسدس بنز همکاری داشتند نیز از آن به عنوان ون برای تیم استفاده می‌کردند. این توضیحات مربوط به تیم مرسدس AMG (همانطور که در آن زمان نامیده می‌شد) در تصویر است.

اگرچه امکان فراموشی این خودرو حتی توسط برخی از علاقه مندان به این تولیدکننده آلمانی وجود دارد، اما این ون بخشی منحصر به فرد از تاریخ مرسدس AMG را تشکیل می‌دهد و در نوع خود یکی از جالب‌ترین ون‌های موجود برای پرسه زدن در جاده‌های اروپا در اوایل دهه 1990 به شمار می‌رود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد