موضوعات داغ

آهنرباها آن طوری که سریع و خشن ۹ فکر می‌کند کار نمی‌کنند! +‌ فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در تریلر فیلم سریع و خشن ۹ دیدیم که یک تویوتا ۸۶ به کمک آهنرباهای قوی از داخل یک مغازه به سمت یک کامیون کشیده می‌شود. اما آیا چنین چیزی ممکن است؟

طبق گفته‌های آرون وایت متخصص اخترفیزیک که در زمینه برق و آهنربا هم مطالعاتی داشته است، این صحنه در دنیای فیزیکی ما که آهنرباها فلز را جذب می‌کند تا حدودی منطقی است، اما هیچ چیز دیگری در دنیای سریع و خشن ۹ منطقی نیست.

البته وایت درک می‌کند که این یک فیلم است و فیلم‌ها قرار است سرگرم‌کننده باشند و همه می‌دانیم که هیچ چیز در دنیای سریع و خشن منطقی نیست، پس چرا این یکی منطقی باشد؟ در واقع اگر ‌بخواهیم قوانین فیزیک را روی این بدلکاری اعمال کنیم، خیلی از قوانین ساده فیزیک هم نقض می‌شوند.

وایت اشاره می‌کند که آهنرباها وقتی قدرت زیادی دارند که چیزی نزدیک آن‌ها باشد، اما هر چه فاصله بیشتر ‌شود، نیروی آن‌ها به سرعت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین او می‌گوید هیچ آهنربایی در دنیای واقعی وجود ندارد که به اندازه کافی قوی باشد تا این خودرو را از آن فاصله دور جذب کند، اما فیلم‌ها اغراق می‌کنند و او مشکلی با این قضیه ندارد.

یک مشکل او با این صحنه این است که آهنربا انتخاب می‌کند چه چیزی را جذب کند. میدان‌های مغناطیسی تقریباً کروی هستند، پس هر چیزی در اطراف خودرو (دریچه فاضلاب، جواهرات و غیره) هم جذب خواهد شد. البته در صحنه‌ای‌ در یک فروشگاه لوازم خانگی می‌بینیم که وسایل مختلفی به سرعت از کنار مردم پرواز می‌کنند و به سمت آهنربا کشیده می‌شوند، اما یک یخچال هم می‌بینیم که خیلی تکان نمی‌خورد.

دیگر مشکل وایت با این صحنه زمانی است که وین دیزل، دستگیره آهنربا را خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخاند و آهنربا خودرو را دفع می‌کند. آهنرباها هرگز فلز را دفع نمی‌کنند. چه فلز در کنار قطب منفی یا مثبت آهنربا قرار بگیرد جذب آن می‌شود.

اگر چه عناصری وجود دارند که توسط آهنربا دفع می‌شوند، اما وایت می‌گوید تنها در صورتی این بخش از بدلکاری می‌تواند ذره‌ای منطقی باشد که دام تورتو یک جادوگر با قدرت کیمیاگری باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد