موضوعات داغ

گیربکس CVT جدید بوش، جعبه‌ دنده‌ای برای خودروهای برقی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

گیربکس‌های ضرایب پیوسته یا CVT یکی از اجزای جدانشدنی خودروهای اقتصادی هستند که تاکنون نسل‌های مختلفی از آن‌ها معرفی شده است. اکنون شرکت آلمانی بوش که در ساخت قطعات خودرو مهارت دارد، گیربکس CVT‌ جدیدی را برای استفاده در خودروهای برقی معرفی کرده است که امکان استفاده بهتر از گشتاور موتورهای الکتریکی را فراهم می‌کند.

مزیت بزرگ موتورهای الکتریکی، انتقال انرژی فوق‌العاده آن‌ها است. حداکثر قدرت و گشتاور موتورهای برقی از ابتدای حرکت در اختیار راننده هستند و همین مساله موجب شتاب‌گیری فوق‌العاده آن‌ها می‌شود. با این حال یک مشکل در راه استفاده از خودروهای برقی وجود دارد. در حالی‌که قدرت به صورت خطی افزایش می‌یابد، گشتاور از ابتدا تا انتها ثابت است.

هنگامی که موتور الکتریکی به نقطه بحرانی می‌رسد، افزایش قدرت متوقف شده و گشتاور روندی نزولی را آغاز می‌کند و موجب کاهش سرعت می‌شود. خودروسازان تاکنون با استفاده از گیربکس‌های دو سرعته این مشکل را تاحدودی برطرف کرده‌اند، هرچند اکنون صحبت از گیربکس‌های سه سرعته برای خودروهای الکتریکی به میان آمده است.

شرکت آلمانی بوش عقیده دارد که افزودن دنده راه حل مناسبی برای افت گشتاور موتورهای برقی نیست و می‌توان این مشکل را با استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT حل کرد. گیربکس CVT‌ بوش همواره موتور الکتریکی را در محدوده‌ای پایین‌تر از نقطه بحرانی نگه می‌دارد تا به طور مکرر حداکثر گشتاور از موتور دریافت شود. با استفاده از گیربکس بوش، مصرف برق در خودروهای سواری الکتریکی بین 3 الی 4 درصد و در پیکاپ‌های برقی حدود 10 درصد کاهش خواهد یافت.

گیربکس CVT بوش در حال حاضر به عنوان نمونه اولیه معرفی شده است و به واسطه وزن زیاد، هنوز از سوی خودروسازان مورد استقبال قرار نگرفته است. در سوی دیگر این گیربکس با موتورهای الکتریکی سنکرونیزه هماهنگ است که از مبدل‌های مغناطیسی استفاده می‌کنند، در حالی‌که هم‌اکنون نسل جدید موتورهای الکتریکی در دست توسعه قرار دارند. موتورهای الکتریکی جدید در مقایسه با انواع فعلی دچار مشکل افت گشتاور نمی‌شوند و از این رو استفاده از گیربکس CVT‌ بوش در خودروهای الکتریکی آینده بی‌فایده خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد